bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۵ - ۱۳ آبان ۱۳۹۶
روز گذشته اختتامیه نمایشگاه مطبوعات بود، نمایشگاهی که البته فرصتی برای عده‌ای به‌شمار می‌رود و عده‌ای هم اگر نروند، نمی‌شود، بنابراین باوجود آنکه دو خبرگزاری اصلی اصولگرای مخالف دولت و حتی دو روزنامه مطرح حامی دولت و همچنین چند روزنامه و ده‌ها نشریه دیگر به نمایشگاه نیامدند، اما باز هم برگزار شد و هر کس به اندازه وسع و جیبش سعی کرد که با آرایشی غلیط به نمایشگاه برود.
کریم جعفری:
روز گذشته اختتامیه نمایشگاه مطبوعات بود، نمایشگاهی که البته فرصتی برای عده‌ای به‌شمار می‌رود و عده‌ای هم اگر نروند، نمی‌شود، بنابراین باوجود آنکه دو خبرگزاری اصلی اصولگرای مخالف دولت و حتی دو روزنامه مطرح حامی دولت و همچنین چند روزنامه و ده‌ها نشریه دیگر به نمایشگاه نیامدند، اما باز هم برگزار شد و هر کس به اندازه وسع و جیبش سعی کرد که با آرایشی غلیط به نمایشگاه برود. اما آنچه در مراسم پایانی مطرح و باعث شد تا این چند خط قلمی شود، سخنان دبیر شورای عالی امنیت ملی بود که در غیاب معاونان رئیس جمهور و دیگر چهره‌های مطرح دولت که امسال نمایشگاه را به همراه خود رئیس دولت تحویل نگرفتند، آمده بودند.

 علی شمخانی که همواره به رک‌گویی مشهور است و معمولا حرف‌هایش را هم بدون پرده می‌زند، اینجا هم چند کلمه‌ای گفت که بدون هیچ روتوشی نقل می‌شود: « همه ما بر این باور اشتراک نظر داریم که فساد اقتصادی مهمترین عامل کاهش سرمایه اجتماعی و مانع اصلی رشد و پیشرفت اقتصادی است، ریشه‌های شکل‌گیری و خانه‌نشین شدن فساد در عدم پاسخگویی، عدم شفافیت، دور زدن قانون، رانت اطلاعاتی، برخوردهای سلیقه‌ای و تبعیض‌آمیز و باندبازی و فامیل‌سالاری است .... زبان رسانه به‌عنوان نماینده افکار عمومی برای مبارزه با فساد اثبات شده با رعایت قانون و اخلاق نباید دچار لکنت شود، این روند به طور قطع ایجاد بازدارندگی خواهد کرد و به افزایش هزینه فساد و نا امن شدن فضا برای مفسدان کمک می‌کند، همه باید به تیز شدن تیغ رسانه‌ها برای مقابله با فساد کمک کنیم و همه ابزارهای قانونی را برای ایفای نقش فعال و پیشروی رسانه‌ها در مقابله با فساد به کار بگیریم.» 
ما در روزنامه بامداد جنوب نیز دقیقا همین شیوه را در پیش گرفته و امیدوار بودیم که بتوان در این مسیر گام برداشت. اما هر وقت ما به سمت «تیز کردنِ تیغِ مبارزه با فساد» رفتیم، مفسدان و دزدها با پولی که دزدیده‌اند و دل‌شان هم برای خرج کردنش نمی‌سوزد، مقابل ما سبز شده و دست به شکایت شده‌اند. از این موارد کم نداریم، اما باید دید که دبیر شورای عالی امنیت ملی و دیگر کسانی که چنین شعارهایی می‌دهند، آیا اگر روزنامه‌نگاری که به مبارزه با دزدها، مفسدها و سرگردنه‌بگیرها برخواسته است در بندِ قانونی که به شکل آن را بخوانی در آن روزنامه‌نگار محکوم است، گیر افتاده به کمکش می‌آید؟ این نکته‌ای است که متاسفانه ما سال‌های سال است شعار آن را می‌دهیم و البته گوش کسی به آن بدهکار نیست. به‌عنوان مثال در مورد همین شهرداری عسلویه، ما کار خودمان را با همه مخاطرات انجام می‌دهیم، از سازمان بازرسی در استان بپرسید شما کجای معادله قرار دارید؟ 

شما این همه سند اختلاس، دزدی و چپاول اموال مردم را ندیده‌اید؟ آیا واقعا همه چیز سر جایش است؟ کسی که می‌رود پنج عدد لب‌تاپ و پنچ دستگاه دوربین عکاسی می‌خرد و بعد هم فاکتورش را می‌زند لوازم اداری و خبری هم از هیچکدام از این اقلام نیست، آیا مفسد نیست؟ یا کسی که 68 هزار متر (چیزی نزدیک به هفت هکتار، با این منظور که شما در نظر بگیرید که کل شهر عسلویه خودش چند هکتار است) فضای تجاری را به یک فرد بدون دریافت ریالی واگذار می‌کند، آیا مفسد نیست؟ آیا آقای سازمان بازرسی این‌ها را ندیده است؟ یا آنکه دیده و به قول امام جمعه محترم جم، سرِ سفره رنگین شهرداری نشسته بود؟

در طول چند هفته گذشته ارتباط بسیار نزدیک‌تری با اهالی شهر عسلویه برقرار کرده و از معتمدان محلی و کسانی که سابقه دوستی چندین ساله با آنها دارم در جریان ریز مسائل قرار گرفته‌ و اسناد بسیاری از تخلفات گسترده در این شهرداری داریم، اما اینجا فقط باید نهادهای امنیتی ورود کنند؟ چرا وقتی بامداد جنوب نوشت که شهرداری برای استاندار وقت 750 میلیون تومان خودروی لوکس از پول مردم بیچاره عسلویه که در آلودگی نفت و گاز ده‌ها مدل مریضی گرفته‌اند، خریداری کرده آقای بازرسی نیامد و پیگیری کند، اما وقتی همان استاندار برای شهردار دیگری در همان نزدیکی به دلیل آنکه حق‌السهم را پرداخت نکرده، پرونده‌سازی می‌کند، به‌ سرعت وارد عمل می‌شود؟
دو هفته پیش در همین ستون نکته‌ای را به نقل از دوستان ایلامی‌ام در مورد استاندار جدید مبنی بر سلامت اخلاق و سلامت مالی وی نوشتم، در مورد پاکدستی او هم نکاتی به گوشم خورده است، هر چند خودم از نزدیک او را ندیده‌ام، اما امیدواریم استاندار جدید هم ما را در این مسیر مبارزه با فساد یاری کند. بپرسد که چه اتفاقاتی در شهرداری‌ها روی داده که یک خطیب جمعه پشت منبر رسول‌الله صدایش بلند می‌شود؟ در این مورد گناه بر گردن چه کسی است که یک شهرداری باید 38 میلیارد تومان بدهی بالا بیاورد؟ 

آقای گراوند، لطفا اگر خبر ندارید، بنده حاضرم به شما در مورد نحوه چینش شهردارها و پشت پرده زد و بندها بگویم، مطلع باشید و بدانید که فساد به شکل عجیبی در این استان ریشه دوانده و باید ریشه آن را خشک کرد، ریشه آن هم در استانداری است. ما بدون شک، به افشاگری‌های خود ادامه خواهیم داد و در روزهای آینده ابعاد جدیدی از معاملات پشت پرده و بده‌بستان‌ها برای انتصاب شهرداران را منتشر خواهیم کرد. اما امیدواریم به همان میزان که ما تحقیق می‌کنیم، آقایان بازرسی و امنیتی‌ها هم کمک کنند. هیچ خبر خوشحال کننده‌ای هفته گذشته بالاتر از این به دست ما مبنی بر دستگیری باند زمین‌خوار در کنگان نرسید، اگر با این افراد فاسد اشد برخورد صورت بگیرد، دیگران هم حساب کار دستشان می‌آید، باید تا کی مردم استان بوشهر زجر بکشند و یک عده‌ای استفاده آن را کنند.
ما در این مسیری که انتخاب کرده‌ایم، کوتاه نخواهیم آمد، مطالب و موارد بسیاری در روزنامه بامداد جنوب در حوزه فساد، سوءاستفاده از قدرت و سایر مسائل مطرح است که انشالله در روزهای آینده ابعاد جدیدی از آنها را به اطلاع مردم شریف استان خواهیم رساند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: