bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۹۳۵
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۵ - ۱۶ آبان ۱۳۹۶
اعتراض رانندگان نفتکش به طرح برندینگ در بوشهر؛
اردیبهشت‌ماه سال گذشته بود که وزارت نفت از نهایی شدن جداول و ضوابط اعطای برند جایگاه‌های سوخت و آغاز ثبت‌نام از متقاضیان مجوز جایگاه‌های زنجیره‌ای سوخت خبر داد.
طرحی که فقط در بوشهر اجرا می‌شود!بامدادجنوب- جواد شکریان:
اردیبهشت‌ماه سال گذشته بود که وزارت نفت از نهایی شدن جداول و ضوابط اعطای برند جایگاه‌های سوخت و آغاز ثبت‌نام از متقاضیان مجوز جایگاه‌های زنجیره‌ای سوخت خبر داد.
بر این اساس، طرح برندسازی جایگاه‌های عرضه سوخت در دولت یازدهم با هدف تجمیع چند جایگاه عرضه تحت نظر یک برند مشخص کلید خورد. در آن مقطع، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، هدف از اجرای این طرح را ارتقای رفاه مشتریان و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با مدیریت موثر بخش خصوصی در فرآیند خرید، دریافت‌، حمل، توزیع و نظارت بر عرضه سوخت و کاهش نقش دولت در تصدی‌گری توزیع فرآورده‌های نفتی به‌منظور ارائه خدمات برتر به مشتریان اعلام کرد.

 با این حال، این طرح از همان ابتدا با مخالفت‌های جدی از سوی برخی کارشناسان و جایگاه‌داران همراه شد. این اعتراضات سبب شد تا در ابتدا این طرح به‌صورت پایلوت در برخی از استان‌ها پیاده شده و پس از آن به بقیه کشور گسترش یابد. در همین راستا برخی از استان‌ها مانند کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، اصفهان و البته بوشهر به‌عنوان پایلوت‌های این طرح انتخاب شدند.

بر این اساس شرکت‌های بزرگ نفتی با عنوان برندسازی، به‌صورت مرحله به مرحله اغلب شرکت‌های عرضه سوخت را در این استان‌ها تحت پوشش خود قرار دادند و برای سودآوری بیشتر، تمامی رانندگان تانکرهای نفتکش را ملزم کردند تا با نرخ‌هایی که از سوی خودشان تعیین‌ شده به حمل و نقل مواد سوختی بپردازند. این مساله سبب شد تا قیمت کرایه‌ها روز به روز پایین‌تر آمده و اعتراض رانندگان این کامیون‌ها بالا بگیرد؛ این در حالی است که قرار بود این پایلوت‌ها تنها برای یک ماه در این استان‌ها اجرا شده و پس از آن در صورت نتایج رضایت‌بخش، در سایر نقاط کشور پیاده شود و در غیر این‌صورت، طرح برندسازی متوقف شود.

در هر حال، چند صباحی از پیاده‌سازی این طرح نگذشته بود که کامیون‌داران یزدی در اولین روزهای فروردین سال جاری با مراجعه به محل انبار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی این استان، به ایجاد شرکت‌های واسطه‌ای برای توزیع سوخت اعتراض کردند که نتیجه این اعتراض ریشه‌کن شدن این طرح در استان یزد بود. رانندگان یزدی علت این اعتراضات را کاهش شدید درآمد کامیون‌داران و واریز شدن این سودها به جیب شرکت واسطه اعلام کردند.
هم‌زمان با اعتراض کامیون‌داران یزدی، اصفهانی‌ها نیز به این طرح اعتراض کردند. آنها معتقد بودند که با اجرای این طرح، رانندگان کامیون ملزم به عقد قرارداد با پیمانکاران شده و قرارداد مستقیمی با شرکت پخش و پالایش نخواهند داشت. بر این اساس، کامیون‌داران که حاشیه سود خود را در خطر می‌دیدند، خیلی زود به این اعتراضات دامن زده و زمینه لغو طرح برندسازی را در این استان فراهم کردند. 16 فروردین بود که مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان اعلام کرد که با صحبت‌های صورت‌گرفته، روند کار به حالت عادی بازگشته و کامیون‌های حمل فرآورده‌های نفتی همانند سابق به کار خود ادامه خواهند داد.

روزهای ابتدایی اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز رانندگان نفتکش در کرمان دست از کار کشیده و اعتراض خود را به این طرح نشان دادند. رانندگان کرمانی نیز در اعتراض خود عنوان کردند که تا قبل از تاسیس این شرکت، ما برای طی مسافتی مشخص 750 هزار تومان دریافت می‌کردیم اما این شرکت ما را ملزم می‌کند که همان مسیر را با دستمزد 300 هزار تومان طی کنیم. بر این اساس، کرمانی‌ها نیز از زیر بار این طرح عجیب شانه خالی کردند.

در این بین اما کامیون‌داران استان بوشهر بیش از هفت‌ماه، طرحی که قرار بود پایلوت یک ماهه باشد را تحمل کردند تا بالاخره پس از گذشت این مدت، دست به اعتراض و اعتصاب بزنند. بر این اساس، روز گذشته کامیون‌داران و رانندگان نفتکش در بوشهر با تجمع در مقابل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، بالاخره کاسه صبرشان لبریز شده و به این طرح اعتراض کردند.
در حاشیه این تجمع، یکی از رانندگان کامیون‌های نفتکش در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: طرح برندینگ بیش از هفت‌ماه است که در بوشهر به‌عنوان پایلوت در حال اجراست. این در حالی است که قرار بود این طرح تنها یک ماه پایلوت باشد و در صورت رضایت وزارتخانه، در تمام کشور اجرا شود. حرف ما این است که اگر این طرح خوب است، چرا بعد از گذشت حدود هشت‌ماه از اجرای پایلوت، هنوز هم قرار نیست در جای دیگری پیاده شود؟ 

وی با اشاره به این‌که این طرح قبلا در استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان لغو شده اما در بوشهر همچنان فعال است، خاطرنشان کرد: این طرح ابتدا در پنج جایگاه برگزار شد و پس از آن به 10 جایگاه افزایش پیدا کرد. تا آن موقع هم کامیون‌داران اعتراضی به اجرای این طرح نداشتند اما هم‌اکنون اعلام کرده‌اند که تعداد جایگاه‌های مشمول طرح به 15 جایگاه افزایش پیدا کرده است. 
این راننده بوشهری با اشاره به این‌که اجرای این طرح هیچ تاثیری در ارتقای کمی و کیفی ارائه فرآورده‌های نفتی نداشته است، تصریح کرد: مهم‌ترین مشکلات طرح برندینگ، سپردن این طرح به بخش خصوصی و ایجاد واسطه برای تحویل فرآورده‌های سوختی به جایگاه‌هاست.
وی در پایان با طرح این سوال که چرا شرکت پخش فرآورده‌های ملی نفت اجازه نمی‌دهد که اعتراض و شکایت رانندگان به شورای تامین برسد، ادامه داد: اعتراض راننده‌های نفتکش در بوشهر در نهایت منجر به برگزاری نشستی شد که بر اساس آن، مسوولان از موضع خود کوتاه آمده و قرار گذاشتند که طرح در همان 10 جایگاه اجرا شود اما این دیگر خواسته رانندگان نفتکش نیست. ما خواستار لغو کامل طرح برندینگ در بوشهر هستیم و می‌خواهیم حرف ما نیز مانند رانندگان نفتکش در دیگر استان‌ها شنیده شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: