bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۷ - ۲۱ آبان ۱۳۹۶
اولین جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان (ساغ) در آذرماه با ریاست استاندار جدید تشکیل خواهد شد. این کارگروه یکی از هفت کارگروه استانداری است که محل تشکیل آن در دانشگاه علوم پزشکی است.
(ساغ) استانی و آینده سلامت استانعیسی صفوی:
اولین جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان (ساغ) در آذرماه با ریاست استاندار جدید تشکیل خواهد شد. این کارگروه یکی از هفت کارگروه استانداری است که محل تشکیل آن در دانشگاه علوم پزشکی است. دبیر کارگروه ریاست دانشگاه علوم پزشکی و رئیس دبیرخانه نیز نگارنده است. از مهم‌ترین وظائف این کارگروه سیاست‌گذاری سلامت برای استان است. با توجه به تخصصی بودن این کارگروه، محل تشکیل آن در دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفته است. این کارگروه باید سالانه چهاربار تشکیل شود. با توجه به ساختار جدید نظام‌نامه سلامت استانی، در دو فصل گذشته کارگروه تشکیل نشده است اما در این فاصله زمانی اقدامات موثری انجام شد که انعکاس آن در کارگروه آینده هویدا خواهد شد. عملیاتی شدن نظام‌نامه در قالب تشکیل خانه مشارکت مردمی سلامت، تشکیل شورای پیام‌گزاران سلامت و تشکیل اندیشگاه سلامت، تدوین سند جامعه سلامت استان و شهرستان و.... ازجمله این فعالیت‌هاست.

 اعضای کارگروه شامل مدیران 48 سازمان و اداره استان است. این اعضاء با حوزه سلامت مرتبط هستند. برخی از این سازمان‌ها با حوزه سلامت بیشترین سنخیت را دارند. سازمان‌هایی مانند بهزیستی، شهرداری‌ها، محیط زیست، نیروگاه اتمی، پزشک قانونی و ... از این دسته سازمان‌ها هستند. انتظار می‌رود این سازمان‌های پیشرو در سلامت، حضوری فعال در کارگروه داشته باشند. تمام این سازمان‌ها باید نفر دوم سازمان خود را به نام « پیام‌گزار سلامت» معرفی کنند. این پیام‌گزاران سه وظیفه مهم بر عهده دارند: اول، رصد کردن سلامت همکاران در سازمان خود؛ دوم، تولید خدماتی که ضد سلامت نباشند و سوم این‌که محصولات و خدمات این سازمان‌ها ضد محیط زیست نباشد. در تهیه نیم‌رخ سلامت استانی که به اطلاعات سازمان‌های مختلف برای تدوین برنامه نیاز است، پیام‌گزاران سلامت نقشی مهم و کلیدی برعهده دارند. پیام‌گزاران با تعیین یک رئیس برای چهار سال دارای «پیام‌گزار استانی» می‌شوند. این پیام‌گزار با وزارتخانه بهداشت و درمان ارتباط خواهد داشت و در سطحی کلان «پیام‌گزار کشوری» تشکیل خواهد شد. با استفاده از پیام‌گزاران سازمان‌ها می‌توان به «سازمان سالم» رسید. 

سازمان سالم سازمانی است که دارای پرسنل سالم، محصول و خدمات سالم و همراه با محیط زیست باشد. موضوع بسیار مهم دیگر در کارگروه «تدوین سند جامع سلامت استان و شهرستان» است. این سند از یک مثلث بیرون می‌آید. این مثلث شامل: اندیشگاه سلامت، خانه مشارکت مردمی و شورای پیام‌گزاران سلامت است. نماینده خانه مشارکت استان در جلسه کارگروه حضور خواهد داشت. این جایگاه برای مردم در قالب خانه مشارکت مردمی نشان از حسن توجه به جایگاه مردم است. آنچه در این جلسه مهم است پشتیبانی سازمان و ادارات از فرایند تدوین سند جامع سلامت استان و شهرستان است. حلقه‌ای از این فرایند، تهیه نیم‌رخ سلامت استانی است. هسته این نیم‌رخ همکاری در ارسال اطلاعات مرتبط به سلامت به دبیرخانه ساغ است. پزشکی قانونی از جمله مراکزی بود که در اولین فرصت داده‌های مورد نیاز سند را ارسال کرد. انتظار می‌رود بعد از جلسه کارگروه سایر سازمان‌ها و مراکز دو اقدام اساسی انجام دهند: تعیین پیام‌گزار و ارسال اطلاعات مورد نیاز نیم‌رخ استانی سلامت. با انجام این دو اقدام گام موثری در تدوین برنامه برداشته خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: