bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۳۹۸
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۶ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۶
ایلیا بازیاری در جشنواره موسیقی جوان درخشید؛
موسیقی روح زندگی است و آنگاه که از بلندای احساس برمی‏‌خیزد و بر جان می‏‌نشیند، اوج آن است. بدون شک اگر این هنر نبود، طراوت و عشق هم ابتر می‏شد. موسیقی پیوند دیرینه‌‏ای با زندگی بشر دارد و به کمک همین هنر بوده که بیشتر آیین‏‌ها و میراث فرهنگی کهن ایران‏‌زمین به آیندگان به ارث رسیده است.
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
موسیقی روح زندگی است و آنگاه که از بلندای احساس برمی‏‌خیزد و بر جان می‏‌نشیند، اوج آن است. بدون شک اگر این هنر نبود، طراوت و عشق هم ابتر می‏شد. موسیقی پیوند دیرینه‌‏ای با زندگی بشر دارد و به کمک همین هنر بوده که بیشتر آیین‏‌ها و میراث فرهنگی کهن ایران‏‌زمین به آیندگان به ارث رسیده است. این هنر امروز در نتیجه تغییر دیدگاه‎ جامعه و اقبال عموم راه روشنی را در پیش گرفته است که در این میان برگزاری جشنواره‏‌های معتبر در محبوبیت و معرفی هرچه بیشتر آن نقش بسزایی ایفا می‎کند، جشنواره‏‌هایی چون موسیقی جوان، خرم، فجر، نواحی و... .
 
جشنواره موسیقی جوان که دوشنبه‎شب یازده سالگی خود را پشت سر گذاشت، یکی از معتبرترین جشنواره‌‏هایی است که در استعدادیابی نوازنده‏‌ها و خواننده‏‌های جوان بسیار تاثیرگذار ظاهر شده است. این جشنواره که نوازنده‏ها و خواننده‎های تراز اول موسیقی کشور آن را داوری می‏کنند، در سه بخش موسیقی کلاسیک، موسیقی دستگاهی و موسیقی نواحی برگزار می‎شود که در یازدهمین دوره آن 500 شرکت‏کننده در مرحله نهایی در بخش‎های گوناگون از هشتم تا 27 شهریورماه به رقابت پرداختند. این جشنواره که امسال به دبیری هومان اسعدی با مشارکت گسترده اساتید موسقی ایران و با همکاری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، در کنار دیگر شرکت‏کنندگان، پذیرای چهار نوازنده بوشهری در دو بخش دستگاهی (ایلیا بازیاری در بخش سه‎تار) و موسیقی نواحی ( گروه سنی الف: پوریا زارع، گروه سنی ب: مهدی حیدری‌منفرد و گروه سنی ج: ساناز یوسفی‌بوشهری در بخش تکنوازی نی‏انبان) بود که در نهایت ایلیا بازیاری موفق شد در رده سنی الف نوازندگی سه‏تار به‌‏طور مشترک با علی قنبری‌ایلخچی از ایلخچی مقام اول این بخش را کسب و تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره را دریافت کند. همچنین از بوشهر دو نوازنده دیگر نیز به‌‏نام‏‌های مهدی منفرد و ساناز یوسفی‌بوشهری در رده‌های سنی خود به‏ترتیب مقام دوم و سوم این رویداد هنری را از آن خود کردند. 
ی
پیش از آغاز این جشنواره ما گفت‏وگویی را با ایلیا بازیاری پدیده موسیقی کشور صورت دادیم و نکته قابل توجه در گفت‏وگوی پیشین ما این بود که ایلیا کم‌سن و سال‏ترین نوازنده حاضر در یازدهمین جشنواره موسیقی جوان است که هم ساز را خوب می‏شناسد و هم خوب می‌نوازد. در پی موفقیت این نوازنده کوچک اما بزرگ، درصدد برآمدیم این‏بار گزارش مبسوط‏تری تهیه کرده و او را به شکل مطلوب‏تری به جامعه هنری معرفی کنیم. 
ایلیا بازیاری در خصوص موفقیتش در جشنواره موسیقی جوان در گفت‏وگو با بامداد جنوب گفت: از این‏که توانستم مقام اول این جشنواره را کسب کنم، حس خیلی خوبی دارم، چون در مرحله نهایی در حضور اساتیدی چون حسین علیزاده، داریوش پیرنیاکان، بهداد بابایی و مسعود شعاری به اجرا پرداختم، اساتیدی که خود از بهترین‌ها هستند. خدا را شکر اینقدر محیط را مهیا کردند که بدون استرس اجرا کردم. من در این موفقیتم از پدرم، مادرم و برادرم که به‌خاطر من زحمت فراوانی کشیدند، تشکر می‏کنم اما سختگیری‎های آقای حکیمی‎پور (استادم) هم در موفقیتم خیلی نقش داشت، به‎طوری که در جلسه آخر وقتی یک نت را اشتباه می‏زدم، با تحکم می‏گفت، «ایلیا اگر یک نت دیگر را اشتباه بزنی، دیگر سر کلاس نیا». او واقعا برای من زحمت کشید. با کسب این موفقیت موسیقی را جدی‏تر دنبال خواهم کرد و دوست دارم اینقدر پیشرفت کنم که روزی مثل حسین علیزاده، مسعود شعاری و بهداد بابایی بتوانم در ساز سه‎تار حرفی برای گفتن داشته باشم.

استاد ایلیا نیز در خصوص موفقیت اخیر او در جشنواره موسیقی جوان به بامداد جنوب گفت: به عقیده من ايليا جز كساني است كه به‌دنيا آماده تا هنرمند شود، كشش، علاقه و گرايشش به موسيقي در او مثال‌زدني است که دليل آن هم در ميزان تلاش، پشتكار و علاقه ايليا به ساز و موسيقي ديدم اما اگر بخواهیم رمز موفقیت ایلیا را به‌طور خاص در مورد خود این جشنواره بررسي كنيم، بايد بگويم علاوه بر استعداد، نبوغ و تلاش ايليا، سياست حاكم بر روند اجرائي و محتوايي جشنواره بود كه از طرف شوراي سياستگذاري جشنواره ملي موسیقی جوان تعيين شده بود، در این زمینه نقش داشت؛ در این جشنواره فرم و ساختار، لحن و شيوه اجراي رديف‌نوازي بايد به گونه‌اي اجرا مي‌شد كه نظر تمامي اساتيد داور را با علائق و سليقه مختلف به خود جلب مي‌كرد كه اين موضوع به‌خوبي به ايليا تفهيم شد و وی هم به بهترین شکل به اجرا پرداخت.

بهرنگ حکیمی‏پور در پایان با تاکید بر این‏که از این پس اين وظيفه بر دوش من و خانواده محترم ایلیا است كه مرتب مسير صحيح را به او نشان داده و به‌طور مكرر به او يادآور بشويم كه نام يك هنرمند در سطح بالاي هنري زماني ماناتر است كه فروتني پيشه كند، افزود: در آخِر بايد بگويم كه اين قبيل اتفاقات ارزشمند هنري كه در سطح ملي رقم خورده، زنگ خطري است براي مسوولان فرهنگي و هنري شهر كه اين نكته را فراموش نكنند، كسب اين‌گونه افتخارات اعتباري است براي هنر و مجموعه هنري يك شهر. پس اگر حمايتي هم قرار است، صورت گيرد در يك روند كارشناسي و مشاوره شده از سوی اهالي متخصص هنر انجام شود كه بتوانيم شاهد كشف استعدادها و افتخارات بيشتر براي استان عزيزمان باشيم نه اين‌كه فقط به نام بردن اين عزيزان در مجامع عمومي بسنده كنيم. 
مسوول انجمن موسیقی استان هم درباره موفقیت ایلیا بازیاری به بامداد جنوب گفت: خیلی خوشحالم و امیدوارم این حرکت‌های رو به جلو همچنان ادامه داشته باشد و تمامی هنرمندان موسیقی بوشهر برای پیشرفت و به‌دست آوردن موفقیت‌های بیشتر برای پیشبرد سطح موسیقی در استان بوشهر تلاش کنند. طبیعتا این موفقیت‌ها باعث ایجاد انگیزه برای ادامه و حس رقابت برای پیشرفت بیشتر در میان نوازندگان جوان استان می‏شود.
احمد حمیدیان در ادامه جشنواره موسیقی جوان را یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین گردهمایی‌های موسیقی برای جوانان معرفی کرد و افزود: این رویداد هنری به معرفی استعدادهای نو در موسیقی می‌پردازد و این جشنواره نشان‌دهنده‌ علاقه‌مندی و جدیت جوانان در زمینه موسیقی است و از این نظر دلگرم کننده است و می‌توانیم این انتظار را داشته باشیم که در آینده با نسل متخصص و جدیدی از نوازندگان برای پیشرفت هرچه بیشتر موسیقی کشور روبه‏رو خواهیم شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پیش از این از استان هنرمندی بوده که بتواند در جشنواره موسیقی جوان برای استان افتخارآفرینی کند، گفت: بله، در سال‌های گذشته در بخش موسیقی دستگاهی و همچنین موسیقی کلاسیک دو نفر موفق به کسب عناوین برتر شدند. در هفتمین دوره این رقابت‌ها بهرنگ حکیمی‌پور استاد ساز ایلیا موفق به کسب مقام اول این جشنواره شد و در سال ۹۴ هم کامیار حاجی‌زاده در رده سنی الف و در سن ۱۰ سالگی مقام اول نوازندگی پیانو جشنواره موسیقی جوان را از آن خود کرد که کامیار هم زیرنظر پدرام نحوی‌زاده که سه سال است به‌طور مستمر در بوشهر به دعوت آموزشگاه موسیقی «ترانه» به تدریس نوازندگی پیانو مشغول است، آموزش دیده است.
حمیدیان در ادامه با تاکید بر این‏که با وجود این‌که همه ما می‌دانیم که استان بوشهر دارای پتانسیل بسیار بالا در موسیقی است، افزود: اما تا زمانی که هنرجویان ما زیر نظر اساتید تراز اول مثل آقای نحوی‏زاده و آقای حکیمی‏پور آموزش صحیح و اصولی نبینند، می‌توانیم امیدوار باشیم که در آینده موفق به کسب عناوین بیشتری خواهیم شد. هرچند پیش از این نتوانسته بودیم به دلیل آموزش‎های غیراصولی و ناصحیح در موسیقی دستگاهی به سطح بالایی از موسیقی کشور دست پیدا کنیم.
مسوول انجمن موسیقی استان در خصوص تاثیر آموزش‎های بهرنگ حکیمی‏پور در پیشرفت ایلیا بازیاری تاکید کرد: بدون‌شک و به‌دور از هیچ‌گونه جهت‌گیری خاصی در مدت یک سال و نیمی که ایلیا نزد بهرنگ حکیمی‌پور دوره می‎بیند، از همان ابتدا برنامه‌ریزی برای حضور ایلیا در جشنواره جوان آغاز شد و با برنامه دقیق و تدریس کاملا اصولی و مدونی که نوشته شد و در حال اجراست این موفقیت به‌دست آمد. بدون‌شک اگر بهرنگ حکیمی‌پور و سیستم حمایت‌کننده حضور نداشت، این موفقیت حاصل نمی‌شد. به امید این‌که تمامی سیستم آموزش موسیقی در بوشهر تلاش بیشتری برای تربیت هنرجویان تراز اول داشته باشند و زمانی که نوازندگان واقعی و سطح بالا مشغول به تدریس شوند، بدون شک ما این نتایج را به‌دست می‌آوریم نه مدرسان یکی دو ساله، چون دیده شده متاسفانه برخی از آموزشگاه‌ها اقدام به ساخت معلم موسیقی در سریع‌ترین زمان ممکن می‌کنند و این اتفاق جز ضربه‌زدن به موسیقی هیچ نتیجه دیگری نخواهد داشت.

هادی آذرپیرا، نوازنده سازهای تار، سه‏تار و عود است که سال 84 گروه «رُهاب» را تاسیس کرد و بعدها به عضویت گروه «شیدا» به سرپرستی محمدرضا لطفی درآمد. وی از یکی دوسال پیش همکاری خود را با کیهان کلهر آغاز کرد و سال گذشته در جریان کنسرتی که به همراه کلهر در بوشهر داشت، با ایلیا بازیاری آشنا شد و از آن پس پیوند دوستی میان این دو شکل گرفت که تا امروز ادامه دارد. آذرپیرا نیز در خصوص موفقیت ایلیا در جشنواره موسیقی جوان به بامداد جنوب گفت: خیلی خوشحال هستم که نوازنده‎ای که هنوز به سن قانونی جشنواره هم نرسیده بود، در این جشنواره توانسته حضور داشته باشد و مقام نخست این دوره را از آن خود کند. هرچند من به مسابقه در موسیقی اعتقادی ندارم، چون موسیقی زبان دل است و برای زبان دل هم نمی‏توان مسابقه یا رقابتی تعریف کرد ولی آن چیزی که دیده شده، این بود که برای پیشرفت ایلیا بدون‎شک بستر مناسبی از سوی خانواده‎اش و محیط آموزشی فراهم بوده که توانسته رشد کند و بالنده شود، البته در این میان علاقه، استعداد و پشتکار خود ایلیا هم خیلی نقش داشته است. 

خوشبختانه در این مدت یک سالی که با ایلیا آشنا شده‏ام، احساس و شعور موسیقایی خوبی در او دیدم و تحسینش می‏کنم. در حقیقت وقتی می‏بینم که چقدر پراحساس ساز می‎زند، متحیر می‎شوم و احساس خوبی به من دست می‏دهد که نوازنده‎ای در سن کم این‎چنین لطیف و در نهایت مهارت سه‎تار می‏نوازد.
وی با بیان این‎که امیدوارم ایلیا مراحل موفقیت را پله پله طی کند و به مراتب عالی‎تر در موسیقی دست بیابد، چراکه او مستحق موفقیت است، افزود: این‌که عده‏ای می‏گویند، موسیقی باندبازی و مافیایی شده است، من اصلا عقیده‏ای به این نظر ندارم، چراکه اگر هنرمندی توانمند و بااستعداد باشد، به‎طور مسلم هم دیده می‏شود و هم شنیده. در نتیجه رشد می‏‌کند. ایلیا هم بدون شک از جمله هنرمندانی است که اگر مسیر مناسب و صحیح برای فراهم شود، دیده خواهد شد و رشد خواهد کرد، چنان‏که ما الان مثل ایلیا جوانان و نوجوانانی دیگری هم داریم که واقعا تلاش کرده‏اند و دیده شده‎‏اند. فاکتورهای زیادی در موفقیت ایلیا نقش دارد، نخست این‏که بستری (شامل خانواده، محیط آموزشی و جامعه پیرامونی وی) که ایلیا در آن دارد رشد می‏کند، مناسب است و توانسته توانایی ایلیا را از بالقوه به بالفعل برساند. نکته مهم بعدی این‎که خود این هنرمندان هم خواستند و توانستند و همیشه در این‎باره به مصداق این بیت «گیرم پدر تو بود فاضل/ از فضل پدر تو را چه حاصل» معتقدم که این همیشه این‏طور نیست که وقتی پدر موسیقدان است، حتما پسر هم باید موسیقدان می‎شود، بلکه این شعور خود فرد است که باعث موفقیت او می‏شود.

این استاد سه‏تار و سرپرست گروه موسقی «رهاب» در پایان برگزاری این‎گونه جشنواره‌ها را در معرفی موسیقی دستگاهی و استعدادهایی چون ایلیا بسیار موثر دانست و گفت: همه ما که در موسیقی دستگاهی فعالیت می‏کنیم، به موفقیت این‌ گونه موسیقایی خوشبین هستیم. 
حسین بازیاری، پدر ایلیا هم در گفت‏وگو با بامداد جنوب گفت: ایلیا در مرحله نهایی با هفت نفر رقابت کرد که در این مرحله دستگاه چهارگاه را اجرا کرد، این در حالی است که ایلیا تنها 12 سال دارد و هنوز به سن قانونی جشنواره (که 15 سال است) نرسیده است و از همه هم کم‏سن و سال‎تر بود. داوری بخش دستگاهی (ساز سه‏تار) این رویداد هنری را حسین علیزاده، داریوش پیرنیاکان، بهداد بابایی و مسعود شعاری عهده‌‏دار بودند که اجرای ایلیا با تحسین و تمجید این هیات واقع شد، به‎طوری که سه تا از داوران (علیزاده، بابایی و شعاری) متفق‏القول در حین اجرا گفتند که آینده درخشانی را برای ایلیا پیش‎بینی می‏کنم. همچنین آقای علیزاده در حین اجرای ایلیا در مرحله نهایی به تنها کسی که گفت «خیلی خوب ساز می‏زنی» ایلیا بود. به همین دلیل از او دعوت شد که در آیین پایانی این جشنواره هم دقایقی بنوازد و ایلیا پنج یا شش دقیقه برای حاضران ساز سه‏تار (دستگاه ماهور) را نواخت.

وی در ادامه با بیان این‏که با این موفقیت اخیر ایلیا کار ما کمی سخت‌‏تر شده است و نیاز است که با هماهنگی بهرنگ حکیمی‏پور (استاد ایلیا در دوره عالی) بتوانیم مسیر مناسب و لازم را برای موفقیت او هموار کنیم، بدون شک تداوم این‎گونه موفقیت‌‏ها بدون شک در پیشرفت موسیقی استان هم نقش خواهد داشت، تاکید کرد: بدون اغراق می‎گویم که آموزش‎های اصولی و حرفه‎ای آقای حکیمی‎پور در رشد و بالندگی ایلیا خیلی نقش دارد. همان‎گونه که اطلاع دارید، بخش اعظم موفقیت یک هنرمند تابع علاق، استعداد و پشتکار خود وی است و اما بخش دیگری هم مربوط به آموزشی است که زیر نظر استاد می‏بیند و این مهم‏ترین بخش موفقیت است، چراکه در نتیجه همین آموزش است که هنرمند در مسیر درست می‎افتد و پیشرفت می‏کند. بازیاری با تاکید بر این‏که برنامه اصلی ما برای آینده موسیقایی ایلیا این است که به امید خدا او را به مدرسه موسیقی ایران در تهران بفرستم، افزود: مسائل مالی رنجی است که همواره برای ما مشکل‎تراشی می‎کند. بارها برای حمایت از ایلیا به نهادها و دستگاه‎های متعددی مراجعه کردیم اما هیچ‎کدام ما را حمایت نکردند، این در حالی است که تنها حمیده ماحوزی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و خانم مظفری (معاون فرهنگی این اداره‎کل)، یکی دوتا از دوستان و یک نفر که کمک زیادی به ما کرد اما تاکید کرد که اسمی از وی برده نشود، افرادی بودند ما را حمایت کردند وگرنه نه استانداری نه دستگاه‎های دیگر با توجه به نامه‎نگاری‎های صورت گرفته، توجهی هم به ایلیا نکردند اما الان که ایلیا مقام برتر جشنواره موسیقی جوان را از آن خودش کرده، مدام دارند تماس می‏گیرند که عکس ایلیا را برای آنها بفرستیم تا برای تبلیغاتشان استفاده کنند.

وی در خصوص کیفیت یازدهمین جشنواره موسیقی جوان نیز توضیح داد: نکته برجسته این جشنواره که امسال حضور داشتیم، این بود که داوری تمام بخش‎های آن را استادان تراز اول موسیقی ایران عهده‏دار بودند. حقیقتا بیش از این‎که به جشنواره برویم، بیم نحوه داوری را داشتیم اما در روز اجرا با حمایت‏ها و تحسین‏هایی که از ایلیا شد، متوجه شدم که داوری منصفانه و به‏دور از نگاه سلیقه‎ای است. همه چیز بر اساس نظم، قانون و آینده‎نگری برگزار شد. 
بازیاری در پایان با اشاره به رویکرد ویژه انجمن موسیقی جوان به موسیقی دستگاهی خاطرنشان کرد: از زحمات احمد حمیدیان، مسوول انجمن موسیقی استان تشکر می‌‏کنم، چون واقعا دارد خالصانه و صادقانه برای اعتلای موسیقی دستگاهی و نواحی در استان تلاش می‎کند. در این مدت هم همکاری و همراهی خیلی خوبی با ما داشت. او با برنامه‌‏ریزی و درایت در تلاش است که موسیقی دستگاهی در کنار موسیقی نواحی در استان مسیر رو به رشدی را دنبال کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: