bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۹۶۶
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۶ - ۲۰ آبان ۱۳۹۶
زنی که هم مدیریت می‌داند، هم تکریم ارباب رجوع؛
موضوع تکریم ارباب رجوع که گاهی در برخی اداره‌ها و سازمان‌ها تبدیل به مساله‌ای ناخوشایند و افزایش دافعه در چنین اداره‌هایی شده، تجربه‌ای است که همه ما آن را درک کرده‌ایم. گاهی مراجعه به فلان اداره آن‌قدر ناخوشایند و سخت است که عطایش را به لقایش می‌بخشیم و ترجیح می‌دهیم کارمان را به بعد موکول کنیم.
زنان توانمند را باور کنیمبامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی:
موضوع تکریم ارباب رجوع که گاهی در برخی اداره‌ها و سازمان‌ها تبدیل به مساله‌ای ناخوشایند و افزایش دافعه در چنین اداره‌هایی شده، تجربه‌ای است که همه ما آن را درک کرده‌ایم. گاهی مراجعه به فلان اداره آن‌قدر ناخوشایند و سخت است که عطایش را به لقایش می‌بخشیم و ترجیح می‌دهیم کارمان را به بعد موکول کنیم. تکریم ارباب رجوع، مساله‌ای است که نیازمند توجه، پیگیری و رصد ویژه در سازمان‌هاست. گاهی برخی از مدیران و کارمندان و حتی نگهبانان اداره و نهادی، به هیچ وجه اصول رفتاری با مراجعه‌کنندگان را نمی‌دانند. 

حال برخی بر این باورند که مساله ضعف در تکریم ارباب رجوع در خانم‌ها بیش از مردان است اما شواهد حاکی از آن است که این‌گونه نیست و ما مدیران خانم موفقی در سطح استان داریم که علاوه بر توجه به تکریم ارباب رجوع، در حوزه مسوولیت خود نیز بسیار موفق، پرکار و پیگیرند. 
در ادامه گفت‌وگوی ما را با رئیس ثبت شرکت‌های اداره اسناد و املاک استان بوشهر می‌خوانید.

1. لطفا خودتان را برای مخاطبان معرفی کنید.
انیس ناصری هستم متولد 12/9/1346 فرزند عبدالرسول (کارمند اسبق شهرداری بوشهر). مقطع دبستان را در دبستان گلستان و راهنمایی را در مدرسه سمیه و دبیرستان نیز در مدرسه زینبیه بوشهر خواندم و بعد از آن وارد دانشگاه شدم. در 3/7/1367 در اداره ثبت اسناد و املاک بوشهر استخدام شدم و تاکنون نزدیک به 29 سال افتخار خدمت به همشهریان عزیزم را داشته‌ام.

2. خانم ناصری به نظر شما سبک زندگی زنان در گذشته (تکیه بر نقش خانه‌داری) صحیح‌تر بوده یا امروزه که زنان هم در خارج و هم داخل خانه مسوولیت‌پذیر شده‌اند؟
- مسلما حضور فعال زنان در عرصه اجتماع با پتانسیل بالایی که خداوند بزرگ در وجود آنها نهادینه کرده از چند جهت حائز اهمیت است: 1. استقلال مالی زنان، 2. کمک به‌منظور پیشبرد اهداف سازمان، چراکه حس بالای مسوولیت‌پذیری در خانم‌ها اهرمی جهت پبشبرد اهداف اجتماعی و سازمانی امتیاز بزرگی است. 3. ایجاد ارتقای اعتماد به نفس در قشر نسوان که در گذشته فقط به منزله وسیله‌ای در خانه‌ها جهت انجام امور خانه‌داری و بزرگ کردن بچه‌ها بر عهده داشته و واگذاری امور اجتماعی و کار خارج از خانه را در شان زنان نمی‌دانستند، نتیجه‌اش انزوای زنان را در بر داشته و این‌که این قشر از حقوق قانونی و اجتماعی خود بی‌اطلاع باشند.

3. به نظر شما شاغل بودن مادر خللی به تربیت بچه‌ها وارد نمی‌کند؟
با یک برنامه‌ریزی صحیح و اشاعه فرهنگ برابری زنان با مردان و این‌که در همه وظایف زندگی زن و مرد باید شانه به شانه هم حرکت کنند، می‌توان هم به فعالیت‌های اجتماعی و هم وظایف خانوادگی و تربیت بچه‌ها رسیدگی کرد و موفق هم بود.

4. در خصوص حرفه‌ای که 29 سال در آن تجربه دارید اندکی توضیح بدهید و این‌که این حرفه به چه توانمندی‌هایی نیاز دارد؟
شغل من در اداره کل ثبت اسناد و املاک استان بوشهر، مدیر اداره ثبت شرکت‌های استان بوده و ثبت کلیه انواع اشخاص حقوقی به موجب ماده 20 قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت، ثبت موسسات تجاری و غیر تجاری، ثبت دفاتر بازرگانی، پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی و حقوقی و تغییرات اشخاص حقوقی است. این حرفه اهمیت بسزایی در پیشبرد اهداف اقتصادی دارد، از جمله جذب سرمایه‌گذار و ایجاد اشتغال را در پی داشته و دارد که از سال 93 تاکنون با متمرکز شدن همه واحدهای ثبت شرکت‌ها، واحدهای ثبتی تابعه در مرکز استان به همنوعان خدمت‌رسانی می‌کنند و توانمندی‌های لازم از نظر اینجانب داشتن وجدان کاری، مسوولیت‌پذیری و مردم‌داری است، چراکه در هر سطح تحصیلی اگر احساس مسوولیت و وجدان کاری نباشد، اهداف سازمانی تحقق نمی‌یابد، هر چند در هر کاری تجربه حرف اول را می‌زند، به‌خصوص در امور ثبتی که امر مهمی در پیشبرد امور بوده و از شرایط استخدام نیز رشته مرتبط با آن رشته حقوق است.

5. به زعم برخی شهروندان، شما یکی از مدیران موفقی هستید که به تکریم مراجعه‌کنندگان (ارباب رجوع) اهمیت بسیاری می‌دهید، نظرتان در این باره و برای ارتقای آن در همه اداره‌ها و نهادها چیست؟ 
- دیدگاه همه عزیزانی که به نوعی با خلق‌الله در ارتباطند باید به نوعی باشد که به مردم به چشم ارباب رجوع نگاه نکنند بلکه این حس را داشته باشند که همه عزیزانی که وارد محل کار آنها می‌شوند، عضو خانواده آنها هستند. همان عشقی که انسان به نزدیک‌ترین عزیزان خود نثار می‌کند باید نثار سایر مردم هم بکند و به این موضوع توجه شود که قلمی که خدای منان به ما سپرده، می‌توانست در دست شخص دیگری باشد و با این اندیشه که خداوند ما را قابل دانسته و وسیله‌ای برای رفع مشکلات مردم قرار داده پس باید از این موقعیت خدادادی استفاده و با همه وجود به وظیفه خود بدون هیچ چشمداشتی عمل کنیم. 
اگر قلم‌هایمان برای رضای خدا حرکت کنند، خودش آنچنان در مسیر زندگی‌مان برکت مادی و معنوی عطا می‌کند که با هیچ چیزی قابل قیاس نیست. دعای خیری که هر متقاضی و مراجعه‌کننده‌ای از صمیم قلب نثارمان می‌کند، با هیچ ثروتی قابل قیاس نیست، چراکه شاید هر چیزی با پول قابل خرید باشد ولی در هیچ مغازه‌ای دعای خیر نمی‌فروشند، پس وقتی مسوولیتی قبول کردیم باید بدون هیچ چشمداشتی و با عشق ارائه خدمت کرد و با توجه به موارد مطرح شده این شعر سهراب سپهری مصداق پیدا می‌کند که «چشم‌ها را باید شست جور دیگر باید دید.» از بعد روان‌شناختی نیز نگاهی متفاوت و زیبا به خدمتی که داریم ارائه می‌دهیم در وهله نخست وجود خودمان را لبریز از شادی و آرامش می‌کند و بی‌شک رضایت خاطر از رضایت خداوند با هیچ امر دیگری قیاس‌پذیر نیست.

- 6. توصیه یا تاکیدتان برای حضور زنان در عرصه‌های مختلف جامعه چیست؟
- متاسفانه بعد از گذشت سال‌ها حضور چشمگیر زنان در همه عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و هنری هنوز به جایگاهی که در شان و منزلت آنهاست نرسیده و هنوز در همه عرصه‌های فوق حقوق حقه زنان نادیده گرفته شده و امتیازاتی که مردها در همه زمینه‌ها کسب می‌کنند برای خانم‌ها امکان‌پذیرست. ولی از حقوق اصلی مادی و معنوی خود محروم مانده‌اند. از اعطای پست‌های سازمانی گرفته تا الی اخر ولی با این تفاسیر باید زمینه‌های مناسب جهت مشارکت زنان در همه عرصه‌ها ایجاد شود و با اشاعه این فرهنگ که حضور زنان و فعالیت یادشده برای آنها مانند نفس کشیدن امر مهم تلقی می‌شود و با ایجاد اعتماد به نفس در آنها جامعه‌ای با حضور همه زنان این مرزبوم ساخت.

- سپاس از وقتی که گذاشتید خانم ناصری و اما سخن پایانی:
- زمان استخدامم مرحوم پدرم چند نصیحت را به من گوشزد کرد که همیشه آویزه گوشم است:
1. بابا مردمدار باش
2. در قبال کاری که برای مردم انجام می‌دهی چشمداشتی نداشته باش
3. خدا را در همه کارهایت در نظر داشته باش
4. آشنا و غریب را به یک چشم نگاه کن و کار غریبه را در اولویت قرار بده.
 در اینجا برای نگرش زیبا و پیگیری‌تان جهت رفع معضلات موجود و احقاق حق بانوان این خطه سپاسگزارم و امیدوارم بتوانیم دست به دست هم داده و با خلوص نیت در رفع مشکلات جامعه بکوشیم و نسبت به مسائل اطرافمان بی‌تفاوت نباشیم. باید بکوشیم تا فعالیت و خدمات خانم‌ها بیشتر به جامعه شناسانده شود که شما بزرگواران در نقش اصحاب رسانه تاثیر بسزایی در این امر داشته و دارید. 

به نظر می‌رسد در وهله نخست باید در ادبیاتمان تغییری دهیم تا پس از آن در تفکر و اندیشه‌مان نیز تغییر حاصل شود. ترکیب ارباب رجوع، ناخودآگاه نگاه از بالا به پایینی را سبب می‌شود که مدیران یا کارمندان گمان کنند مراجعه‌کنندگان، برده آنها هستند و در ازای خدمتی که به آنها ارائه می‌کنند حتما باید منتی هم بر سرشان بنهند. تکریم مراجعه‌کنندگان از سوی مدیران و کارمندان و دیگر نیروهای خدماتی علاوه بر محقق شدن اهداف سازمان‌ها از نظرگاه بُعد روانی نیز تاثیر متقابلی بر هر دو طرف «خدمات‌دهنده و خدمات‌گیرنده» دارد، از همین رو می‌توان با طرح معرفی بهترین مدیر یا کارمند، اداره‌ها و نهادها را به سمت و سوی تکریم مراجعه‌کنندگان و تصحیح رفتارهای اداری و سازمانی سوق داد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: