بامدادجنوب- الهام بهروزی:
موسیقی روح زندگی است و آنگاه که از بلندای احساس برمیخیزد و بر جان مینشیند، اوج آن است. بدون شک اگر این هنر نبود، طراوت و عشق هم ابتر میشد. موسیقی پیوند دیرینهای با زندگی بشر دارد و به کمک همین هنر بوده که بیشتر آیینها و میراث فرهنگی کهن ایرانزمین به آیندگان به ارث رسیده است. این هنر امروز در نتیجه تغییر دیدگاه جامعه و اقبال عموم راه روشنی را در پیش گرفته است که در این میان برگزاری جشنوارههای معتبر در محبوبیت و معرفی هرچه بیشتر آن نقش بسزایی ایفا میکند، جشنوارههایی چون موسیقی جوان، خرم، فجر، نواحی و... .
جشنواره موسیقی جوان که دوشنبهشب یازده سالگی خود را پشت سر گذاشت، یکی از معتبرترین جشنوارههایی است که در استعدادیابی نوازندهها و خوانندههای جوان بسیار تاثیرگذار ظاهر شده است. این جشنواره که نوازندهها و خوانندههای تراز اول موسیقی کشور آن را داوری میکنند، در سه بخش موسیقی کلاسیک، موسیقی دستگاهی و موسیقی نواحی برگزار میشود که در یازدهمین دوره آن 500 شرکتکننده در مرحله نهایی در بخشهای گوناگون از هشتم تا 27 شهریورماه به رقابت پرداختند. این جشنواره که امسال به دبیری هومان اسعدی با مشارکت گسترده اساتید موسقی ایران و با همکاری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، در کنار دیگر شرکتکنندگان، پذیرای چهار نوازنده بوشهری در دو بخش دستگاهی (ایلیا بازیاری در بخش سهتار) و موسیقی نواحی ( گروه سنی الف: پوریا زارع، گروه سنی ب: مهدی حیدریمنفرد و گروه سنی ج: ساناز یوسفیبوشهری در بخش تکنوازی نیانبان) بود که در نهایت ایلیا بازیاری موفق شد در رده سنی الف نوازندگی سهتار بهطور مشترک با علی قنبریایلخچی از ایلخچی مقام اول این بخش را کسب و تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره را دریافت کند. همچنین از بوشهر دو نوازنده دیگر نیز بهنامهای مهدی منفرد و ساناز یوسفیبوشهری در ردههای سنی خود بهترتیب مقام دوم و سوم این رویداد هنری را از آن خود کردند.
ی
پیش از آغاز این جشنواره ما گفتوگویی را با ایلیا بازیاری پدیده موسیقی کشور صورت دادیم و نکته قابل توجه در گفتوگوی پیشین ما این بود که ایلیا کمسن و سالترین نوازنده حاضر در یازدهمین جشنواره موسیقی جوان است که هم ساز را خوب میشناسد و هم خوب مینوازد. در پی موفقیت این نوازنده کوچک اما بزرگ، درصدد برآمدیم اینبار گزارش مبسوطتری تهیه کرده و او را به شکل مطلوبتری به جامعه هنری معرفی کنیم.
ایلیا بازیاری در خصوص موفقیتش در جشنواره موسیقی جوان در گفتوگو با بامداد جنوب گفت: از اینکه توانستم مقام اول این جشنواره را کسب کنم، حس خیلی خوبی دارم، چون در مرحله نهایی در حضور اساتیدی چون حسین علیزاده، داریوش پیرنیاکان، بهداد بابایی و مسعود شعاری به اجرا پرداختم، اساتیدی که خود از بهترینها هستند. خدا را شکر اینقدر محیط را مهیا کردند که بدون استرس اجرا کردم. من در این موفقیتم از پدرم، مادرم و برادرم که بهخاطر من زحمت فراوانی کشیدند، تشکر میکنم اما سختگیریهای آقای حکیمیپور (استادم) هم در موفقیتم خیلی نقش داشت، بهطوری که در جلسه آخر وقتی یک نت را اشتباه میزدم، با تحکم میگفت، «ایلیا اگر یک نت دیگر را اشتباه بزنی، دیگر سر کلاس نیا». او واقعا برای من زحمت کشید. با کسب این موفقیت موسیقی را جدیتر دنبال خواهم کرد و دوست دارم اینقدر پیشرفت کنم که روزی مثل حسین علیزاده، مسعود شعاری و بهداد بابایی بتوانم در ساز سهتار حرفی برای گفتن داشته باشم.
استاد ایلیا نیز در خصوص موفقیت اخیر او در جشنواره موسیقی جوان به بامداد جنوب گفت: به عقیده من ايليا جز كساني است كه بهدنيا آماده تا هنرمند شود، كشش، علاقه و گرايشش به موسيقي در او مثالزدني است که دليل آن هم در ميزان تلاش، پشتكار و علاقه ايليا به ساز و موسيقي ديدم اما اگر بخواهیم رمز موفقیت ایلیا را بهطور خاص در مورد خود این جشنواره بررسي كنيم، بايد بگويم علاوه بر استعداد، نبوغ و تلاش ايليا، سياست حاكم بر روند اجرائي و محتوايي جشنواره بود كه از طرف شوراي سياستگذاري جشنواره ملي موسیقی جوان تعيين شده بود، در این زمینه نقش داشت؛ در این جشنواره فرم و ساختار، لحن و شيوه اجراي رديفنوازي بايد به گونهاي اجرا ميشد كه نظر تمامي اساتيد داور را با علائق و سليقه مختلف به خود جلب ميكرد كه اين موضوع بهخوبي به ايليا تفهيم شد و وی هم به بهترین شکل به اجرا پرداخت.
بهرنگ حکیمیپور در پایان با تاکید بر اینکه از این پس اين وظيفه بر دوش من و خانواده محترم ایلیا است كه مرتب مسير صحيح را به او نشان داده و بهطور مكرر به او يادآور بشويم كه نام يك هنرمند در سطح بالاي هنري زماني ماناتر است كه فروتني پيشه كند، افزود: در آخِر بايد بگويم كه اين قبيل اتفاقات ارزشمند هنري كه در سطح ملي رقم خورده، زنگ خطري است براي مسوولان فرهنگي و هنري شهر كه اين نكته را فراموش نكنند، كسب اينگونه افتخارات اعتباري است براي هنر و مجموعه هنري يك شهر. پس اگر حمايتي هم قرار است، صورت گيرد در يك روند كارشناسي و مشاوره شده از سوی اهالي متخصص هنر انجام شود كه بتوانيم شاهد كشف استعدادها و افتخارات بيشتر براي استان عزيزمان باشيم نه اينكه فقط به نام بردن اين عزيزان در مجامع عمومي بسنده كنيم.
مسوول انجمن موسیقی استان هم درباره موفقیت ایلیا بازیاری به بامداد جنوب گفت: خیلی خوشحالم و امیدوارم این حرکتهای رو به جلو همچنان ادامه داشته باشد و تمامی هنرمندان موسیقی بوشهر برای پیشرفت و بهدست آوردن موفقیتهای بیشتر برای پیشبرد سطح موسیقی در استان بوشهر تلاش کنند. طبیعتا این موفقیتها باعث ایجاد انگیزه برای ادامه و حس رقابت برای پیشرفت بیشتر در میان نوازندگان جوان استان میشود.
احمد حمیدیان در ادامه جشنواره موسیقی جوان را یکی از بزرگترین و معتبرترین گردهماییهای موسیقی برای جوانان معرفی کرد و افزود: این رویداد هنری به معرفی استعدادهای نو در موسیقی میپردازد و این جشنواره نشاندهنده علاقهمندی و جدیت جوانان در زمینه موسیقی است و از این نظر دلگرم کننده است و میتوانیم این انتظار را داشته باشیم که در آینده با نسل متخصص و جدیدی از نوازندگان برای پیشرفت هرچه بیشتر موسیقی کشور روبهرو خواهیم شد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا پیش از این از استان هنرمندی بوده که بتواند در جشنواره موسیقی جوان برای استان افتخارآفرینی کند، گفت: بله، در سالهای گذشته در بخش موسیقی دستگاهی و همچنین موسیقی کلاسیک دو نفر موفق به کسب عناوین برتر شدند. در هفتمین دوره این رقابتها بهرنگ حکیمیپور استاد ساز ایلیا موفق به کسب مقام اول این جشنواره شد و در سال ۹۴ هم کامیار حاجیزاده در رده سنی الف و در سن ۱۰ سالگی مقام اول نوازندگی پیانو جشنواره موسیقی جوان را از آن خود کرد که کامیار هم زیرنظر پدرام نحویزاده که سه سال است بهطور مستمر در بوشهر به دعوت آموزشگاه موسیقی «ترانه» به تدریس نوازندگی پیانو مشغول است، آموزش دیده است.
حمیدیان در ادامه با تاکید بر اینکه با وجود اینکه همه ما میدانیم که استان بوشهر دارای پتانسیل بسیار بالا در موسیقی است، افزود: اما تا زمانی که هنرجویان ما زیر نظر اساتید تراز اول مثل آقای نحویزاده و آقای حکیمیپور آموزش صحیح و اصولی نبینند، میتوانیم امیدوار باشیم که در آینده موفق به کسب عناوین بیشتری خواهیم شد. هرچند پیش از این نتوانسته بودیم به دلیل آموزشهای غیراصولی و ناصحیح در موسیقی دستگاهی به سطح بالایی از موسیقی کشور دست پیدا کنیم.
مسوول انجمن موسیقی استان در خصوص تاثیر آموزشهای بهرنگ حکیمیپور در پیشرفت ایلیا بازیاری تاکید کرد: بدونشک و بهدور از هیچگونه جهتگیری خاصی در مدت یک سال و نیمی که ایلیا نزد بهرنگ حکیمیپور دوره میبیند، از همان ابتدا برنامهریزی برای حضور ایلیا در جشنواره جوان آغاز شد و با برنامه دقیق و تدریس کاملا اصولی و مدونی که نوشته شد و در حال اجراست این موفقیت بهدست آمد. بدونشک اگر بهرنگ حکیمیپور و سیستم حمایتکننده حضور نداشت، این موفقیت حاصل نمیشد. به امید اینکه تمامی سیستم آموزش موسیقی در بوشهر تلاش بیشتری برای تربیت هنرجویان تراز اول داشته باشند و زمانی که نوازندگان واقعی و سطح بالا مشغول به تدریس شوند، بدون شک ما این نتایج را بهدست میآوریم نه مدرسان یکی دو ساله، چون دیده شده متاسفانه برخی از آموزشگاهها اقدام به ساخت معلم موسیقی در سریعترین زمان ممکن میکنند و این اتفاق جز ضربهزدن به موسیقی هیچ نتیجه دیگری نخواهد داشت.
هادی آذرپیرا، نوازنده سازهای تار، سهتار و عود است که سال 84 گروه «رُهاب» را تاسیس کرد و بعدها به عضویت گروه «شیدا» به سرپرستی محمدرضا لطفی درآمد. وی از یکی دوسال پیش همکاری خود را با کیهان کلهر آغاز کرد و سال گذشته در جریان کنسرتی که به همراه کلهر در بوشهر داشت، با ایلیا بازیاری آشنا شد و از آن پس پیوند دوستی میان این دو شکل گرفت که تا امروز ادامه دارد. آذرپیرا نیز در خصوص موفقیت ایلیا در جشنواره موسیقی جوان به بامداد جنوب گفت: خیلی خوشحال هستم که نوازندهای که هنوز به سن قانونی جشنواره هم نرسیده بود، در این جشنواره توانسته حضور داشته باشد و مقام نخست این دوره را از آن خود کند. هرچند من به مسابقه در موسیقی اعتقادی ندارم، چون موسیقی زبان دل است و برای زبان دل هم نمیتوان مسابقه یا رقابتی تعریف کرد ولی آن چیزی که دیده شده، این بود که برای پیشرفت ایلیا بدونشک بستر مناسبی از سوی خانوادهاش و محیط آموزشی فراهم بوده که توانسته رشد کند و بالنده شود، البته در این میان علاقه، استعداد و پشتکار خود ایلیا هم خیلی نقش داشته است.
خوشبختانه در این مدت یک سالی که با ایلیا آشنا شدهام، احساس و شعور موسیقایی خوبی در او دیدم و تحسینش میکنم. در حقیقت وقتی میبینم که چقدر پراحساس ساز میزند، متحیر میشوم و احساس خوبی به من دست میدهد که نوازندهای در سن کم اینچنین لطیف و در نهایت مهارت سهتار مینوازد.
وی با بیان اینکه امیدوارم ایلیا مراحل موفقیت را پله پله طی کند و به مراتب عالیتر در موسیقی دست بیابد، چراکه او مستحق موفقیت است، افزود: اینکه عدهای میگویند، موسیقی باندبازی و مافیایی شده است، من اصلا عقیدهای به این نظر ندارم، چراکه اگر هنرمندی توانمند و بااستعداد باشد، بهطور مسلم هم دیده میشود و هم شنیده. در نتیجه رشد میکند. ایلیا هم بدون شک از جمله هنرمندانی است که اگر مسیر مناسب و صحیح برای فراهم شود، دیده خواهد شد و رشد خواهد کرد، چنانکه ما الان مثل ایلیا جوانان و نوجوانانی دیگری هم داریم که واقعا تلاش کردهاند و دیده شدهاند. فاکتورهای زیادی در موفقیت ایلیا نقش دارد، نخست اینکه بستری (شامل خانواده، محیط آموزشی و جامعه پیرامونی وی) که ایلیا در آن دارد رشد میکند، مناسب است و توانسته توانایی ایلیا را از بالقوه به بالفعل برساند. نکته مهم بعدی اینکه خود این هنرمندان هم خواستند و توانستند و همیشه در اینباره به مصداق این بیت «گیرم پدر تو بود فاضل/ از فضل پدر تو را چه حاصل» معتقدم که این همیشه اینطور نیست که وقتی پدر موسیقدان است، حتما پسر هم باید موسیقدان میشود، بلکه این شعور خود فرد است که باعث موفقیت او میشود.
این استاد سهتار و سرپرست گروه موسقی «رهاب» در پایان برگزاری اینگونه جشنوارهها را در معرفی موسیقی دستگاهی و استعدادهایی چون ایلیا بسیار موثر دانست و گفت: همه ما که در موسیقی دستگاهی فعالیت میکنیم، به موفقیت این گونه موسیقایی خوشبین هستیم.
حسین بازیاری، پدر ایلیا هم در گفتوگو با بامداد جنوب گفت: ایلیا در مرحله نهایی با هفت نفر رقابت کرد که در این مرحله دستگاه چهارگاه را اجرا کرد، این در حالی است که ایلیا تنها 12 سال دارد و هنوز به سن قانونی جشنواره (که 15 سال است) نرسیده است و از همه هم کمسن و سالتر بود. داوری بخش دستگاهی (ساز سهتار) این رویداد هنری را حسین علیزاده، داریوش پیرنیاکان، بهداد بابایی و مسعود شعاری عهدهدار بودند که اجرای ایلیا با تحسین و تمجید این هیات واقع شد، بهطوری که سه تا از داوران (علیزاده، بابایی و شعاری) متفقالقول در حین اجرا گفتند که آینده درخشانی را برای ایلیا پیشبینی میکنم. همچنین آقای علیزاده در حین اجرای ایلیا در مرحله نهایی به تنها کسی که گفت «خیلی خوب ساز میزنی» ایلیا بود. به همین دلیل از او دعوت شد که در آیین پایانی این جشنواره هم دقایقی بنوازد و ایلیا پنج یا شش دقیقه برای حاضران ساز سهتار (دستگاه ماهور) را نواخت.
وی در ادامه با بیان اینکه با این موفقیت اخیر ایلیا کار ما کمی سختتر شده است و نیاز است که با هماهنگی بهرنگ حکیمیپور (استاد ایلیا در دوره عالی) بتوانیم مسیر مناسب و لازم را برای موفقیت او هموار کنیم، بدون شک تداوم اینگونه موفقیتها بدون شک در پیشرفت موسیقی استان هم نقش خواهد داشت، تاکید کرد: بدون اغراق میگویم که آموزشهای اصولی و حرفهای آقای حکیمیپور در رشد و بالندگی ایلیا خیلی نقش دارد. همانگونه که اطلاع دارید، بخش اعظم موفقیت یک هنرمند تابع علاق، استعداد و پشتکار خود وی است و اما بخش دیگری هم مربوط به آموزشی است که زیر نظر استاد میبیند و این مهمترین بخش موفقیت است، چراکه در نتیجه همین آموزش است که هنرمند در مسیر درست میافتد و پیشرفت میکند. بازیاری با تاکید بر اینکه برنامه اصلی ما برای آینده موسیقایی ایلیا این است که به امید خدا او را به مدرسه موسیقی ایران در تهران بفرستم، افزود: مسائل مالی رنجی است که همواره برای ما مشکلتراشی میکند. بارها برای حمایت از ایلیا به نهادها و دستگاههای متعددی مراجعه کردیم اما هیچکدام ما را حمایت نکردند، این در حالی است که تنها حمیده ماحوزی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و خانم مظفری (معاون فرهنگی این ادارهکل)، یکی دوتا از دوستان و یک نفر که کمک زیادی به ما کرد اما تاکید کرد که اسمی از وی برده نشود، افرادی بودند ما را حمایت کردند وگرنه نه استانداری نه دستگاههای دیگر با توجه به نامهنگاریهای صورت گرفته، توجهی هم به ایلیا نکردند اما الان که ایلیا مقام برتر جشنواره موسیقی جوان را از آن خودش کرده، مدام دارند تماس میگیرند که عکس ایلیا را برای آنها بفرستیم تا برای تبلیغاتشان استفاده کنند.
وی در خصوص کیفیت یازدهمین جشنواره موسیقی جوان نیز توضیح داد: نکته برجسته این جشنواره که امسال حضور داشتیم، این بود که داوری تمام بخشهای آن را استادان تراز اول موسیقی ایران عهدهدار بودند. حقیقتا بیش از اینکه به جشنواره برویم، بیم نحوه داوری را داشتیم اما در روز اجرا با حمایتها و تحسینهایی که از ایلیا شد، متوجه شدم که داوری منصفانه و بهدور از نگاه سلیقهای است. همه چیز بر اساس نظم، قانون و آیندهنگری برگزار شد.
بازیاری در پایان با اشاره به رویکرد ویژه انجمن موسیقی جوان به موسیقی دستگاهی خاطرنشان کرد: از زحمات احمد حمیدیان، مسوول انجمن موسیقی استان تشکر میکنم، چون واقعا دارد خالصانه و صادقانه برای اعتلای موسیقی دستگاهی و نواحی در استان تلاش میکند. در این مدت هم همکاری و همراهی خیلی خوبی با ما داشت. او با برنامهریزی و درایت در تلاش است که موسیقی دستگاهی در کنار موسیقی نواحی در استان مسیر رو به رشدی را دنبال کند.