bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۵ - ۰۸ آبان ۱۳۹۶
معاون سازمان حفاظت از محیط زیست؛
غرفه بامداد جنوب در نمایشگاه مطبوعات میزبان برخی از میهمانان خاص بود، میهمانانی که بدون دعوت و صرفا به واسطه شناختی که از روزنامه داشتند و کارهایی که در حوزه‌های مختلف اجتماعی صورت داده بودند، برای بازدید از غرفه ما آمده بودند.
بامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی:کشتی رافائل می‌تواند موزه شود، اما...
غرفه بامداد جنوب در نمایشگاه مطبوعات میزبان برخی از میهمانان خاص بود، میهمانانی که بدون دعوت و صرفا به واسطه شناختی که از روزنامه داشتند و کارهایی که در حوزه‌های مختلف اجتماعی صورت داده بودند، برای بازدید از غرفه ما آمده بودند. یکی از این میهمانان، معاون دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست بود که به سوالات خبرنگار این روزنامه در مورد مسائل مختلف پاسخ گفت. آنچه در ادامه می‌آید، بخش‌هایی از این گفت‌وگو است: 

معاون دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست در گفت‌وگو بامداد جنوب در پاسخ به این سوال که کشتی رافائل از جمله داشته‌های غنی و مهم استان بوشهر است و برگی زرین از تاریخ استان را یدک می‌کشد، نیازمند آن است که به موزه دریایی تبدیل شده و از آن استفاده بهینه شود، گفت: موزه شدن رافائل بستگی به این دارد که مشخص شود مالک آن کیست! در آن صورت می‌توان با رایزنی، پیگیری و برنامه‌ریزی، تدابیری ویژه برای حفظ و استفاده بهینه از آن اندیشید. ما به‎‌عنوان محیط زیست دریایی آماده هرگونه همکاری با میراث فرهنگی و گردشگری هستیم تا از کشتی رافائل که جاذبه‌ایی طبیعی و محلی هم برای گردشگری طبیعی است و هم به‌عنوان زیستگاه مصنوعی انواع گونه‌های آبزی، بهره لازم برده شود.

به‌گفته پروین فرشچی، کشتی رافائل جاذبه‌ای دوجانبه برای محیط زیست و میراث فرهنگی دارد و از آنجا که زیستگاه مصنوعی گونه‌های آبزی است و همچنین محلی برای گردشگری طبیعی، آورد اقتصادی فراوانی نیز به همراه خواهد داشت که باید برای آن برنامه‌ریزی مدون و هدفمندی انجام داد.
معاون دریایی حفاظت از محیط زیست در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که نظر شما درباره ورود فاضلاب به دریا در استانی که دریا یکی از ثروت‌های آن است و اینک به فاجعه‌ای بزرگ هم برای سلامت انسان‌ها و هم برای حیات آبزیان تبدیل شده است چیست، به‌خصوص این‌که هیچ نهادی هم خود را متولی و صاحب آن نمی‌داند، افزود: آن‌گونه که در قوانین مطرح می‌شود متولی اصلی تصفیه آب وزارت نیرو است، بخشی هم به عهده شهرداری و بخشی دیگر به عهده محیط زیست است اما سازمان محیط زیست در قالب یک سازمان حاکمیتی و نظارتی می‌تواند بر انجام فعالیت و مسوولیت‌های دیگر سازمان‌ها نظارت کند.

فرشچی در پاسخ به سوال دیگری که محیط زیست در حوزه مسوولیت نظارتی خود چه اقداماتی انجام می‌دهد، خاطر نشان کرد: ما بر فعالیت صنایع نظارت دقیق داریم تا پسآب‌های خود را به دریا وارد نکنند و این‌که این پسآب‌ها کجا و چگونه تخلیه می‌شوند و همچنین نظارت بر فعالیت تصفیه فاضلاب نیز بر عهده سازمان محیط زیست است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بامداد جنوب که گفت بوشهر تصفیه‌خانه دارد اما درست کار نمی‌کند، یادآور شد: هر زمان که مساله تصفیه‌خانه بوشهر را مطرح کردیم گفتند بودجه نداریم، هر چند دولت وضعیت اقتصادی مطلوبی نداشته ولی اکنون با بودجه‌های مناسب در طرح‌های مدیریت فاضلاب دریا و «بازچرخانی»، این مساله مرتفع شده. در حال حاضر تائید محیط زیست بر موضوع «بازچرخانی» ست که هم به مدیریت آب و صرفه‌جویی آن و هم مدیریت فاضلاب کمک می‎کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: