bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۳۴۹
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۵ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۶
در آیین گشایش فروشگاه برند فیروززادگان در بوشهر، مطرح شد:
جمعه‌‏شب به دعوت مهدی فیروززادگان (هنرمند بوشهری)، طراح و سازنده زیورآلات و دانش‎آموخته رشته نقوش ایرانی از دانشگاه اصفهان راهی فرودگاه بوشهر شدیم تا در آیین گشایش فروشگاه صنایع دستی و زیورآلات برند فیروززادگان حضور بیابیم.
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
جمعه‌‏شب به دعوت مهدی فیروززادگان (هنرمند بوشهری)، طراح و سازنده زیورآلات و دانش‎آموخته رشته نقوش ایرانی از دانشگاه اصفهان راهی فرودگاه بوشهر شدیم تا در آیین گشایش فروشگاه صنایع دستی و زیورآلات برند فیروززادگان حضور بیابیم.  این آیین با حضور کیوان هاشم‎زاده و ندا عبدالله‎زاده دو عضو شورای اسلامی شهر بوشهر، برخی از مدیران فرودگاه و چهره‏های هنری و ورزشی هم‏استانی برگزار شد و این فروشگاه در فرودگاه بوشهر رسما کار خود را آغاز کرد؛ فروشگاهی که از رنگ و جنس فرهنگ و تمدن است. زیورآلاتی که نشأت‎گرفته از تمدن‏های کهن ایران و صنایع دستی که نقوش خود را از پنجره‏ها و ارسی‏های زیبای عمارت‏های شاخص و تاریخی این بندر کهن و زیبا وام گرفته‏اند تا معماری بی‏نظیر و منحصربه‏فرد آنها را در یاد و خاطر مسافران ماندگار کنند. 

دفترهای یادداشت، جاشمعی‏، جا دستمال کاغذی، تابلوهای گره‏چینی و کاشی که همه میراث‏دار نقوش عمارت‏هایی چون دهدشتی، حاج‏رئیس و... هستند، عجیب خود را به رخ می‏کشیدند، در یک گوشه این فروشگاه بازی رنگ بود و نقش و در گوشه دیگر تلالو آویزها، گوشواره‏ها با نقوش برجسته گلبوته‏های ختایی، حصار قفس و یاقوت و فیروزه و مرجان خودنمایی می‏کرد. مدال‎های برنجین که روزی بر گریبان زنان ایرانی خودی نشان می‏دادند، دگرباره با دست‏های خلاق مهدی فیروززادگان پا به عرصه هستی گذاشته‏اند تا هیچ‎گاه نقاب مرگ بر آنها ننشیند. این هنرمند گره‏چینی و شیشه‎کاری را منحصر به جاشمعی، زیرلیوانی، دفترچه یادداشت نکرده و نمایی از آن را به‎صورت رنگی در کیف‎های چرمی به کار برده است تا به هر طریقی شده سنت‏ها، آیین‌ها و هنر فاخر کهن را وارد زندگی مدرن کرده و از فراموش شدن آنها خودداری کند. او تاکنون چندین نمایشگاه صنایع دستی در سطح استان و کشور برگزار کرده و در این نمایشگاه‏ها آثاری را به نمایش گذاشته است که نتیجه سال‏ها کندوکاوش در حوزه معماری، صنایع دستی و زیورآلات بوده است. 

در اینجا لازم به ذکر است که برند فیروززادگان نخستین برندی است که در استان بوشهر در حوزه صنایع دستی و زیورآلات ثبت شده است. در دولت دوازدهم تاکید ویژه‎ای بر امضادار کردن صنایع دستی است، چون ایران در صنایع دستی دارای تنوع بی‎شماری است، بنابراین برندسازی در این زمینه به معرفی صنایع هر منطقه کمک شایانی می‌کند. با این اوصاف می‏طلبد که دستگاه‏های مربوط و متولی برای حفظ و بقای صنایع دستی نگاه ویژه‏تری به هنرمندان شاخص این حوزه داشته باشند و در برندسازی دیگر حوزه‏ها اقدام کنند. در حال حاضر مهدی فیروززادگان همچون سفیری است که گوشه‌هایی از فرهنگ بومی جنوب را در قالب آثارش به نمایش می‏گذارد و همین امر مانع از فراموشی بسیاری از زیبایی‏های معماری، آیین‏ها و سنت‏‌های بوشهری می‏شود. در حاشیه آیین گشایش فروشگاه برند فیروززادگان در فرودگاه بوشهر گفت‏وگویی را با این هنرمند صورت دادیم.
مهدی فیروززادگان در پاسخ به این پرسش که به نظر شما برندسازی چقدری به معرفی هنر یک هنرمند کمک می‏کند، به بامداد جنوب گفت: وقتي صحبت از برند مي‌شود ناخودآگاه يك محصولي به ذهن خطور مي‌كند كه داراي كيفيت و شمایل خوبی است. پس لازمه برند كردن یک هنر، كيفيت و عرضه خوب و در شأن آن است. به‎طور مسلم وقتي يك هنر با برند معرفي مي‌شود مردمي‌تر مي‌شود؛ يعني به سمت عموم قدم برمي‌دارد که اين اصل به معرفي كردن خود هنر بيشتر كمك مي‌كند.

این طراح و سازنده زیورآلات در خصوص این‎که راه‏اندازی این‏گونه فروشگاه‏ها چقدر می‏تواند در معرفی فرهنگ و هنر بوشهر نقش داشته باشد، توضیح داد: راه‌اندازي شعبه فروش حضوري در فرودگاه بوشهر با این رويكرد و هدف انجام شد كه به‌دنبال درگاه ورود و خروجي بودم كه از اين طريق هنر بومي و صنايع دستي استان به شهرهاي ديگه معرفي شود. در واقع هدف من بيشتر عرضه محصولاتي باكيفيت و در خورِ فرهنگ شهر و كشورم است، يعني تلاشم بر اين است كه محصولاتي را بسازم و عرضه كنم كه با نگاه اول آن حس بومي و سادگي زندگي را در اذهان مردم تداعي كند و در محصولات چوبی بيشتر روی طراحي و اجرای نقوش بومی بر آنها توجه دارم.
وی درباره نقوشی که بر زیورآلات حک می‎کند، نیز گفت: در بخش زيورآلات (شامل زيورآلات كهنه‌كاري و سنتى و تلفيق مدرن و سنتى) بيشتر سعي و تلاشم بر اين است كه از بهترين مواد كه سازگاري بیشتری با اقليم بوشهر دارد، استفاده كنم و این‏که بهترین نمونه‏های زيورآلات را که یادگار بهترين دوره‌هاي تاريخي هستند، تولید و عرضه کنم. البته در طراحی کارهایم به رنگ و سادگی بسیار توجه دارم، چون به عقیده من، این سادگي همراه با رنگ است که شيرازه هنر بومي و سنتى را تشکیل داده و امروز به‌خاطر همين سادگي و آرامشی که از آن منعکس می‏شود، پرطرفدار و همه‌پسند شده است.

فیروززادگان در پایان در خصوص انتظارات خود از دستگاه‏های دولتی و متولیان میراث فرهنگی و صنایع دستی استان تاکید کرد: انتطار مي‌رود كه دستگاه‌هاي دولتي كمي بيشتر از هنرمندان بومي حمايت كنند، زيرا هر يك از هنرمندان به خودي خود يك سفير فرهنگی هستند که به اشاعه فرهنگ و هنر بومي می‎پردازند. با این اوصاف، اداره‎کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگری بايد به اين مساله بیشتر بپردازد.
مسوول فروشگاه فرودگاه بوشهر (پیمانکار مستقیم قرارداد فرودگاهی در رابطه با مرکز تجاری) نیز در این آیین در خصوص راه‎اندازی غرفه صنایع دستی در فروشگاه فرودگاه به بامداد جنوب گفت: با وجود این‎که من بوشهری نیستم اما به‎دلیل 25 سال زندگی در بوشهر، بومی این شهر به شمار می‏روم، بدون شک راه‏اندازی این‎گونه فروشگاه‏‌ها که منعکس کننده گوشه‏ای از فرهنگ این منطقه است، ارزشمند است. چون فرودگاه چشمی از مرکز ورود و خروج است، بنابراین وقتی محصولی در این محیط عرضه می‏شود، به‎طور مسلم به کل ایران معرفی می‎شود. 
سیروس خندان‌‌دل با بیان این‏که بوشهر در زمینه صنایع دستی غنی است، افزود: خوشبختانه مهدی فیروززادگان با سبک خاصی که در برند خود در پیش گرفته است، توانسته آثار متنوع و قابل توجهی را ارائه کند و اکنون که این غرفه در فروشگاه راه‏اندازی شده است، افزون بر زیبایی منحصربه‏فردی که خلق کرده، چون موزه‏ای است که گوشه‏های از فرهنگ بومی و ملی را به نمایش گذاشته است. 

کیوان هاشم‎زاده، عضو شورای اسلامی بوشهر نیز در خصوص آثار ارائه شده در این فروشگاه به بامداد جنوب گفت: آثار برند فیروززادگان آثاری شیک، نو و خلاقانه است امیدوارم همچنان شاهد حضور و فعالیت هنرمندان صاحب‏ایده و حرفه‏ای باشیم که به تولید صنایعی می‌پردازند که از فرهنگ و سنت‏های این دیار نشأت گرفته است. بدون‌شک ما کنار هنرمندانی که به‏دنبال احیای صنایع و سبک‌‏های کهن هستند تا از این رهگذر فرهنگ بومی را زنده نگه دارند، خواهیم بود.
وی در ادامه با این‏که چون در بحث حمایت از هنرمندانی که صاحب برند هستند، هم بحث هنر مطرح است و هم بحث تولید، افزود: ما باید بستر مناسب را برای رشد و معرفی این‏گونه هنرها در شهر فراهم کنیم. خوشبختانه در شورای پنجم تمام اعضا بر حمایت از برنامه‏های فرهنگی و هنری تاکید دارند، منتها این حمایت‏‌ها از نظر اقتصادی تا به تصویب برسد، کمی زمان‏بر است ولی با وجود همه اینها شهرداری و شورای اسلامی شهر بوشهر این بار نگاه جدی‏تر و ویژه‏تری به فعالیت‏های فرهنگی دارد و از هنرهای ارزشی و باپشتوانه حمایت خواهد کرد.

هاشم‏زاده در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد در شورا قانونی برای حمایت از هنرمندان صنایع دستی به‎ویژه آن دسته که سعی در احیای صنایع دستی بومی دارند، به تصویب برسانید، توضیح داد: پیشنهاد خوبی است، چراکه نه. البته این موضوع باید مراحلی را طی کند تا به اجرا برسد، نخست باید این موضوع در شورا طرح شود، سپس مورد کندوکاو قرار بگیرد و تمام جوانب آن بررسی شود و پس از تصویب در نهایت از سوی شهرداری اجرائی شود. به‏عنوان نمونه، شورای اسلامی شهر می‏تواند این حمایت را نخست از هنرمندانی چون آقای فیروززادگان که صاحب برند است و بخشی از معماری کهن شهر و زیورآلات ایرانی را با تلفیق سنت و زندگی مدرن احیا کرده است، آغاز کند.

ندا عبدالله‌‏زاده دیگر عضو شورای اسلامی شهر بوشهر که هم در دوره چهارم و هم در دوره فعلی (پنجم) در شورا حضور دارد، نیز در گفت‎وگو با بامداد جنوب در خصوص حمایت از برنامه‏های فرهنگی-هنری گفت: به عقیده من اصل توسعه چه در حوزه اجتماعی، چه در حوزه عمرانی و... زمانی محقق می‏‌شود که ابتدا برنامه‏‌های فرهنگی ما به جریان بیفتد. ما در بوشهر در عرصه صنایع دستی هنرمندان خوش‏ذوق و مشتاقی چون مهدی فیروزادگان کم داریم و اگر ما نتوانیم از این هنرمندان انگشت‏شمار حمایت کنیم، ممکن است که به‏‌مرور زمان آنها انگیزه خود را از دست بدهند و هنر را رها کنند، پس بهتر این است که ما با حمایت از این هنرمندان، راه را برای گسترش هنر در جامعه شهری فراهم کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر این‏که شورای اسلامی شهر و شهرداری در حوزه‏های فرهنگی و ورزشی چون مسکنی عمل می‏کند که این کوتاه‏مدت است، افزود: بنابراین اگر می‏خواهیم که این‏گونه برنامه‏ها و فعالیت‌ها ادامه بیابند، باید به فکر راهکارهای سازنده و البته ماندگار باشیم، پس در حوزه حمایت از هنرمندان یا ورزشکاران نیاز است که در شورا کارگروهی تشکیل شود. 
عبدالله‎زاده نیز در پاسخ به این سوال که آیا شما نیز چون کیوان هاشم‎زاده با تصویب قانونی برای حمایت از هنرمندان صنایع دستی در شورا موافق هستید، گفت: بله من با تصویب این قانون موافق هستم و با توجه به این‏که شورای اسلامی شهر، سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری بندر بوشهر را در کنار خود دارد که وظیفه اصلی آن توسعه برنامه‏های فرهنگی است، بنابراین موظف است که حمایت خود را از برنامه‏‌های فرهنگی و هنری در قالب طرح‏های جامع و آینده‏نگرانه تعریف کند. باید ما نگاه‏ها را به سمتی هدایت کنیم که هنرمندانی چون مهدی فیروززادگان بیایند از ماهیت و هویت کارشان دفاع کنند تا مسوولان هم پاسخگویی را فراموش نکنند. شوربختانه یا خوشبختانه هنرمندان بوشهری بسیار فروتن و متواضع هستند، این خوب نیست، چون آنها باید یاد بگیرند که از ایده‏ها و حقیقت هنرشان دفاع کنند، مطالبه‎گر باشند. ما هم در شورای اسلامی سعی می‏کنیم که تا جای ممکن از هنر آنها با هدف گسترش هنر و اشاعه نشاط و شور زندگی در سطح جامعه حمایت کنیم. به‏طور قطع قانون حمایت از هنرمندان صنایع دستی را در شورا مطرح می‏کنیم و البته بیشتر از هنرهایی حمایت خواهیم کرد که تکیه بر احیای فرهنگ بومی و آیین‏ها و سنت‏های جنوب دارد.

گفتنی است استان بوشهر یکی از استان‎های شاخص در حوزه صنایع دستی به‎شمار می‏رود اما متاسفانه آن‏گونه که باید نتوانسته‏ است از صنایع دستی و هنرمندان این حوزه حمایت خوبی داشته باشد؛ در نتیجه این سهل‌انگاری، امروز شاهد نابودی صنایعی چون عبابافی، چوقه‏بافی و... که از پیشینه تاریخی دیرینه‏ای در استان برخوردارند، هستیم؛ هنرهایی که اگر به آنها به موقع توجه نشود، باید مرگ آنها را بپذیریم و شوربختانه اداره‏کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم در این زمینه ضعیف ظاهر شده است. بنابراین برندسازی و تلفیق هنرهای در خطر فراموش شدن با دیگر گونه‏های هنری می‏تواند نقش موثری در احیا و حفظ آنها داشته باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: