bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۴۲۶
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۶ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
آشفتگی در شورای شهر بوشهر؛
داود علیزاده: شورا تعبیر وارونه یک رویا شده است. نهادی که طبق اساس و پایه ایجادی آن می‌توانست مرکزی برای نظارت مردم بر رفتار مسوولان شهری باشد؛ حالا به آشفته بازاری مبدل شده است که هیچ کدام از اعضا درباره وضعیت واقعی آن پاسخ اقنا کننده‌ای ندارند. درها را می‌بندند. پشت سر هم پچ پچ می‌کنند، روبه‌روی هم لبخند می‌زنند و در نهایت هم هیس! حالا وقتش نیست حرف بزنیم، حرف بزنید!

داود علیزاده

شورا تعبیر وارونه یک رویا شده است. نهادی که طبق اساس و پایه ایجادی آن می‌توانست مرکزی برای نظارت مردم بر رفتار مسوولان شهری باشد؛ حالا به آشفته بازاری مبدل شده است که هیچ کدام از اعضا درباره وضعیت واقعی آن پاسخ اقنا کننده‌ای ندارند. درها را می‌بندند. پشت سر هم پچ پچ می‌کنند، روبه‌روی هم لبخند می‌زنند و در نهایت هم هیس! حالا وقتش نیست حرف بزنیم، حرف بزنید!

مشخص نیست در شورای شهر بوشهر چه خبر است؟ در حال حاضر که کشور در شرایط خاص و بحرانی کرونا قرار گرفته است و تصمیم‌های مشوش استانداری و فرمانداری، بوشهر در اعلام وضعیت شهری را مدام تا آستانه بحران می‌کشاند. ناگهان خبر استعفای شهردار بوشهر بر رسانه‌های نقش می‌بنند. آن هم شهرداری که در هفته‌های گذشته استیضاح شده است و از آن سالم در آمده بود.

اینک می‌توان تصور کرد که آن استضیاح چقدر مایه داشته است و این استعفا چقدر بنیان. هر انسان عاقلی می‌تواند متصور شود که همه این رفتارها چیدمانی از قبل طراحی شده دارد. اینک پرسش اساسی این است که در شورای بندر بوشهر چه می‌گذرد که از یک سو یک نفر را به‌عنوان شهردار انتخاب می‌کنند؛ اما با منتخب خودشان هم نمی‌توانند کنار بیایند. به شور می‌آیند و استیضاح می‌کنند و در دقیقه نود رأی برمی‌گردانند و حکم ابقا می‌دهند.

امیری کجا رفت؟ این پرسشی است که می‌تواند نشان دهد که استعفای چگونه رخ داده است. یک رفتن اجباری است یا تنها شگردی برنامه‌ریزی شده برای ترک مسوولیت. در این شرایط وظیفه شورای شهر و شهردار سابق است که پیش از ترک پست و واگذاری مسوولیت گزارشی صحیح از عملکرد مالی و فعالیت‌های عمرانی داده شود.

در سه سال گذشته شورای شهر مدام بر شفافیت تاکید کرده است؛ اما بارها در مقاطع مختلف از توضیح و تشریح مسائل برای شهروندان خودداری کرده است. آن مصلحت‌اندیشی کاذب که گاهی در جواب خبرنگاران گفته می‌شود که فعلا نه و یا آن ژست مضحک «بگم بگم» دیگر تاریخ مصرفش گذشته است. مردم مایل هستند بدانند در خلوتی که گاهی فریاد کشیده می‌شود و گاهی در گوش هم پچ پچ برای سرنوشت یک شهر چه تصمیماتی گرفته می‌شود و بنیان و اساس این تصمیم‌ها چه چیزهایی وچه کسانی هستند که سرمایه‌ها برایشان هدر می‌رود.

به نظر می‌رسد این طبیعی‌ترین خواست شهروندان باشد که مختصات شهرداری کنونی در حال تحویل به سرپرست یا شهرداری منتخب به طور کامل تشریح شده باشد. تا فردا روزی شهردار نگوید که گذشته چنین بود و چنان بود.

گشتی در شهر می‌توان پروژه‌های عمرانی نیمه کاره بسیاری را دید که مشخص نیست شهردار جدید آیا تمایل به تکمیل آنها دارد یا خیر؟ حدود اختیارات مالی شهردار کنونی تا چه حد است و دست و بال شورا برای مهار خرج‌های بی‌حساب وکتاب احتمالی چگونه خواهد بود.

ایده آرمانی و ایده عالی است که شهرداری طبق برنامه‌ای مستند و مستدل برنامه‌های یک ساله خود را پیش ببرد و شورای شهر هم بر این عملکرد نظارت داشته باشد؛ اما واقعیت این است که برخی از اعضای شورای شهر کنونی بوشهر از مسائل عمرانی و شهری اطلاعی ندارند، آنها حتی در زمینه ساده‌ترین مسائل هم نظرات مشوشی ارائه می‌دهند.

کافی است گزارش جلسات شورای شهر بوشهر را به‌صورت مکتوب رسانه‌ای کرد تا گاهی به عمق دغدغه برخی‌شان خندید. بهتر است به‌جای گلایه‌های کودکانه و قهر و آشتی‌های مهدکودکی که مدام خبرش در شهر می‌پیچد. اعضای محترم شورای شهر فکری به حال وظایف قانونی خود کنند که عمر این شورا هم به سر می‌رسد و بعد شمایید و مردم.

با همه این حوال طی حکمی از سوی ابوذر دهدار رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر و با توجه به رأی اعضای شورا فردین خورشیدیان به‌عنوان سرپرست شهرداری بندر بوشهر منصوب شد.

به گزارش واحد خبر و رسانه مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری بندر بوشهر، مراسم معارفه سرپرست جدید شهرداری بندر بوشهر با حضور ابوذر دهدار رئیس شورا و معاونان و مدیران شهرداری در سالن اجتماعات شهرداری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر با توجه به استعفای دکتر سید نورالدین امیری و موافقت شورا از زحمات و خدمات شبانه‌روزی وی و تیم مدیریتی ایشان در طی ۱۹ ماه تلاش خالصانه در شهرداری بوشهر تشکر و قدردانی کرده و انتخاب فردین خورشیدیان را که از بدنه شهرداری بوده و سوابق و تجربیات دو دوره سرپرستی را در در پرونده خود داشته تبریک گفته و خواستار همدلی و همکاری مجموعه مدیریتی شهرداری با او شد.

ابوذر دهدار با تأکید به نقش نظارتی شوراها اولویت اصلی شورا و شهرداری را در سال جدید تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام معرفی کرد و در این میان تکمیل و بهره‌برداری از دو پروژه تقاطع غیر هم‌سطح شهید سردار سلیمانی و گذر سرتل به نیروگاه را حائز اهمیت دانست.

وی همچنین احترام به ارباب‌رجوع و مدارا جویی و سرعت عمل در خواسته‌های منطقی ارباب‌رجوع را حق شهروندان دانست و افزود: دایر کردن دفتر پیشخوان جهت تکریم ارباب‌رجوع می‌تواند خدمات مطلوب‌تری به شهروندان ارائه کند.

دهدار مطالبات سازمان‌ها را یادآور شد و تصریح کرد: در این برهه خاص سازمان‌ها دچار بحران نشده و همچنین از تیم شاهین نباید مغفول شد و تلاش شود با حمایت لازم این تیم در لیگ برتر حفظ شود.

در ادامه این مراسم فردین خورشیدیان ضمن تقدیر از تلاش‌های شهردار سابق در این برهه زمانی خاص از حسن اعتماد شورا به ایشان تشکر کرد و برنامه‌های مهم خود را در مدت‌زمانی که به‌عنوان سرپرست حضور خواهند داشت، ایجاد درآمدهای پایدار و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام معرفی کرد و همچنین ایشان با توجه به شرایط خاص اقتصادی جامعه و همچنین تأثیرات بیماری کرونا بر اقتصاد خانواده‌ها تأمین حقوق و مزایای به‌موقع کارکنان را از دغدغه‌های خود برشمرد و از تیم شهرداری و همکاران شاغل خواستار همیاری و همکاری لازم شد..

در پایان این نشست ابوذر دهدار رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر حکم وی را ابلاغ و تقدیم کرد.

یادآوری می‌شود، سید نورالدین امیری تابستان سال 97 با شش رای به عنوان شهردار انتخاب شد و در آبان ماه 97 حکم وی به امضای وزیر کشور رسید و شروع به‌کار کرد. تا پیش از آن، قریب به یک‌سال مرکز استان بدون شهردار بود و به‌صورت سرپرستی اداره می شد؛ چرا که دو گزینه پیشنهادی شورانشینان به تایید وزارت کشور نرسید و قرعه به نام امیری افتاد.

از طرفی شایسته است ساکنان عمارت امیریه شهروندان را محرم دانسته به صورت شفاف نسبت به اتفاقات رخ داده توضیح دهند تا افکار عمومی نیز درخصوص مباحث مطرح شده به قضاوت بنشیند. مساله‌ای که گویا برای شورای شهر کنونی اهمیتی ندارد و ترجیح می‌دهند همچنان به صورت درگوشی، پچ پچ کردن و ائتلاف‌های دو تا سه نفره درون گروهی به خواسته‌هایشان برسند.

در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگر شورای شهر باید دلایل اصلی استعفا و یا استیضاح پیش از این شهردار سابق را به صورت شفاف با مردم در میان بگذارد.


نام:
ایمیل:
* نظر: