bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۹ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۶
نگار مکاریان، بانوی نقال و شاهنامه‌‏خوان هم‎استانی مقام برتر دهمین جشنواره شاهنامه‏‌خوانی و نقالی مناطق زاگرس‎نشین را از آن خود کرد.
این جشنواره با حضور 40 شرکت‌کننده از ۱۳ استان در رده‏های سنی مختلف به‎صورت رقابتی به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (لردگان) برگزار شد.

نگار مکاریان در خصوص این جشنواره به بامداد جنوب گفت: سطح رقابت‌ در دهمین جشنواره شاهنامه‌‏خوانی و نقالی مناطق زاگرس‎نشین بسیار به هم نزدیک بود، به‌گونه‌ای که همه شرکت‎کنندگان گلچین شده بودند و جزء بهترین‌های استان خودشان محسوب می‏شدند.
وی در ادامه با بیان این‎که در رده سنی خودم با نقل داستان «رستم و اشکبوس» با سه نفر رقابت کردم، افزود: در این جشنواره رقابت تنگاتنگی را با رقیبی داشتم که چند دوره توانسته بود لقب برترین زن نقال را به خود اختصاص دهد اما در نهایت با اجرای خوب و تاثیرگذاری که داشتم، مقام اول رده سنی خود را به‌دست آوردم. همیشه می‌گویم در نقالی راه بسیار طولانی است اما مهم این است که مسیر درست را پیدا کنیم.

مکاریان در خصوص نقش جشنواره‎ها در معرفی هنر نقالی به نسل جوان جامعه گفت: برگزاری جشنواره‎ها بدون‎شک نقش بسزایی را در این زمینه ایفا می‏کند، زیرا جشنواره علاقه و انگیزه را دوچندان می‎کند و باعث می‌شود تعداد زیادی نقال و شاهنامه‌خوان گرد هم جمع شوند و به رقابت بپردازند که از این طریق به تجربیات ما افزوده می‎شود.

وی با بیان این‎که در این جشنواره شاهد پدیده‌های چهارساله‌ای بودم که به زیبایی درباره ایران نقل می‌گفتند، تاکید کرد: شاهنامه هویت ماست و هر ایرانی چه کودک چه بزرگ با آن بزرگ می‌شود. در این جشنواره دو تا از شاگردان من به‎نام‏ه‌ای آناهیتا و آوا کاردانی (از استان فارس) حضور داشتند که شایسته تقدیر شدند و همچنین آیناز فکروند (از برازجان) و شیما موسوی (رده سنی 11 تا 15 سال) در دهمین جشنواره شاهنامه‎‏خوانی و نقالی به‎ترتیب مقام و سوم را از آن خود کردند. 

برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، نقالی ، جشنواره ، نقال ، بوشهر
نام:
ایمیل:
* نظر: