bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۰۳ - ۲۵ دی ۱۳۹۸
یک گام تا تکرار یک عادت دیرین یا یک شانس مجدد؛
علی پورتنگستانی: عادت 44 ساله تیم ملی امید ایران در حال تبدیل شدن به 48 است، این‌بار با این تفاوت که هنوز با اما و اگرهای احتمالی این شانس وجود دارد که تیم ملی به مرحله بعد مسابقات انتخابی المپیک صعود کند. کاری که به‌نظر می‌رسد خیلی سخت باشد.

علی پورتنگستانی: 

عادت 44 ساله تیم ملی امید ایران در حال تبدیل شدن به 48 است، این‌بار با این تفاوت که هنوز با اما و اگرهای احتمالی این شانس وجود دارد که تیم ملی به مرحله بعد مسابقات انتخابی المپیک صعود کند. کاری که به‌نظر می‌رسد خیلی سخت باشد.

تیم ملی فوتبال امید ایران و کره جنوبی در دومین دیدار از سری رقابت‌‌های نهایی مقدماتی المپیک ۲۰۲۰ ژاپن به مصاف هم رفتند و امیدهای ایران با نتیجه ۲ بر یک این بازی را به حریف واگذار کردند. در دیگر دیدار این گروه، ازبکستان و چین به مصاف هم رفتند و این دیدار نیز با نتیجه ۲ بر صفر به‌نفع ازبکستان به پایان رسید. مدافع عنوان قهرمانی با این برد 4 امتیازی شد و در رده دوم جدول رده‌بندی این گروه، بالاتر از ایران یک امتیازی ایستاد. پیروزی ازبکستاندر این دیدارتا حدودی کار شاگردان استیلی و امید آنها برای صعودبه مرحله یک‌ چهارم نهایی این رقابت‌ها را کم‌رنگ کرد.

شاگردان حمید استیلی برای صعودبه مرحله یک‌ چهارم نهایی کار دشواری در پیش دارند وحتما باید در بازی باچینبهپیروزی برسند و در انتظار نتیجه دیدار کره جنوبی و ازبکستان باشند. صعود ایران به مرحله بعد تنها در صورتی رقم می‌خورد که تیم ازبکستان از دیدار مقابل کره جنوبی امتیازی نگیرد و ایران بتواند با تفاضل گل تیم چین را بدرقه کند تا امتیاز ایران و ازبکستان برابر شود و با تفاضل گل تیم صعودکننده مشخص شود. احتمالی که با توجه به بازی‌های خوب کره جنوبی تا اینجای رقابت‌ها دور از انتظار نیست و تیم امید کشورمان باید با تمام قوا به مصاف چین برود تا بتواند با اختلاف 2 یا 3 گل این دیدار را به پایان برساند و منتظر کمک کره جنوبی برای صعود در دیدار همزمان بنشیند.

به هر حال ایران تا اینجا عادت 44 ساله خود را فراموش نکرده است، این در حالی است که کارشناسان مطرح کشورمان معتقد هستند که بضاعت تیم ما همینقدر است.

مرتضی محصص با اشاره به شکست 2 بر یک تیم فوتبال امید ایران مقابل کره‌جنوبی، گفت: تیم امید در سخت‌ترین گروه مسابقات قرار گرفته و روز گذشته مقابل بهترین تیم، عملکرد قابل دفاعی داشت. روز گذشته یکی از روزهای سخت و تلخ برای فوتبال ما بود. می‌توانستیم نتیجه بهتری در این دو بازی بگیریم اما متاسفانه اینطور نشد. در مورد ترکیب و جایگاه استقرار بازیکنان کادرفنی صلاحیت تصمیم‌گیری را داشته و نمی‌شود هیچ اظهارنظری انجام داد، چون آخرین و دقیق‌ترین اطلاعات را در مورد شرایط بازیکنان نداریم و اظهارنظرها یا سلیقه‌های شخصی دیگران کمکی نمی‌کند. در هر دو بازی برنامه روشن و مشخصی داشتیم اما مساله مهم اجرای دقیق و درست این برنامه‌ها از سوی بازیکنان است. مقابل ازبکستان حملات حریف را به بهترین شکل کنترل کرده بودیم و مشخص بود آنالیز دقیقی داریم. همچنین آرایش و انسجام خوبی در دفاع داشتیم. یک اشتباه فردی باعث شد در موقعیتی که می‌توانست خطرناک نباشد، به حریف پنالتی بدهیم. در مقابل می‌دانستیم چطور باید از کناره‌ها به این تیم ضربه بزنیم و به همین شکل موقعیت ایجاد کردیم اما فرصت‌ها تبدیل به گل نشد. بازی دوم برابر کره‌جنوبی هم دیدیم تا زمانی که تمرکز خودمان را از دست نداده بودیم، کنترل لازم را روی بازی داشتیم. در نیمه اول متاسفانه دچار اشتباه‌هایی شدیم و کیفیتی بازی ما کمتر از حد انتظار بود اما در نیمه دوم شرایط کاملا تغییر کرد. تعویض‌های کادرفنی در هر دو بازی بسیار مثبت و هوشمندانه بود. در بازی اول ورود مهدی قائدی جریان بازی را تغییر داد و در بازی دوم محمد محبی از شرایط و فرم همیشگی خودش بسیار دور بود که لازم بود این تعویض انجام شود و دیدیم شجاعی با ورود به زمین شوک مثبتی به تیم وارد کرد.

همچنین محمود یاوری‌ درباره ناکامی تیم ملی امید مقابل کره‌جنوبی و کم شدن شانس صعود ایران برای راهیابی به المپیک، تصریح کرد: تیمی که نمی‌تواند ببرد، مشکل دارد. همه کارشناسان هم ایرادات را مطرح کردند. هر کس دیگری به‌جای استیلی بود، ممکن بود سیستم بازی تیم را عوض کند. البته نمی‌توان در این مورد به استیلی ایراد گرفت، چراکه او مربی تیم است اما این ایراد را می‌گیرم که بعد از این تعداد اردو و بازی تدارکاتی، نتوانسته آمادگی خوبی در تیم ملی ایجاد کند.

مربی سابق تیم ملی با بیان اینکه دست استیلی برای آماده‌سازی تیم ملی باز بود و اختیار کافی داشت، یادآور شد: به‌عنوان کسی که در تمام رده‌های سنی تیم ملی مربیگری کردم، به‌شخصه این ایراد را از استیلی می‌گیرم که برای خط دفاعی از عارف غلامی استفاده نکرد. او در استقلال و سپاهان بازی‌های خوبی به نمایش گذاشته بود و تاثیر بسیار بالایی در عملکرد خوب تیمش داشت. اگر عارف غلامی به تیم ملی دعوت می‌شد، امید نورافکن در خط هافبک بازی می‌کرد و در این‌صورت تیم ملی بازی خوبی ارائه می‌کرد؛ هم نورافکن در خط هافبک بازیکن قابلی است و هم نقش غلامی در خط دفاعی استقلال قابل انکار نیست.

مربی سابق تیم ملی درباره نقش کمیته فنی در انتخاب مربیان متعدد برای تیم ملی امید و به بار آوردن وضعیت کنونی، خاطرنشان کرد: ما کمیته فنی نداریم. بیرون از این کمیته تصمیم می‌گرفتند و در داخل کمیته مصوب می‌کردند. کمیته فنی فقط دو نفر هستند. من به‌خاطر همین موضوعات از کمیته فنی استعفا دادم.

حشمت مهاجرانى درباره شکست 2 بر یک تیم فوتبال امید برابر کره‌جنوبی،افزود: بازى ما مقابل کره جنوبى نشان‌دهنده سطح تفاوتى است که وجود دارد و فاصله زیادى با آنها داریم. کره‌اى‌ها دقیق و علمى کار مى‌کنند. تیم کره بهترین تیم جام است و فاصله زیادى با آنها داریم. از نظر نیروى انسانى بی‌شک بچه‌هاى ما از کره بهتر هستند اما تمام‌کننده نداریم، در غیر این‌صورت هم مقابل ازبکستان پیروز مى‌شدیم و هم در این بازى حداقل به تساوى مى‌رسیدیم چون لایق باخت نبودیم. حمید استیلى دو هفته قبل از بازى‌ها التماس کرد که بازیکنانش را در اختیار بگیرد و فقط یک هفته در قطر تمرین کنند. فکر مى‌کنید کره جنوبى هم چنین مشکلاتى دارد؟ چند ماه را در این مدت از دست دادیم و کادرفنى جدید چند وقت فرصت داشته با این تیم کار کند؟ واقعا از این تیم چه انتظارى داریم و چطور باید معجزه کنند؟ امیدوارم بچه‌هاى ما با غیرت و تعصب در بازى آخر با چین پیروز شوند و صعود کنیم اما کار سختى داریم و باید قبول کنیم در برنامه‌ریزى و آماده‌سازى تیم‌ها فاصله زیادى با فوتبال کشورهاى قدرتمند جهان و حتى آسیا داریم. با وجود این امیدوارم این تیم امید را به امید خدا رها نکنیم. عادت داریم وقتی که یک تورنمنت تمام مى‌شود تیم را فراموش کنیم اما استیلى در این تیم به بازیکنانى میدان داده که واقعا شایسته هستند و تیم ملى را مى‌سازند. باید این بچه‌ها را حفظ کنیم تا نسل آینده فوتبال ما را شکل دهند.

کره با 6 امتیاز صدرنشین است و صعودش به مرحله حذفی را قطعی کرده است. تیم‌های ازبکستان و ایران نیز به ترتیب با 4 و یک امتیاز در رده‌های دوم و سوم هستند و چین بدون امتیاز در مکان آخر است. ازبکستان 3 گل زده و یک گل خورده داشته و تفاضل گل این تیم +2 است، ایران نیز که با یک امتیاز در جایگاه3 ایستاده است با 2 گل زده و 3 گل خورده تفاضل گل -1 دارد. حال باید منتظر ماند و دید که ایران می تواند به مرحله حذفی صعود کند و با قرار گرفتن بین سه تیم برتر جام به المپیک راه پیدا کند.


نام:
ایمیل:
* نظر: