bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۹۳۲
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۴ - ۱۶ آبان ۱۳۹۶
پاسخ ایران به ادعاهای رژیم سعودی؛
شلیک موشک یمنی‌ها به ریاض و به احتمال زیاد به هدف اصابت کردن آن باعث وحشت زیادی در میان سعودی‌ها شده است، به‌ویژه آن‌که این موشک حالا شامل مشخصات و ویژگی‌هایی بوده که این وحشت را بیشتر کرده است.
دست از تحریک برداریدبامدادجنوب- ابوعلی زرین‌قلم:
شلیک موشک یمنی‌ها به ریاض و به احتمال زیاد به هدف اصابت کردن آن باعث وحشت زیادی در میان سعودی‌ها شده است، به‌ویژه آن‌که این موشک حالا شامل مشخصات و ویژگی‌هایی بوده که این وحشت را بیشتر کرده است. میزان و حجم عصبانیت و پاسخی که سعودی‌ها به این شلیک دادند، در نوع خودش در جنگ 1000روزه یمن بی‌سابقه است. با این حال، سعودی‌ها ایران را متهم به در اختیار گذاشتن این موشک به ارتش یمن کرده‌اند، موضوعی که باعث واکنش رئیس‌جمهور امریکا هم شد، هر چند که او مدعی است که این موشک را ضدموشک‌های امریکایی در آسمان منهدم! کرده‌اند اما با این حال، روز گذشته ائتلاف سعودی مهاجم به یمن بیانیه‌ای داد و در آن ایران را تهدید به پاسخگویی کرد!

بر اساس این گزارش آسوشیتدپرس، ائتلاف عربستانی در یمن روز دوشنبه بیانیه‌ای منتشر کرد و مدعی شد که ایران مسوول تامین سلاح نیروهای حوثی یمن و متحدانش و حمله موشکی روز شنبه به فرودگاه بین‌المللی ریاض پایتخت عربستان سعودی است. ائتلاف تحت رهبری عربستان در ادامه ادعاهای خود با مقصر جلوه دادن ایران برای حمله موشکی به ریاض مدعی شد که در صورت تداوم حملات ممکن است دست به حمله انتقام‌جویانه بزند و این را حق خود می‌داند. علاوه بر این، وزیر خارجه سعودی با نوشتن دو پیام کوتاه در شبکه اجتماعی توئیتر، به این شلیک‌ها پاسخ داد و ایران را متهم کرد. عادل الجبیر ادعا کرده است: عربستان این حق را برای خود محفوظ می‌داند که به اقدامات خصمانه ایران در منطقه واکنش نشان دهد. مداخله ایران در منطقه به کشورهای همسایه و صلح منطقه‌ای و بین‌المللی صدمه وارد می‌کند.
با این حال، این ادعاها با پاسخ مقامات ایرانی و برخی از کارشناسان مسائل سیاسی و منطقه‌ای روبه‌رو شده است.

اولین پاسخ‌ها را وزیر امور خارجه داد. محمدجواد ظریف هم در توئیتر دست به نوشتن شد و با چند پیام پشت سر هم،‌ به اراجیف سعودی‌ها پاسخ گفت. در پیام‌های ظریف آمده است: سفرها به عربستان سعودی متخاصم برای سلامت منطقه خطرناک بوده است. سفر ترامپ منجر به سرکوب‌ها در بحرین و به‌دنبال آن آشفتگی در قطر شد. سفرهای کوشنر (داماد ترامپ) و نخست‌وزیر لبنان به استعفای عجیب سعد الحریری در حالی که خارج از کشور بود، منجر شد. البته که ایران به مداخله در منطقه متهم شده است.
بمباران یمن از سوی پادشاهی عربستان باعث کشته شدن هزاران بی‌گناه شامل کودکان، شیوع وبا و قحطی شده است اما قطعا ایران سرزنش می‌شود. پادشاهی عربستان سعودی در جنگ‌های متخاصمانه، گردن کلفتی در منطقه، رفتارهای بی‌ثبات‌کننده و تحریکات پر خطر وارد می‌شود و این کشور ایران را برای این رویدادها سرزنش می‌کند.
از سوی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با رد اتهامات وارده در بیانیه اخیر ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی علیه یمن به جمهوری اسلامی ایران این اتهامات را ناروا، غیرمسوولانه، مخرب و تحریک‌آمیز خواند.

بهرام قاسمی با اشاره به جنایات جنگی و تجاوز چند ساله سعودی‌ها در قبال مردم یمن، واکنش یمنی‌ها را اقدامی مستقل خواند که عامل آن را باید در تجاوزات سعودی‌ها و نه اقدام و یا تحریک هیچ کشور دیگری جست‌وجو کنند.‌ سعودی‌ها که در جنگ و تجاوز طولانی مدت نظامی قادر به دستیابی به اهداف شوم خود نبوده و نیستند، در یک عملیات ناشیانه و نابجای روانی با وارد کردن اتهامات  موهوم، بی‌اساس و سراسر کذب، ائتلاف شکست خورده خود را در تنگناهای بیشتری قرار می‌دهند. توصیه مشفقانه ما به آنان این است با کنار نهادن فرافکنی و اتهام‌زنی‌های پوچ، حملات به مردم بیگناه و بی‌دفاع یمن را هر چه سریع‌تر متوقف کنند و راه را برای گفت‌وگوهای یمنی - یمنی و برقراری صلح در آن کشور هموار سازند.

برچسب ها: ایران ، موشک ، عربستان ، یمن ، بیانیه ، جنگ
نام:
ایمیل:
* نظر: