bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۹۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۸ - ۲۰ آبان ۱۳۹۶
ادامه سیاست ضدایرانی سعودی‌ها و پاسخ تهران؛
آتش‌افروزی سعودی‌ها در منطقه و بازی کردن با آبروی برخی کشورها، به همراه اتهام‌زنی مکرر مقامات این کشور علیه ایران باعث شده، آسیای جنوب غربی وارد مرحله بسیار حساسی شود و دوران «صلح مسلح» در منطقه شکل بگیرد.
فرانسه هم حاضر به همراهی نشدابوعلی زرین‌قلم:
آتش‌افروزی سعودی‌ها در منطقه و بازی کردن با آبروی برخی کشورها، به همراه اتهام‌زنی مکرر مقامات این کشور علیه ایران باعث شده، آسیای جنوب غربی وارد مرحله بسیار حساسی شود و دوران «صلح مسلح» در منطقه شکل بگیرد. با این حال، سران تازه به دوران رسیده سعودی که علاوه بر دستگیری نخست‌وزیر لبنان، ده‌ها تن از وزرای سابق، مسوولان کشوری و همچنین تجار و شاهزاده‌های سعودی، می‌خواهند دیگران را نیز وارد بازی خطرناک خود کنند، تاکنون راه به جایی نبرده و عملا در همان ابتدای راه شکست خورده‌اند.

روز گذشته اما مهم‌ترین سخنان را رئیس‌جمهور فرانسه بر زبان راند. او که برای رایزنی جهت آزادی سعد الحریری به ریاض رفته بود، هر چند دست خالی بازگشت اما به‌خوبی از مواضع تند و غیراصولی سعودی‌ها علیه ایران مطلع شد و شاید او نخستین مقام عالی غربی باشد که در این زمینه حق را به ایران داده و تاکید کند که در مسیر تعیین شده حاضر به همراهی با سعودی‌ها نیست. امانوئل مکرون تاکید می‌کند که دیدگاه‌ وی درباره ایران با نظرات تند سعودی‌ها درباره این کشور مطابقت ندارد. به گفته وی، بسیار حائز اهمیت است که با همه جهان صحبت شود.
مکرون در حالی این اظهارات را بیان کرده است که وی روز پنجشنبه در حالی که در امارات متحده عربی به‌سر می‌برد، در گفت‌وگو با یک روزنامه اماراتی خواستار مذاکرات موشکی با ایران شد و برنامه موشکی این کشور را یک تهدید خواند.  به‌نظر می‌آید رئیس‌جمهور فرانسه به ادعاهای مقامات سعودی درباره نقش داشتن ایران در حمله موشکی از سوی یمن به ریاض پایتخت عربستان اشاره دارد.

این در حالی است که دامنه اتهام‌زنی مقامات سعودی علیه ایران پایانی ندارد و آنها در یک طرح از پیش‌برنامه‌ریزی شده می‌خواهند جمهوری اسلامی ایران را وارد یک معرکه جدید کنند. بر همین اساس، وزیر خارجه عربستان سعودی ضمن متهم کردن ایران به دست داشتن در حمله موشکی به ریاض گفت که امیدواریم وارد جنگ مستقیم با ایران نشویم.
عادل الجبیر، در رابطه با موشکی که انصارالله یمن هفته گذشته به سمت فرودگاه ملک خالد در ریاض پرتاب کرده‌اند، مدعی شد: موشک ساخت ایران بود و شبیه به موشکی بوده که در 22 ژوئیه به سمت شهر ینبع پرتاب شد. موشک به واسطه کارشناسانی از سپاه و حزب‌الله به یمن قاچاق شده بود و این کارشناسان بودند که هماهنگی‌های لازم برای حمله به عربستان را انجام دادند. این امر می‌تواند به معنای اعلام جنگ باشد.
علاوه‌ بر این، نماینده عربستان در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت مدعی دست داشتن ایران در حمله موشکی انصارالله یمن به عربستان سعودی شد. در این نامه ضمن اشاره به این‌ ادعا که «قاچاق سلاح ایران به حوثی‌ها ادامه دارد»، آمده است که ایران در ساخت موشکی که به فرودگاه ملک خالد پرتاب شد، دست داشته است و این پس از بررسی و تحقیق درباره بقایای موشک به تائید رسیده است.

ناظران معتقدند، بن‌سلمان که کشورش بعد از ناکامی همه توطئه‌ها و جنگ افروزی‌هایش در یمن، سوریه، عراق و لبنان با وجود حمایت همه‌جانبه از تروریست‌های وهابی و همسوئی و همراهی با رژیم صهیونیستی، اکنون با حمایت دولت دونالد ترامپ سیاست فرار به جلو را با کودتای نرم در عربستان به بهانه مبارزه با فساد و حمله به محور مقاومت ضد تروریسم صهیونیستی و تکفیری را شروع کرده تا شاید بتواند قدرت خود را برای نشستن بر تخت پادشاهی سعودی حفظ کند. 
در همین حال لبنانی‌ها معتقدند که در چارچوب این رویکرد، ولیعهد ماجراجو و جاه‌طلب سعودی، سعدالحریری را به استعفا مجبور و بازداشت کرده و یا او را در اقامت اجباری در عربستان نگه داشته است و به او اجازه بازگشت به لبنان را نمی‌دهد.

از سوی دیگر، مقامات مسوول در تهران با حفظ آرامش همیشگی خود، پاسخ‌های محکم و نشانه‌داری به طرف‌های ماجراجو در منطقه، به‌ویژه عربستان می‌فرستند. در همین رابطه وزیر امور خارجه ایران تاکید می‌کند که «نیاز است به برخی رهبران جوان منطقه پیام‌هایی در سطح بین‌المللی ارسال شود که بدون آشنایی با واقعیات منطقه دارند منطقه را به سمت بسیار بدی سوق می‌دهند.» محمدجواد ظریف با اشاره به تحولات منطقه که با شرایط بسیار دشواری همراه است اظهار کرد: منطقه ما شاهد تحولات مثبت بوده و پیروزی‌های مستمری که علیه داعش شاهدیم و درباره حفظ تمامیت ارضی عراق. متاسفانه سیاست‌های خطرناک، غیرمنطقی و جنگ‌طلبانه‌ای که برخی کشورهای منطقه دنبال می‌کنند در کنار این تحولات مثبت می‌تواند منطقه ما را به سمت بسیار خطرناکی سوق دهد.

به گفته وی، به‌نظر می‌آید برخی قدرت‌ها از توفیقاتی که در منطقه در برابر تروریسم به دست آمده، رضایتی ندارند و دنبال این هستند که این توفیقات را خنثی کنند و حیات جدیدی به طرفداران تروریسم دهند اما این روند می‌تواند خطر جدی برای امنیت منطقه و قبل از همه برای کسانی که این آتش را در منطقه می‌افروزند داشته باشد از این رو نیاز است در این زمینه همکاری‌های بین‌المللی لازم انجام شود و پیام‌هایی به برخی رهبران جوان منطقه ما ارسال شود که بدون آشنایی با واقعیات منطقه دارند منطقه را به سمت بسیار بدی سوق می‌دهند.
از سوی دیگر، در تهران به‌نظر می‌رسد مسوولان با جدیت بیشتری در حال پیگری مساله بحران‌سازی سعودی‌ها باشند. یک عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که سعودی‌ها و امریکایی‌ها به‌دلیل عدم موفقیت در پروژه تجزیه سوریه و عراق و همچنین شکست در بحرین و یمن به‌دنبال ایجاد تنش در لبنان هستند که قطعا این هدف با ناکامی مواجه خواهد شد.

محمدجواد جمالی در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح احتمال پشت صحنه استعفای سعد حریری و اهداف عربستان در این راه گفت: قبل از استعفای سعد حریری صحنه داخلی عربستان با دستگیری گسترده شاهزادگان سعودی به بهانه مبارزه با فساد مواجه بود، افرادی که دارای نفوذ زیادی در عربستان بوده و حتی برای دستیابی به مناسبات بالا در عربستان رایزنی می‌کردند. در این شرایط عربستان برای تحت‌شعاع قرار دادن این اتفاقات پروژه استعفای سعد حریری در عربستان را کلید زد، خبری که پایگاه‌های خبری صهیونیستی به صدر اخبار دنیا تبدیل کردند تا در نهایت اتفاقات داخل عربستان تحت تاثیر قرار گیرد. قطعا این موضوع در پروژه استعفای سعد حریری تاثیرگذار بود.

به گفته وی، از طرف دیگر میشل عون، رئیس‌جمهور فعلی لبنان بازیچه دست صهیونیست‌ها و سعودی‌ها نیست، به همین دلیل عربستان که امنیت ملی خود را در خطر می‌دید و در لبنان نیز پایگاه نداشت از آقای حریری به‌عنوان فردی با تابعیت دوگانه عربستانی-لبنانی و جوانی بی‌تجربه خواست که در کشورش از نخست‌وزیری لبنان استعفا دهد. فردی که تجربه کافی در عالم سیاست نداشته و در نهایت تاجرزاده تبعه عربستانی بود که به پشتوانه نام پدر، نخست‌وزیر لبنان شده بود.
با این حال به‌نظر می‌رسد سعودی‌ها در برابر هوشیاری ایران و دیگر اعضای محور مقاومت، نتوانسته اجماعی هر چند کوچک را علیه ایران شکل دهد، اجماعی که جدید باشد و اعضای 40ساله آن که با مردم ایران دشمن هستند، عضو آن نباشند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: