bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۸۶۲
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۲۰ - ۰۹ آبان ۱۳۹۶
نویسنده کتاب«رنگین‌کمان مغز» در گفت‌وگو با بامدادجنوب؛
سارا حمیدی، مربی و مدرس مهارت‌های ذهنی و همچنین نویسنده کتاب «رنگین کمان مغز» است. از جمله فعالیت‌های وی، نگارش مقالات در حوزه تمرکز، تفکر و مهارت‌های ذهن و برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی در حیطه توانمندسازی ذهن است. سارا حمیدی فوق لیسانس مهندسی برق از دانشگاه شیراز و کارمند سابق شرکت مخابرات استان بوشهر است.
ذهن ما علت تمتم تصمیم‌ها و رفتارهای ماستبامدادجنوب- وندیداد امین:
سارا حمیدی، مربی و مدرس مهارت‌های ذهنی و همچنین نویسنده کتاب «رنگین کمان مغز» است. از جمله فعالیت‌های وی، نگارش مقالات در حوزه تمرکز، تفکر و مهارت‌های ذهن و برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی در حیطه توانمندسازی ذهن است. سارا حمیدی فوق لیسانس مهندسی برق از دانشگاه شیراز و کارمند سابق شرکت مخابرات استان بوشهر است. 

درباره خودش می‌گوید: «همیشه سعی می‌کنم از تغییرات زندگی‌ام استقبال کنم و در جهت رودخانه زندگی شنا کنم. به‌دلیل دغدغه‌ها و مشکلات زندگی‌ام مسیر زندگی‌ام تغییر کرد و من در مسیری قرار گرفتم که در ابتدا فقط می‌خواستم به خودم کمک کنم اما پس از آن متوجه شدم که می‌توانم به بقیه افراد هم کمک کنم تا زندگی بهتری داشته باشند. در دوره‌های داخلی و خارجی متفاوتی مانند کوچینگ، استادی، مدیریت ذهن، تمرکز، مدیریت زمان و ... شرکت کردم و کتاب‌های بسیاری مطالعه کردم تا بتوانم زندگی خودم را همسو با جریان رودخانه نگه دارم».
سارا حمیدی در حال حاضر علاوه بر این‌که در راستای اهداف خودش تلاش می‌کند، مایل است به بقیه افراد هم کمک کند. وقتی که ایمیلی دریافت می‌کند و می‌شنود که توانسته‌ تاثیر هرچند کوچکی بر زندگی دیگران بگذارد، احساس رضایت بیشتری از زندگی خود می‌کند و حس رضایتمندی وافری، سراسر وجودش را فرا می‌گیرد.
حمیدی در حال حاضر علاوه بر برگزاری کارگاه آموزشی، خدمات کوچینگ خصوصی نیز به افراد عرضه می‌کند. با او به گفت‌وگو نشسته‌ایم:‌

ارتباط کتاب با حیطه کاری شما چیست؟
من در حیطه توانمندسازی ذهن و آموزش مهارت‌های ذهنی فعالیت می‌کنم. ما در حال برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی هستیم تا بتوانیم به دیگران کمک کنیم هوشمندانه‌تر فکر کنند، تصمیمات بهتری بگیرند، با دقت بیشتری به زندگی و کار خود توجه کنند و در نتیجه حس بهتری در زندگی داشته باشند.
کتاب «رنگین‌کمان مغز» نیز بابیانی ساده به افراد کمک می‌کند تا از ذهن خود استفاده بهتری کنند.

2-ایده کتاب رنگین‌کمان مغز چگونه خلق شد؟
همیشه در دوره‌هایی که برگزار می‌شد، افرادی را می‌دیدم که می‌خواستند کارآیی و عملکرد بالاتری داشته باشند. وقتی در مورد توانمندی‌های ذهن با آنها صحبت می‌کردم، همگی به‌دنبال معجونی بودند تا با استفاده از آن از ذهن خود استفاده بهتری کنند و به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کنند.
در نتیجه در این زمینه شروع به تحقیق کردم تا بتوانم معجونی را آماده کنم تا با زبانی ساده به دیگران کمک کند.
اصلی‌ترین محور موضوعات این کتاب مساله مغز است. این مساله زمانی مهم‌تر می‌شود که با قلم یک نویسنده جوان زن به نگارش در می‌آید، فکر می‌کنید زن بودن و جوان بودن چقدر در مسیر انتخاب این موضوع نقش داشته است؟
مطمئنا نقش خود من در انتخاب این موضوع بسیار پررنگ بوده است. تحصیلات من کارشناسی ارشد مهندسی برق گرایش مخابرات از دانشگاه شیراز است و من عاشق رشته تحصیلیم بودم و هستم. علت انتخاب این موضوع از جانب من، مشکلات و دغدغه‌هایی بود که در مسیر زندگیم قرار گرفتند و همگی آنها سبب تغییر مسیر زندگی من شدند. پس‌ از آن برای پیدا کردن راه‌حل مشکلات و دغدغه‌های زندگیم، کتاب‌های بسیاری مطالعه کردم و متوجه شدم که کلید تمام مشکلات در ذهن و یا به عبارتی مغز ما نهفته است. اگر بتوانیم ذهن و مغزمان را بشناسیم و از توانمندی‌های خود به‌درستی استفاده کنیم، حس خوش زندگی را تجربه خواهیم کرد. سرانجام مشغول آموزش آنچه آموخته بودم به دیگران شدم و در این مسیر کتاب «رنگین‌کمان مغز» نیز متولد شد.

یکی از ویژگی‌های اصلی این کتاب روانی و سادگی نثر است، چرا ساده است و این سادگی از کجا آمده است؟
هنگامی‌که صحبت از مغز می‌شود، اکثر افراد با یک موضوع مبهم و ناشناخته روبه‌رو می‌شوند. بسیاری از کتاب‌هایی که در این  زمینه وجود دارد سنگین و دانشگاهی است و مطالعه آن سخت است. من تمام تلاش خود را برای ساده‌سازی این کتاب به کاربردم. هدف اصلی من قابل‌درک و لمس بودن مطالب کتاب بود.
یکی از فصل‌ها در مورد قوانین مغز است، چقدر در زندگی خودتان این قوانین را لمس کرده‌اید؟
اگرچه نام یکی از فصل‌های کتاب قوانین مغز است اما کل این کتاب قوانین مغز و ذهن را بیان می‌کند. تمام این قوانین در کنار هم ‌جهت زندگی مرا عوض کردند و من این قوانین را کاملا در زندگی خودم لمس کرده‌ام.

این کتاب از زبان نویسنده، به من مخاطب چه کمکی می‌کند؟
شما در هر سن و وضعیتی که باشید مطالعه این کتاب به شما کمک می‌کند، عملکرد و کارآیی خود را افزایش دهید، ذهن بهتری داشته باشید و هوشمندانه‌تر زندگی کنید.

چگونه می‌توانیم از ذهن خود بهتر استفاده کنیم؟
علت تمام تصمیم‌ها و نحوه رفتار ما به ذهنمان خلاصه می‌شود. برای این‌که بتوانیم از ذهن خود استفاده بهتری کنیم در ابتدا باید ذهن خود را به‌درستی کنترل کنیم و عوامل تاثیرگذار بر عملکرد آن را بشناسیم.
مغز ما از قسمت‌های مختلف تشکیل‌شده است و عوامل گوناگونی همانند خواب، استراحت، حافظه، تمرکز، کنجکاوی، علاقه، ناراحتی، روزمرگی، شادی، کمال‌گرایی، قضاوت، ترس‌ها و نگرانی‌های روزانه، عادت‌ها و ضمیر ناخودآگاه، نیمکره چپ و راست مغز بر کارکرد آن تاثیرگذار هستند. 
آگاهی از عوامل تاثیرگذار بر ذهن به هر فردی کمک می‌کند تا آگاهانه‌تر فکر کند و در نتیجه آگاهانه‌تر زندگی کند.

چرا رفرنس‌ها آخر کتاب نیامده است؟
برای این‌که کتاب ساده‌تر، رساتر و قابل‌درک باشد منابع را در متن کتاب و لابه‌لای نوشته‌ها ذکر کرده‌ام و از آوردن آنها در انتهای کتاب خودداری شده است.
صفحه‌آرایی کتاب پیشنهاد خودتان بوده یا ناشر و این موضوع چه تاثیری در جذب مخاطب دارد؟
به‌دلیل این‌که این کتاب در هفت فصل نوشته‌شده است و اسم کتاب رنگین‌کمان مغز است، تصمیم گرفتم که هر فصل کتاب دارای یکی از رنگ‌های رنگین‌کمان باشد. علت این انتخاب جلوگیری از خسته شدن چشم مخاطب است. البته با توجه به بازخوردهای دیگر مخاطبان این نوع صفحه‌آرایی سبب می‌شود که فرد کتاب را تا انتها بخواند. 

اقدامک‌ها از کجا الهام گرفته و علت استفاده از این اقدامک‌ها چیست؟
در بسیاری از کتاب‌هایی که توسط نویسندگان داخلی و یا خارجی نوشته می‌شود از چنین اقدامک‌هایی در کتاب استفاده می‌شود و هدف آن کاربردی شدن موضوع برای مخاطب است. به عبارتی هنگامی‌که مخاطب به این اقدامک‌ها می‌رسد، باید لحظاتی را صبر کند و آنچه را تا اینجا خوانده در زندگی خود پیاده‌سازی کند. بنابراین کتاب برای مخاطب کاربردی‌تر خواهد بود.
هر فصل کتاب یک رنگ دارد و این چه ارتباطی به کتاب و یا موضوع کتاب دارد؟
برای استفاده بهتر از ذهنمان در این کتاب راهکارهایی ارائه‌شده است. این راهکارها در هفت فصل نوشته‌شده است و هر فصل یکی از رنگ‌های رنگین‌کمان است. همان‌طور که شکوه رنگین‌کمان به‌دلیل قرار گرفتن رنگ‌های زیبا در کنار هم است، این هفت فصل نیز به ذهن ما شکوه و جلوه ویژه‌ای خواهد بخشید.

استقبال از کتاب چگونه بوده و روش‌های فروش چگونه بوده است و با چه روشی بیشتر فروش داشته‌اید؟
فروش این کتاب از طریق سایت خودم به نشانی www.sara-hamidi.com بوده است و مخاطبان؛ هم به‌صورت الکترونیکی و هم به‌صورت فیزیکی می‌توانستند کتاب را تهیه کنند. البته نسخه الکترونیکی این کتاب در سایت کتابراه نیز موجود است و از آن طریق نیز امکان دسترسی به کتاب رنگین‌کمان مغز فراهم است.
فروش نسخه دانلودی و یا الکترونیکی کتاب بیشتر از نسخه فیزیکی آن بوده است و من فکر می‌کنم که علت این موضوع دسترسی سریع‌تر و آسان‌تر به کتاب است.

آیا این اولین کتاب، آخرین کتابتان هست و اگرنه فکر می‌کنید به چه موضوعاتی باید نزدیک شوید و در مورد آن بنویسید؟
در آینده‌ای نزدیک کتاب دیگری خواهم نوشت و به‌احتمال‌زیاد به موضوعی همانند مهارت‌های فکر کردن می‌پردازم.

نام:
ایمیل:
* نظر: