bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۸۴۰
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۸ - ۰۷ آبان ۱۳۹۶
آخرین راهکار برای جلوگیری از کیفیت بد نان؛
مساله پایین آمدن کیفیت نان مدت‌هاست که دهان به دهان در میان مردم می‌چرخد و روز به روز به تعداد ناراضیان آن اضافه می‌شود. این مساله البته تنها مختص استان بوشهر نیست و کیفیت پایین نان در بسیاری از استان‌های دیگر نیز گریبان مردم را گرفته است تا جایی که وزیر بهداشت به این مساله ورود کرده و کیفیت نان کنونی را قاتل جان مردم عنوان کرد.
مردم نان بی‌کیفیت نخرندبامداد جنوب: 
مساله پایین آمدن کیفیت نان مدت‌هاست که دهان به دهان در میان مردم می‌چرخد و روز به روز به تعداد ناراضیان آن اضافه می‌شود. این مساله البته تنها مختص استان بوشهر نیست و کیفیت پایین نان در بسیاری از استان‌های دیگر نیز گریبان مردم را گرفته است تا جایی که وزیر بهداشت به این مساله ورود کرده و کیفیت نان کنونی را قاتل جان مردم عنوان کرد. با این حال، به‌نظر نمی‌رسد کسی قصد داشته باشد کاری برای بهبود آن انجام دهد و تاکنون حل این معضل تنها از سوی مسوولان کشوری به همدیگر پاس داده شده و علت مشکل را گردن یکدیگر انداخته‌اند. در همین راستا رئیس اتحادیه نان سنگکی معتقد است که مردم خودشان باید وارد عمل شده و با حذف خرید از آزادپزهایی که آرد با کیفیت پایین‌تر تهیه می‌کنند، آنها را مجازات کنند.

اصغر پابرجا با اشاره به این‌که دولت یارانه سنگینی برای آرد و نان می‌پرداخت بنابراین در سال ۹۳ تفکری ایجاد شد تا یارانه به اقشار دارای توان مالی تعلق نگیرد، ادامه داد: در ابتدای این طرح نانوایی‌های آزادپز توانستند نان را با‌کیفیت مناسب عرضه کنند و قرار بود از قیمت‌گذاری معاف باشند و قیمت‌ها رقابتی باشد. با این حال، آزادپزها با ۸۰ درصد نانوایی‌هایی که آرد یارانه‌ای می‌گرفتند، رقابت می‌کردند و نمی‌توانستند قیمت‌ها را خیلی بالا ببرند، زیرا اگر قیمت بالا رود مردم به سراغ نان‌های یارانه‌ای می‌روند که این موضوع باعث شد قیمت ارشادی برای نانوایی‌های آزادپز در نظر بگیریم تا مشتری حفظ شود.

به‌گفته وی، ابتدای این طرح (سال ۹۳) قیمت نان آزاد را هزار و 300 تومان در نظر گرفتیم و در بسیاری از محلات، نان آزادپزی با رقابت و کیفیت همراه بود.
پابرجا در پاسخ به این‌که بسیاری از نانوایی‌ها مرغوب نبودن آرد را علت بی‌کیفیتی نان می‌دانند‌، خاطرنشان کرد: کیفیت آرد یارانه‌ای در نوسان است اما آزادپزها حق انتخاب آرد خوب را دارند و در صورت بی‌کیفیتی می‌توانند آرد را برگردانند. در بسیاری از نانوایی‌های سنگک قیمت نان ساده و بدون کنجد هزار و 300 است اما نظارت چندانی بر قیمت‌ها نمی‌شود زیرا اصل بر آزادسازی قیمت و افزایش کیفیت بود اما در بحث کیفیت نظارت می‌کنیم و اگر گزارش تخلفی به ما برسد‌، بازرسی و رسیدگی می‌کنیم.

رئیس اتحادیه نان سنگک در گفت‌وگو با صدا و سیما با اشاره به این‌که آگر نانوایی‌های متخلف قیمت ارشادی را رعایت نکنند‌، برخورد و به سازمان‌های تعزیراتی معرفی می‌کنیم، تصریح کرد: به‌دلیل این‌که نانوایی هزینه‌بر است، نانوایان از وزن چانه کم می‌کنند تا هزینه به نانوا تحمیل نشود. یکی از مشکلات امروز نانوایی‌ها گستردگی نانوایی‌های آزادپز است زیرا بسیاری از نانوایی ها بلافاصله مجوز گرفتند در حالی که شرایط آزادپزی را ندارند. برای نان سنگک در تهران به ۶۰۰ واحد نیاز داریم اما حدود ۸۰۰ - ۸۵۰ نانوایی داریم و مشتری‌ها مشخص هستند و افزایش پیدا نکرده است.

وی یکی از عوامل مهم افزایش کیفیت نان را همکاری شهروندان دانست و افزود: مردم نان را از نانوایی‌های دارای کیفیت پایین خریداری نکنند تا کیفیت بیشتر شود.
پابرجا با اشاره به این‌که بسیاری از نانوایی‌ها غیر مجاز فعالیت می‌کنند‌، تاکید کرد‌: در تهران ۶۳۰ نانوایی سنگکی دارای مجوز داریم و حدود ۳۰۰ - ۲۵۰ بدون مجوز فعالیت می‌کنند که حدود ۱۰۰ نانوا در حال دریافت جواز هستند. نانوایی‌های آزاد پزها یک تابلو دارند مبنی بر این‌که از آرد غیریارانه‌ای استفاده می‌کنند. اگر به سمت آزاد‌پزی رفتیم کارخانه هم موظف می‌شد آرد خوب بخرد و اگر نتواند‌، بدون مشتری می‌ماند.

نام:
ایمیل:
* نظر: