مهدی کریمی تفرشی :بکی از مهمترین بخشهای مدیریت مالی این است که از درآمد و یا سرمایه خود به بهترین نحو و همچنین عاقلانهترین شکل ممکن استفاده کنید. بهعبارتدیگر باید برای تمامی زمینههای زندگی خود برنامهریزی مالی داشته باشید.
کد خبر: ۱۶۴۵۴
تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۵
مهدی کریمی تفرشی
یکی از مهمترین بخشهای مدیریت مالی این است که از درآمد و یا سرمایه خود به بهترین نحو و همچنین عاقلانهترین شکل ممکن استفاده کنید. بهعبارتدیگر باید برای تمامی زمینههای زندگی خود برنامهریزی مالی داشته باشید. حتی اگر کسبوکار شما ثروتآفرینی زیادی داشته باشد، اگر نحوه مدیریت آن را ندانید، تمام این ثروت هدر خواهد رفت. افراد موفق استراتژی مناسبی برای رسیدن به امنیت مالی دارند و هر ماه ۱۰ درصد از درآمد خود را به پسانداز اختصاص میدهند. همیشه باید توجه داشته باشید که درآمد کسبوکار باید از بدهیها و هزینههای آن بیشتر باشد. برای پرداخت بدهیها، ابتدا باید اولویتها را در نظر بگیرید.
پس سواد مالی خود را افزایش دهید. ذهنیت فردی که از هوش مالی برخوردار نیست، بر این باور شکلگرفته که باید با زیاد کار کردن به درآمد بیشتری دست پیدا کند؛ اما افراد موفق، هنر یا مهارت مدیریت منابع مالی دارند و میتوانند در زمان کمتر به درآمد بیشتر دست پیدا کنند. ثروت خود را سرمایهگذاری میکنند، با سود ایجادشده از یک سرمایهگذاری درست، باز هم سرمایهگذاری میکنند و یا بهعبارتدیگر درآمد انفعالی ایجاد میکنند. سواد مالی به شما کمک میکند تا هوشمندانه درآمدزایی کنید، هوشمندانه درآمد خود را خرج کنید و هوشمندانه سرمایهگذاری کنید.
به یاد داشته باشید تنها افرادی میتوانند به امنیت مالی دست یابند که ذهنیت ایجاد کار هوشمندانه دارند. باید تعیین کنید که چگونه این هزینهها را تأمین میکنید. از خود بپرسید چقدر درآمد نیاز دارم تا بتوانم تمام هزینههایم را تأمین کنم؟ کدام محصولات یا خدمات سود میرسانند و کدامیک با زیان فروخته میشوند؟ مطمئن شوید بازار هدف خود را بهدرستی شناختهاید. شما باید بدانید خریداران شما چه کسانی هستند؟ و محصولات و خدمات شما کدام نیازهای آنها را برطرف خواهد کرد؟ عدمتشخیص بازار هدف مناسب باعث افزایش هزینهها و کاهش درآمد میشود.
میزان سرمایه اولیه موردنیاز خود را بیشتر از حد ارزیابی کنید، زیرا ممکن است مدتی طول بکشد تا کسبوکار شما به درآمد پایداری برسد. کارآفرینان موفق بر سودآوری فعالیتهای خود تمرکز دارند و از ریسکهایی که ممکن است منجر به ضرر مالی گردد، دوری میکنند. اکثر کارآفرینان فکر میکنند برای افزایش سود، فقط باید فروش خود را بیشتر کنند که در کوتاهمدت کار سختی است. درحالیکه سودآوری کسبوکار موفق به جستجوی روشهای افزایش درآمد، افزایش فروش و کاهش هزینهها است. پس قبل از شروع هر کسبوکاری، خوب ابعاد مالی آن را بسنجید و اطمینان حاصل کنید که درآمد حاصله هزینههایی را که میکنید پوشش خواهد داد و از سودآوری آن مطمئن شوید.
باید مشخص کنید هماکنون چه مقدار سرمایه نیاز دارید و در پنج سال آینده چه مقدار دیگر لازم خواهید داشت. نکته مهم نحوه برنامهریزی شما برای پرداخت پول به بستانکاران (در صورت وجود بدهی مالی) و یا تولید سود برای سرمایهگذاران است. همیشه به یاد داشته باشید که برنامه مالی برای کسبوکار همگام با فضای رقابتی آن کسبوکار تغییر میکند و نیاز است در بازههای زمانی مختلف مجدداً بررسی کنید و در صورت لزوم تغییراتی را برای آن در نظر بگیرید.
صاحب یک کسبوکار باید میزان فروش ماه، فصل و سال خود را تخمین بزند. برنامه مالی باید تمام هزینههای عمومی و مالی کسبوکار مانند هزینه اجاره ملک، آب و برق، حقوق و دستمزد کارکنان را پوشش دهد.
به نقل از آسیا