bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۹۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۲۰ - ۱۶ آبان ۱۳۹۶
با توجه و اهتمام مسوولان؛
ارتقای وضعیت بهداشتی و درمانی شهرستان عسلویه یکی از مطالبات بحق مردم این منطقه است که البته این اتفاق یک شبه رخ نمی‌دهد و نیازمند هم‌اندیشی، عزم جدی، پیگیری و حمایت همه مسوولان است.
ارتقای وضعیت بهداشتی و درمانی شهرستان عسلویه یکی از مطالبات بحق مردم این منطقه است که البته این اتفاق یک شبه رخ نمی‌دهد و نیازمند هم‌اندیشی، عزم جدی، پیگیری و حمایت همه مسوولان است. نیاز به انتقال بیماران به مرکز استان نیز همواره یکی از کاستی‌هایی بوده که از دید مردم پنهان نمانده و کاملا بحق و منصفانه است.

 چرا در پایتخت انرژی ایران، نباید یک بیمارستان مجهز به شهروندان خدمات‌رسانی کند؟ چرا مردم باید برای درمان‌های ساده و سطحی در برخی موارد به مرکز استان یا بیمارستان‌های دایر در دیگر شهرستان‌ها مراجعه کنند؟! اهمیت وجود بیمارستانی مجهز با داشتن کادر درمانی متخصص از آنجاست که بیماری‌های ناشی از دود و غبار فعالیت‌های صنعتی در این منطقه، تهدیدی بسیار جدی برای مردم است. در این بین نباید یک‌طرفه سخن گفت و ضروری است که بپرسیم چرا در عسلویه بیمارستان مجهزی نداریم؟ اگر این سوال را از مسوولان مربوط در منطقه بپرسید احتمالا با این پاسخ مواجه می‌شوید که به سبب شرایط آب و هوایی و وضعیت اشتغال در عسلویه، پزشکان متخصص تمایلی به حضور در این شهرستان ندارند. از همین رو باید برای رفع چنین کاستی و جذب پزشکان متخصص راهکارها و تدابیری را اندیشید. برای مثال سوبسیدی برای آنها در نظر گرفت و برنامه‌های تشویقی را ترتیب داد و آنها را مایل به اقامت در عسلویه کرد. حکایت‌ها اما بیانگر تغییر و تحولاتی در حوزه بهداشت و درمان عسلویه است.

در همین راستا، سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان عسلویه روز گذشته از توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی شهرستان عسلویه خبر داد.
جاسم زارعی در حاشیه بازدید فرماندار از پروژه‌های بهداشتی درمانی شهرستان عسلویه با بیان این‌که در شهرستان عسلویه علاوه بر اجرای خدمات نوین سلامت و خریداری آمبولانس‌های با تخت ویژه و کلینیک‌های دندانپزشکی سیار، عملیات احداث پروژه‌های متعدد بهداشتی، درمانی و اورژانس در این شهرستان نیز آغاز شده است، گفت: عملیات اجرائی دو پروژه خانه بهداشت روستایی که در هفته سلامت سال جاری آغاز شد، هم‌اکنون پیشرفت ۵۰ درصدی، پروژه کلینیک دهان و دندان با پیشرفت ۸۰ درصدی و پایگاه اورژانس جاده‌ای چاه مبارک پیشرفت فیزیکی ۴۰درصدی دارند.

به گفته وی، بزرگ‌ترین پروژه حوزه سلامت شهرستان نیز ساختمان مرکز بهداشت است که تاکنون بیش از ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. در سال جاری نیز با تعامل خوب بین نهادهای گوناگون مقرر شد تا مبلغی از اعتبارات تملک دارایی و معادل آن نیز از سوی دانشگاه برای تسریع در انجام پروژه‌های بهداشتی درمانی شهرستان تخصیص یابد.
سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان عسلویه در ادامه تاکید کرد: تاکنون سه خانه بهداشت، چهار واحد مسکونی پزشک و کارکنان بازسازی و مرمت‌شده و همه خانه‌های بهداشت نیز بر اساس مصوبات استانداردسازی تجهیز شده است.
زارعی یادآور شد: امیدواریم در صورت تخصیص به‌موقع اعتبارات با حمایت‌های مسوولان شهرستانی و دانشگاهی شاهد افتتاح پروژه کلینیک دهان و دندان شهرستان در دهه فجر سال جاری باشیم.

چند وقت پیش در پی مصاحبه رئیس شبکه بهداشت و درمان صنعت نفت در این خصوص که مردم عسلویه هیچ مشکل خونی ندارند گزارشی تهیه و تاکید کردیم که ای کاش آلوده بودن خون مردم عسلویه دروغ بود. هشدار در خصوص این مساله بدان معنا نیست که مردم این منطقه به قطع و یقین بیماری خاصی دارند بلکه به این معناست که مراقبت‌ها و احتیاط‌های بیشتری صورت بگیرد و «آگاهی» جزء لاینفک همه خانه‌ها و اداره‌ها شود. بی‌شک ملاک آگاهی گره کور بسیاری از مشکلات را برای ما باز می‌کند و در خصوص مسائل درمانی نیز درصد زیادی از هزینه‌های درمان را کاهش می‌دهد. علاوه بر سلامت جسم، باید بر بُعد سلامت روح نیز تمرکز کنیم.

 امروزه سلامت روح مهم‌تر و تاثیرگذارتر از سلامت جسم است. در بسیاری موارد از سلامت روح به سلامت جسم می‌رسیم و درصد بالایی از آسیب‌های اجتماعی در پی بیماری‌ها و اختلال‌های روحی ایجاد می‌شود. سلامت همه‌جانبه یعنی تحقق سلامت در ابعاد چهارگانه سلامت یعنی جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی. رشد و نهادینه‌سازی همکاری بین‌بخشی برای ارتقای سلامت مردم در بخش‌های دولتی و خصوصی، رشد و نهادینه‌سازی مشارکت مردم در ارتقای سلامت خود است. بدیهی است که مشارکت‌های مردمی می‌تواند بار سنگینی را از دوش دولت بردارد. تعامل همه نهادها کلید موفقیت و پیروزی و حیات مسالمت‌آمیز صنعت و طبیعت است که در جوار این مسالمت‌آمیزی (هم‌زیستی صنعت و طبیعت) انسان پیروز واقعی است. انتظار می‌رود مسوولان استانی و شهرستانی بیش از پیش به رفاه مردم در پایتخت انرژی ایران توجه و اهتمام داشته باشند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: