bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۲ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
رهبر انقلاب در دیدار با رئیس‌جمهور و اعضای کابینه؛
بامداد جنوب: به مناسبت هفته دولت، اعضای کابینه روز گذشته به حضور رهبر انقلاب رسیدند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار یادآور شدند که هفته دولت شاخص و نشانه‌ای است که با یادآوری خدمات و تلاش‌های یکسال گذشته، از یک طرف می‌تواند مایه دلگرمی باشد

بامداد جنوب: به مناسبت هفته دولت، اعضای کابینه روز گذشته به حضور رهبر انقلاب رسیدند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار یادآور شدند که هفته دولت شاخص و نشانه‌ای است که با یادآوری خدمات و تلاش‌های یکسال گذشته، از یک طرف می‌تواند مایه دلگرمی باشد و از طرف دیگر، چنانچه این تلاش‌ها با دو شرط مهم «حرکت جهادی» و «نیت الهی» همراه شود، زمینه‌ساز برکات زیادی در جامعه خواهد شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یکی دیگر از برکات هفته دولت را «ارزیابی اعضای دولت از عملکرد یک‌ساله خود و نقاط قوت و ضعف آن» برشمردند و افزودند: مسوولان باید دوران مسوولیت را که یک لطف الهی برای خدمت به مردم است، قدر بدانند و از این طریق، برای عرصه بسیار دشوار آخرت زاد و توشه فراهم کنند. ایشان با اشاره به گذشت شش سال از عمر دولت، تاکید کردند: دو سال باقیمانده از دوران دولت، مدت زمان کمی نیست و باید به دور از گرفتار شدن در برخی آفات، مسائل مهم کشور را «اولویت‌بندی»، و اولویت‌ها را یک به یک پیگیری کرد.

رهبر انقلاب اسلامی یکی دیگر از آفات دولت‌ها در طول سال‌های مختلف را «گرفتار شدن به فروع و حواشی» دانستند و گفتند: دولت در این دو سال باقیمانده، از حواشی و مسائل فرعی که متاسفانه با ظهور فضای مجازی، امکان آن بیشتر هم شده است، فاصله بگیرد و مسائل اصلی را در اولویت کاری خود قرار دهد.

رهبر انقلاب دو اولویت اصلی کشور را «اقتصاد» و «فرهنگ» برشمردند و در سخنانشان درباره موضوع اقتصاد با اشاره به تاثیرگذاری مشکلات موجود بر طبقات ضعیف و متوسط، تولید داخلی را کلید اصلی حل این مشکلات خواندند و افزودند: البته به‌دست آوردن و چرخاندن این کلید در قفل مشکلات اقتصادی آسان نیست اما باید این کار را انجام داد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای علت نامگذاری امسال به نام «رونق تولید» را توجه به پیش‌بینی‌ها درباره افزایش کارشکنی‌های بیگانگان برشمردند و خاطرنشان کردند: بهترین مقابله با این دشمنی‌ها، رونق تولید است که به فضل الهی در این زمینه حرکتی در بخش‌های مختلف دیده می‌شود که به نوبه خود نشان‌دهنده ظرفیت‌های بالقوه در سراسر کشور است، بنابراین مسوولان باید تولید داخلی را اساس کار قرار دهند.

ایشان سپس در تبیین اولویت‌ها در زمینه اقتصاد، بر سه مساله تمرکز کردند: «قطع وابستگی به صادرات نفت‌خام»، «توجه به پیشران‌های اقتصادی که می‌توانند موتور محرکه دیگر بخش‌ها قرار گیرند» و «ضرورت تغییر نگاه مسوولان و دستگاه‌ها به تولیدکنندگان». رهبر انقلاب، درآمد آسان صدور نفت‌خام را بلایی بزرگ دانستند و یادآور شدند: این مشکل دیرینه واقعا به ضرر پیشرفت کشور تمام شده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به کشورهایی که بدون تولید یک قطره نفت، به پیشرفت چشمگیری دست یافته‌اند، گفتند: حتی در شرایط غیرتحریمی نیز کنترل بازار نفت از جمله قیمت‌گذاری و میزان خرید، دست مصرف‌کننده‌های بزرگ دنیا یعنی کشورهای غربی است و آنها می‌توانند بر اساس منافع خود و جهت‌گیری‌های سیاسی تولیدکنندگان را تحت فشار بگذارند.

ایشان تبدیل نفت‌خام به فرآورده‌های مختلف را راه اصلی رهایی از وابستگی به صادرات نفت‌خام برشمردند و افزودند: همچنان که بارها گفته شده است، می‌توانیم با استفاده از اندیشمندان و صنعتگران، علاوه بر فرآورده‌های فعلی نظیر گاز و بنزین، در آینده به ترکیبات و تولیدات دیگری دست یابیم که ارزش صادراتی آنها چندین برابر نفت‌خام باشد. رهبر انقلاب اسلامی، توجه ویژه رئیس‌جمهور، وزارت نفت و دیگر دستگاه‌ها را به ساخت پالایشگاه ضروری دانستند و یادآور شدند: مشکل هزینه تولید پالایشگاه را نیز می‌توان با نقدینگی موجود در کشور و مدیریت قوی حل کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در زمینه رونق تولید، برخی بخش‌های اقتصادی را دارای قدرت تحریک و فعال کردن بخش‌های دیگر خواندند و گفتند: باید به بخش‌های پیشران نظیر مسکن، کشاورزی، خودرو، لوازم خانگی و همچنین اقتصاد دانش‌بنیان توجه ویژه کرد، چراکه فعال شدن هر کدام از اینها می‌تواند بخش‌های مختلف دیگر را به حرکت وادارد و حرکت عمومی اقتصادی کشور را به کلی متحول کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نکته مهم دیگری، تغییر نگاه مجموعه دولت، مسوولان و دستگاه‌ها به تولیدکنندگان را ضروری خواندند و با مقایسه تولیدکنندگان با رزمندگان سال‌های دفاع مقدس تاکید کردند: تولیدکنندگان رزمندگان جنگ اقتصادی با دشمنان هستند و باید با این چشم به آنها نگاه کرد.

ایشان با انتقاد مجدد از مشکلات موجود بر سر راه ایجاد واحدهای تولیدی، گفتند: گاهی برای فعالیت یک واحد تولیدی باید نه از هفت خوان بلکه از ۷۰ خوان عبور کرد که مسوولان باید این مشکل جدی را حل کنند و مقررات زائد و موانع تولید را رفع کرد.

رهبر انقلاب در همین زمینه، نگاه ویژه دولت به بنگاه‌های متوسط و کوچک را خواستار شدند و افزودند: این نگاه ویژه، رکن اصلی در اقتصاد مقاومتی است که همه مسوولان آن را پسندیده‌اند و قول اجرا داده‌اند که البته کارهایی هم شده است. اگر به نکات گفته شده اهتمام جدی شود، تحریم‌ها واقعا به فرصت تبدیل می‌شود، همانگونه که در ماه‌های اخیر نیز چون واردات برخی کالاها دشوار شده، برخی مسوولان به شرکت‌های دانش‌بنیان مراجعه کرده‌اند و مقداری از ظرفیت‌های جوانان، شرکت‌های دانش‌بنیان، جهاد دانشگاهی و مجموعه‌های تولیدی به‌کار گرفته شده است.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان رونق تولید را نیازمند چهار نهاده دانستند: «نیروی انسانی»، «سرمایه»، «فناوری» و «مدیریت اقتصادی». ایشان نیروی انسانی ایرانی را انصافا بی‌نظیر برشمردند و گفتند: این واقعیت امروز مورد اذعان اندیشمندان برخی کشورهای دیگر نیز قرار دارد.

رهبر انقلاب اسلامی، نقدینگی حداقل ۱۸۰۰ هزار میلیاردی و نیز فناوری قابل قبول در بسیاری از زمینه‌ها را دو نهاده قابل قبول دیگر خواندند و افزودند: اما در بخش مدیریت اقتصادی با وجود تلاش‌های قابل تقدیر، باید با حساسیت بیشتر برنامه‌ریزی و عمل کرد تا مشکلات موجود در روند رونق تولید کاهش محسوس یابد.

ایشان شکل‌گیری نوعی تحرک در سال جاری در زمینه‌های تولید صنعتی، کشاورزی، انرژی، پتروشیمی و لوازم خانگی را امری مبارک خواندند و با تاکید بر لزوم تقویت کامل این حرکت، افزودند: این واقعیت نشان می‌دهد کسانی که از بن‌بست در کشور حرف می‌زنند، کاملا اشتباه می‌کنند.

رهبر انقلاب در سخنان خود در جمع اعضای کابینه، به موضوع کشمیر اشاره کردند و با ابراز ناراحتی از وضع مسلمانان این منطقه گفتند: ما با دولت هند روابط خوبی داریم اما انتظار و توقع از دولت هند این است که سیاستی منصفانه در قبال مردم نجیب کشمیر در پیش بگیرد و به مردم مسلمان این منطقه زور گفته نشود.

ایشان وضعیت کنونی منطقه کشمیر و اختلافات هند و پاکستان در این زمینه را نتیجه اقدامات انگلیس خبیث به هنگام خروج از شبه قاره هند دانستند و گفتند: انگلیسی‌ها برای استمرار درگیری در کشمیر، به‌عمد این زخم را در این منطقه برجای گذاشته‌اند.


نام:
ایمیل:
* نظر: