bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۳۶۹
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۶ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
در المپیاد دانشجویی وزارت بهداشت و درمان امسال، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر موفق به کسب یک مدال نقره تیمی در حوزه «مدیریت سلامت» و دو مدال نقره فردی در حوزه «فلسفه پزشکی» و «مدیریت سلامت» شدند.
عیسی صفوی:
در المپیاد دانشجویی وزارت بهداشت و درمان امسال، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر موفق به کسب یک مدال نقره تیمی در حوزه «مدیریت سلامت» و دو مدال نقره فردی در حوزه «فلسفه پزشکی» و «مدیریت سلامت» شدند. کسب این موفقیت می‌تواند فرصتی مغتنم جهت دانشجویان باشد. دانشجویان موفق در المپیاد به عنوان «نخبگان» و«استعداد درخشان» تعریف شده و فرصت‌ها زیادی درآینده جهت خدمت به هم‌استانی ارجمند پیدا می‌کنند. این دانشجویان می‌توانند با تمرکز بر رشته‌های تخصصی خود منشا حل بسیاری از مسائل سلامت استان شوند.

 دومین امتیاز در این راستا «مرجعیت» علمی استان است. حضور این دانشجویان در استان باعث نگاه و توجه سایرین استان‌ها به استان بوشهر می‌شود. مصداق این توجه، استفاده از استادان حوزه مدیریت سلامت استان از سوی استان فارس است. موفقیت در سایر رشته‌های المپیادی می‌تواند به این مرجعیت علمی استحکام بخشیده و انگیزه سایر دانشجویان را مضاعف کند. باید مدل وروشی استخراج کرد که بتوان از این ظرفیت در حوزه سلامت استان استفاده کرد. مدیریت سلامت با توجه به گستردگی حوزه آن و بحث فرابخشی به مدیرانی فرابخشی و کلان‌نگر نیازدارد. این دانشجویان در آینده می‌توانند با ورود به حیطه کلان مدیریت سلامت استان و کشور گامی موثر در اصلاح این حوزه از مدیریت بردارند. نظام‌نامه استانی مدیریت سلامت همه‌جانبه ظرفی کامل مظروف مسائل سلامت استان است.

 این دانشجویان و سایر دانشجویان مرتبط با حوزه سلامت می‌توانند با مشارکت در این نظام نامه گامی موثردرجهت حل مسائل سلامت استان بردارند. به تعبیری باید گفت این اولین گام در راستای «غنی‌سازی» دانشجویان است. بدین معنا که با مرجعیت قرارگرفتن آنها بتوانند در گام بعد وارد عرصه عمل شده و ایده‌های خود را عملیاتی سازند. به واقع باید گفت توقف در این مرحله ابترشدن یک فرایند موثر و کاراست. این‌که دانشجو در المپیاد موفق شود ولی این موفقیت در عرصه اجتماعی تعمیم پیدا نکند، ظلمی عظیم به اندیشه، ایده و صاحب اندیشه است. بر عهده دانشگاه است که این دانشجویان را رصد کند و با پرواربندی کردن آنها، وظایف سازمانی و ساختاری خود را در این راستا انجام دهد. این وظایف سازمانی و ساختاری شامل اعزام و مشارکت دانشجویان در همایش‌ها، کنگره‌ها، تورهای علمی و..... است.
 این دانشجویان باید «شناسنامه‌دار» شده و با توجه به این شناسنامه رصد مستمر صورت گیرد. خود این دانشجویان می‌توانند سایر دانشجویان را پوشش داده و با ایجاد انگیزه در آنها، نسل بعد المپیاد را خلق کنند. نگارنده خود مربی دانشجویان المپیاد فلسفه پزشکی هستم. این حوزه بیشتر«نظری» و «انتزاعی» است. در گام بعد این دانشجویان باید با استخراج یک مدل به عملیاتی کردن انتزاعات فلسفی پزشکی پرداخته و در عرصه عمل به اصل و اساس پزشکی نزدیک شوند.

 دانشگاه باید با توجه به توان و پتانسل دانشجویان به شناسایی آنها پرداخته و زمینه ورود آنها به المپیاد را فراهم کند. این ورود باید عطف به « توان» و « علاقه» باشد. در صورتی که یکی از دو مورد وجود نداشته باشد، استعداد مورد نظر بارور نخواهد شد. طراحی یک مدل برای استخراج نامزدهای ورود به المپیاد ضروری است.

نام:
ایمیل:
* نظر: