bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۹۷۹
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۴ - ۲۱ آبان ۱۳۹۶
١٢٥ ميليون مترمكعب حجم مخزن سد رئيسعلي دلواري؛
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر اعلام کرد که در حال حاضر حجم ذخیره سد رئیسعلی دلواری حدود ۱۲۵ میلیون متر مکعب است و امکان تامین آب بخش زراعی از طریق این سد وجود ندارد.
دشت شبانكاره زير كشت نرودبامداد جنوب: مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر اعلام کرد که در حال حاضر حجم ذخیره سد رئیسعلی دلواری حدود ۱۲۵ میلیون متر مکعب است و امکان تامین آب بخش زراعی از طریق این سد وجود ندارد.
شاهپور رجایی با بیان این‌که در زمینه تخصص آب از طریق هر سد بر اساس برنامه‌ریزی و حقابه تخصیص انجام می‌شود که سهم کاربری‌های شرب، صنعت، باغات، زراعت و محیط زیست مشخص شده است، افزود: هر‌ ساله برنامه و منابع و مصارف هر یک از سدها مشخص می‌شود. در واقع آخرین وضعیت سد از لحاظ حجم ورودی، حجم ذخیره سد و تعهداتی که در پایین‌دست به‌صورت حقابه داریم بررسی و مصارف سالانه ابلاغ می‌شود.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به آبگیری ۱۱۰ میلیون مترمکعبی سد رئیسعلی دلواری در سال آبی گذشته، خاطرنشان کرد: ذخیره آب پشت سد ۲۴۰ میلیون مترمکعب برآورد شد که حجم ذخیره سد هم‌اکنون به ۱۲۵ میلیون مترمکعب رسیده است. این میزان آب پشت سد فقط حقابه نخیلات منطقه را تامین می‌کند و در تامین بخش زراعت با کمبود آب روبه‌رو هستیم و امکان تامین آن وجود ندارد.
رجایی با بیان این‌که بخش محیط زیست نیز یکی از اولویت‌های این سد است، بیان کرد: میزان تعیین شده برای بخش محیط زیستی این سد به‌صورت مستمر تخلیه می‌شود. در هر سال تعهد تحویل حجم ۹۵ میلیون مترمکعبی به باغداران آبپخش را داریم که از فرودین امسال تاکنون ۶۳ میلیون مترمکعب آب به باغداران تحویل شده است و ۳۲ میلیون مترمکعب دیگر نیز برای دور بعدی آبیاری ابلاغ شده است که طبق تقویم در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد. آبیاری نخیلات به‌صورت غرق‌آبی انجام می‌شود و این موضوع باعث شده تا آبیاری به‌صورت مرحله‌ای انجام شود و امکان افزایش تعداد دفعات آبیاری را نداریم.

وی مهم‌ترین راهکار برای بهبود وضعیت آبیاری در این منطقه را استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری دانست و اضافه کرد: با اجرای طرح آبیاری نوین در نخیلات، امکان آبیاری به‌صورت هر سه تا پنج روز یک‌بار را خواهیم داشت.
این مقام مسوول در پایان به اهمیت بالای شیوه‌های نوین آبیاری اشاره کرد و گفت: استفاده از این شیوه‌ها علاوه بر افزایش راندمان آبیاری، نقش مهمی در افزایش کیفیت و کمیت محصول تولیدی نیز خواهد داشت
برچسب ها: آب ، سد ، كشاورزي ، شبانكاره
نام:
ایمیل:
* نظر: