bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۹ - ۳۰ مهر ۱۳۹۶
معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر هفته گذشته اقدام به برگزاری کارگاه «عوامل اجتماعی موثر بر سلامت» برای سمن‌های سلامت کرد. در این کارگاه سمن‌های فعال در حوزه سلامت استان شرکت کردند. شروع این کارگاه با سخنان ریاست دانشگاه همراه بود.
عیسی صفوی:
معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر هفته گذشته اقدام به برگزاری کارگاه «عوامل اجتماعی موثر بر سلامت» برای سمن‌های سلامت کرد. در این کارگاه سمن‌های فعال در حوزه سلامت استان شرکت کردند. شروع این کارگاه با سخنان ریاست دانشگاه همراه بود. ایشان با تاکید بر این نکته که دولت باید سر بزرگ و شکمی کوچک داشته باشد، گفت که وضعیت عکس شده است.

 دکتر کشمیری ادامه داد که سمن‌ها می‌توانند این وضعیت عکس شده را به حالت طبیعی برگردانند. وی آمادگی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر را برای این همکاری با سمن‌های سلامت اعلام کرد. خسرو دهقانی از معاونت اجتماعی استانداری استان هم با اشاره به نقش و کارکرد سمن‌ها، بیان کرد که سمن‌های سلامت می‌توانند نقش و کارکردی کلیدی در حل حوزه سلامت استان داشته باشند. دکتر عزیزنژاد، معاون اجتماعی دانشگاه هم ریشه سمن‌ها را در گذشته بسیار دور دانست و اظهار امیدواری کرد که در آینده نه چندان دور این سمن‌ها منشا اثرات در استان شوند اما آنچه در ارتباط با این سمن‌ها قابل اشاره و توجه است شامل الف: سمن‌های سلامت باید در همه حوزه‌های سلامت فعالیت داشته باشند. بدین معنا که در بخش درمان و دارو متمرکز نشوند و حوزه‌هایی مانند بهداشت و عوامل اجتماعی مرتبط با سلامت را پوشش دهند. فعال نبودن در حوزه‌های سلامت نوعی معلول‌گرایی در راستای سلامت است. این سمن‌ها باید عوامل اجتماعی مرتبط با سلامت را شناسایی کرده و با مداخله در این عوامل ریشه‌های عوامل اجتماعی مرتبط با سلامت را درمان کنند. در حال حاضر بیشتر این سمن‌ها در حوزه آموزش بهداشت و درمان متمرکز هستند. 

ب: سمن‌های سلامت باید از توان مالی لازم برخوردار باشند. این سمن‌ها در صورتی که به بخش دولتی وابسته باشند از قدرت استقلال برخوردار نخواهند بود. نبود این استقلال «ابزاری» شدن آنها را به همراه خواهد بود. اصولا اساس سمن‌ها بر نبود وابستگی به دولت‌ها استوار است. بهترین راهکار در این راستا مدیریت اقتصاد سمن‌هاست. این مدیریت به شکل علمی و مدرن است. راهکارهای سنتی مدریت اقتصادی سمن‌ها پاسخگو نخواهد بود. شاید یکی از دلائل نبود استمرار سمن‌ها هم همین وابستگی اقتصادی است. 

ج: فقدان اثربخشی مورد انتظار از دیگر آفت‌های سمن‌های سلامت است. اثربخشی و کارایی دو خصیصه یک سمن است که انتظار می‌رود یک سمن در فرایندهای کاری خود حاصل کند. در صورت فقدان این دو خصیصه ما شاهد فقدان «بهره‌وری» خواهیم بود. کاهش بهره‌وری در درازمدت باعث فرسایش و غیر فعال شدن این سمن‌ها خواهد شد. یکی از راه‌های افزایش اثربخشی و کارایی سمن‌ها استفاده از نیروهای علمی و آکادمیک خواهد بود. ساختارسنتی سمن‌ها پاسخگویی شرایط فعلی نیست. سمن‌های سلامت باید به ساختار مدرن مجهز شوند. از مهم‌ترین شاخص‌های مدرن سمن‌های سلامت: استقلال مالی، نیروی انسانی علمی، اثربخشی و کارایی بالا، اعتماد اجتماعی بالا، قدرت انطباق بالا با شرایط اقتصادی و اجتماعی.
در پایان باید گفت افزایش کمّی سمن‌های سلامت از 5 مورد به 28 مورد از جمله پتانسیل‌های بالای استان در حوزه سلامت است.

برچسب ها: سلامت ، سمن‌ها ، بهداشت
نام:
ایمیل:
* نظر: