بامدادجنوب- الهام بهروزی:
کمکم مهر نزدیک میشود، در واپسین روزهای شهریور سری به بازار میزنم، با دیدن شور و حال خانوادههایی که آمدهاند برای فرزندانشان فرم مدرسه تهیه کنند، بهوجد میآیم؛ چه حس و حال خوبی است. چند قدم جلوتر مادر و دختربچهای را میبینم که آمدهاند فرم تهیه کنند. دختر با هیجان به مادرش میگوید: «فرم امسالم فقط باید صورتی باشه، تازه سر آستیناشم باید مثل لباس ملیکا باشه». ناگهان به کودکیام میروم و خودم را در آیینه گذر زمان میبینم، همین که مهر میرسید به شیراز میرفتیم و من و برادرانم برای مدرسه کلی خرید میکردیم. آن موقع فرمی که برای ما (دانشآموزان دختر) تعریف شده بود، توسیرنگ با مقنعه سفید بود. البته در دهه هفتاد دانشآموزان در طول ایام مدرسه صرفا فرم تعریفشده را نمیپوشیدند و مانتوهای دیگری هم میپوشیدند که سر صف صبحگاهی این تنوع پوشش خود را نشان میداد. این در حالی است که امروز پوشیدن فرم یکدست و یکرنگ در مدارس به قانون تبدیل شده است؛ قانونی که پیامدهای مثبتی هم داشته است.
در آییننامه جدید آموزش و پرورش بهمنظور شادابی و افزایش اعتماد بهنفس و خودباوری در دانشآموزان، مدارس ملزم شدند که از رنگهای شاد و مدلهای یکسان بهخصوص در مدارس دخترانه استفاده کنند. از همین رو، رنگهای صورتی، یاسی و گاه زرشکی برای دانشآموزان دختر در نظر گرفته شد و برای دانشآموزان پسر که از سالهای بعد از انقلاب تا آغاز دهه هشتاد فرم مشخصی (با رنگ و مدل واحد) برای آنها تعریف نشده بود، فرمهایی (بلوز و شلوار) با رنگهای آبی، آبی تیره، سبز تیره و سورمهای در نظر گرفته شد.
همانگونه که اطلاع دارید، رنگ لباس بر روحیه افراد تاثیر زیادی دارد، دکتر حسین داداشزاده، روانشناس بالینی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی درباره تاثیر روانی رنگها روی افراد میگوید: «شادی و شاد زیستن نشانه اصلی زندگی کودکان است و اگر نوع انتخابها از جمله نوع پوشش و رنگ آن برای کودکان مطابق با روحیهشان نباشد، آنها را در آینده دچار مشکلاتی میکند. بنابراین کودکان رنگهای شاد و رنگهایی را که در آن فضای روانی خوبی داشته باشد، بیشتر دوست دارند. مساله مهم دیگر این است که آنها دنیای کودکانه خود را دارند و نگرشی که والدین به دنیا و زندگی دارند با نگرش کودکان تفاوت دارد».
با این اوصاف، انتخاب رنگهای شاد برای فرمهای مدارس اقدامی بجا و مناسب است اما اینکه این فرمها از پارچه یا مدل مناسب برخوردار هستند، خود جای تامل دارد؛ چراکه عموما پاراچهای که برای فرمهای مدارس استفاده میشود، پارچه ترگال است که این پارچه بهدلیل قیمت مناسب، ساده بودن، داشتن آهار استاندارد، ثابت بودن رنگ پارچه، تنوع رنگ زیاد و در دسترس بودن در اولویت قرار دارد اما یکی از معایب این پارچه این است که مواد آن بالاست. در اینباره یک کارشناس مد و لباس میگوید: لباس مدارس در هر گروه سنی، ویژگیهای خاص خود را دارد که در سن دبستان باید از پارچههای نخی استفاده کرد اما متاسفانه از پارچههایی که مواد زیادی در تولید آنها به کار رفته استفاده میشود و همین مساله نارضایتی والدین و حتی خود دانشآموز را در پی دارد». ناهید هداوند برگزاری جشنواره پوشاک مدارس را راهی برای رفع مشکلات لباس فرم مدارس معرفی میکند و میافزاید: «زیرا تولیدکنندگان با حضور در این جشنوارهها طرحها و نیز پارچههای با جنس خوب، جدید و متنوع را به مدیران و مسوولان مدارس و اولیا دانشآموزان ارائه میدهند. امیدوارم که تولیدکنندگان همه دانشآموزان را مانند فرزند خود بدانند و لباسهایی با فرم و الگوی مناسب و همچنین جنس خوب با کیفیت برای آنها تهیه کنند».
در گشتوگذاری که در بازار داشتم و در گفتوگو با چند خانواده متوجه شدم که بیشتر آنها با جنس پارچه فرمها مشکل دارند اما ناچار این فرمها را تهیه میکنند. آنها با رنگ آن کمتر مشکل داشتند. برخی معتقد بودند که رنگها شاد هستند اما چون هوای منطقه ما گرم است، جنس پارچهها باعث تعرق بیشتر دانشآموزان میشود و آنها را اذیت میکند. برخی دیگر هم میگفتند که مدل برخی از فرمها شکیل نیست، کاش کارشناسان این حوزه در کنار سادگی، به شیک بودن و خوشدوخت بودن فرمها هم توجه میکردند.
در این زمینه تصمیم گرفتم با عبدالمحمد شعرانی رئیس پیشین اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش استان بوشهر که با طرحهای خلاقانهاش تحول قابل توجهی را در حوزه سلامت دانشآموزی استان ایجاد کرد، گفتوگویی داشته باشم، هرچند شعرانی با انتخاب خود اکنون راهی اهواز شده است تا خدمات درخشان خود را در نقطه دیگری از کشور ارائه کند. وی که موسس دبستان شهید فخرایی بوشهر است در پاسخ این پرسش که بهعنوان موسس یک مدرسه در انتخاب فرم (لباس) مدانشآموزان چه نکاتی را مدنظر قرار دادید، به بامداد جنوب گفت: اولین چیزی که در انتخاب فرم در این دبستان مدنظر ماست، این است که این فرمها از نظر جنس پارچه، رنگ و دوخت باکیفیت باشد. نکته بعد این که راحت و بادوام باشد، همچنین از نظر هزینه والدین را تحت فشار قرار ندهد.
عضو بنیاد نخبگان و انجمن خیرین مدرسهساز استان بوشهر در ادامه در خصوص انتخاب رنگ فرم دانشآموزان این دبستان توضیح داد: برای فرم امسال رنگ قرمز و سورمهای را انتخاب کردیم، چون بر اساس روانشناسی رنگها، «سورمهای» رنگ صمیمت و اعتمادبهنفس است و «قرمز» هم رنگ شور و شوق زندگی، داشتن آرزوهای زیاد، قدرت، اراده و تحرک است که این دو رنگ با یکدیگر یک ترکیب متعادل ایجاد میکنند.
شعرانی در پاسخ به این پرسش که آیا فرمهایی که سفارش دادهاید برای والدین از نظر هزینه مقرون بهصرفه است، بیان کرد: بله، تمام تلاش ما این بوده است که افزون بر حفظ کیفیت فرم، از نظر پارچه و دوخت هم حداقل قیمت را داشته باشد.
این کارشناس حوزه سلامت دانشآموزی در پایان درباره تاثیر رنگ فرم مدرسه بر روحیه کودکان گفت: رنگ لباس یکی از عوامل مهم در تکامل شخصیت دانشآموزان است. یکسانبودن رنگ فرم لباس دانشآموزان قانونپذیری، تبعیتپذیری و اجتماعی شدن را در دانشآموزان پرورش میدهد. با توجه به اینکه دانشآموزان در طبقات مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هستند، سادگی و برابر بودن را درک میکنند. در واقع زمانی که دانشآموزان خودشان را برابر ببینند، برقراری روابط اجتماعی برایشان سادهتر میشود. از همین رو، پیش از اینکه فرم را به دانشآموزان معرفی کنیم در خصوص رنگ آن با روانشناس کودک و نوجوان مشورت و بعد از بررسی رنگ و مدل مناسب را معرفی میکنیم.
رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی استان بوشهر نیز در خصوص مناسبترین رنگ برای برای فرم دانشآموزان دختر و پسر کدام است، به بامداد جنوب گفت: انتخاب رنگ لباس شخصی امری خصوصی است اما اگر لباس مربوط به مدارس، سازمان و یا اداره باشد، باید تابع قانون آن سازمان یا دستگاه بود. اگر رنگ پیشنهادی مجموعهای در راستای سلامت مصرفکننده نباشد، باید تجدید نظر صورت گیرد. طبیعی است که انتخاب رنگ فرم مدارس افزون بر روحیه کودک، باید تابع نوع اقلیم باشد. با این اوصاف با توجه به اقلیم جنوب، انتخاب رنگ روشن برای لباس دانشآموزان در اولویت قرار دارد.
عیسی صفوی در ادامه در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه بوشهر از آب و هوای گرمی برخوردار است، کارشناسان معتقدند که رنگهای تیره بیماریهای پوستی و قارچی را اشاعه میدهند، بهنظر شما چقدر در تهیه فرمها به نکات بهداشتی و سلامت دانشآموزان توجه شده است، توضیح داد: در این رابطه به کارپژوهشی نیاز است. همواره چنین نیست که رنگ مشکی ضدسلامت باشد اما انتخاب این رنگ میتواند یک ضرورت نباشد و کاملا انتخابی باشد. در حقیقت پاسخ به این پرسش تابع نظر چند متخصص نظیر روانشناس، پزشک و... است البته در این میان میتوان از تجربه اولیا و مربیان دانشآموزان هم استفاده کرد اما باید گفت، مهمترین مشخصههای که در انتخاب و رنگ پارچه بایستی رعایت شود، اینکه ضدقارچ، عرقگیر، بوگیر و قابلیت چرخش هوا را داشته باشد. همچنین خوشرنگ و زیبا باشد. در این راستا میتوان از تجربههای خوب سایر کشورها استفاده کرد، چراکه فرهنگ ما قابلیت انعطاف لازم را در این زمینه دارد.
این دکتر سلامت اجتماعی در پایان در خصوص اینکه آموزش و پرورش در زمینه فرم دانشآموزی تا چه میزان توصیههای بهداشتی کارشناسان بهداشت را در نظر میگیرد، گفت: این یک ضرورت برای آموزش و پرورش است. خوشبختانه هم خود این مجموعه در این زمنیه کارشناس دارد و هم میتواند از کارشناسان حوزه سلامت دانشگاه علوم پزشکی استفاده کند. چنین بهنظر میرسد که آموزش و پرورش استان تابع قوانین بالادستی عمل میکند. حال باید دید که آیا این قوانین فرصت و انعطاف لازم برای تغییر و تطبیق را دارد؟ که در واقع باید چنین باشد.
در پایان گفتنی است کودکان آیندهسازان این سرزمین هستند، میطلبد محیط شاد و سالمی را برای بالندگی آنها فراهم کنیم؛ در این زمینه عوامل زیادی دخیل هستند، از جمله وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... . از آنجایی که کودکان اولین مکان رسمی که در آن پا میگذارند، مدرسه است و این مکان هم بهواسطه رسالت خطیری که در زمینه آموزش و پرورش دارد، الزاما محیطی است که نسبت به جو خانواده کودک از انعطاف کمتری برخوردار است اما با گنجاندن برنامههای هنری و فرهنگی در کنار دروس اجباری تلاش شده تا در حوزه آموزش دانشآموز تسهیل شود اما در زمینه پرورش کودک که هم بحث جسم و هم بحث روان وی مطرح است، اگر در این زمینه سهلانگاری صورت بگیرد، آینده و امنیت روانی و جسمانی فرد تحت تاثیر آن قرار میگیرد.
پیش از این سیستم آموزشی توجه چندانی به لباس فرم دانشآموزان نداشت، این در حالی است که رنگ و مدل فرم در روحیه دانشآموزان نقش زیادی دارد. از این رو، بیش از یک دهه است که وزارت آموزش و پرورش در این زمینه آسیبشناسی کرد و تصمیمگیری شد که برای مقاطع تحصیلی مختلف فرمهایی با رنگ و مدلهای متفاوت معرفی کند. این تصمیم افزون بر اینکه روحیه قانونپذیری را در کودکان تقویت میکند، شادی، نشاط، نظم، اعتمادبهنفس و تحرک را نیز در آنها ایجاد میکند اما در یکی دو سال اخیر کارگروه مد و لباس که با نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت میکند، نقدهایی به آموزش و پرورش در این زمینه وارد کرده است. بهگونهای که حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در این باره میگوید: «متاسفانه بهدلیل ضعفهایی که در زمینه طراحی لباس مدارس و همچنین استفاده از مواد و پارچه نهچندان مرغوب در تولید آنها وجود دارد، دانشآموزان رغبتی به استفاده از این البسه حتی با ماهیت آموزشی ندارند.
حقیقت تلخی وجود دارد و آن نکتهای است که به آینده بهویژه دانشآموزان دختر مربوط میشود و بهجرات میتوان گفت تمایل و رغبت نداشتن گروهی از دختران جوان به حفظ حجاب اسلامی، در خاطره و تجربه ناموفق آنها با لباس فرم مدارس ریشه دارد». امید که متولیان حوزه لباس فرم دانشآموزان بار دیگر در این زمینه به آسیبشناسی بپردازند تا بهتر از گذشته بتوان امنیت روحی و روانی کودکان را در کنار امنیت جسمانی آنها تضمین کرد.