bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۵۰۸
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۷ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
صادق راستگو: انگلیسی‌ها در ادامه تلاش‌های خود برای نجات سعودی‌ها از باتلاق یمن، عامل خود در این کشور که فرستاده سازمان ملل هم به‌شمار می‌رود را با دستورات جدید وارد معرکه گفت‌وگوها برای «صلح!!» در این کشور کردند! مارتین گریفیث که سه هفته پیش گفت‌وگویی ویدئویی با مقامات ایرانی داشت، حالا دوره جدیدی از تلاش‌های خود را برای نجات بن‌سلمان از وضعیت بغرنج در یمن شروع کرده است.

صادق راستگو

انگلیسی‌ها در ادامه تلاش‌های خود برای نجات سعودی‌ها از باتلاق یمن، عامل خود در این کشور که فرستاده سازمان ملل هم به‌شمار می‌رود را با دستورات جدید وارد معرکه گفت‌وگوها برای «صلح!!» در این کشور کردند! مارتین گریفیث که سه هفته پیش گفت‌وگویی ویدئویی با مقامات ایرانی داشت، حالا دوره جدیدی از تلاش‌های خود را برای نجات بن‌سلمان از وضعیت بغرنج در یمن شروع کرده است. او امیدوار بود که ائتلاف سعودی در اطراف مأرب به یک پیروزی محدود برسد تا بتواند از آن به‌عنوان برگه فشار استفاده کند، که آن هم تا این لحظه ممکن نشده است.

اینکه قرار است وی دقیقا دست به چه اقدامی بزند، مشخص نیست؛ اما وزارت خارجه عمان با انتشار پیامی در توئیتر نوشت که گریفیث در تماس تلفنی با یوسف بن‌علوی، وزیر خارجه این کشور، وی را در جریان تلاش‌های سازمان ملل برای برقراری صلح در یمن قرار داد و از حمایت عمان در این زمینه تشکر و قدردانی کرد. طبق اعلام وزارت خارجه عمان، بن‌علوی نیز بر ادامه حمایت کشورش از روند برقراری صلح در یمن تاکید کرد.

انگلیسی‌ها معمولا در تلاش‌های خود برای نجات متحدان و دوستان قدیمی از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند و هر حقه‌ای را به کار می‌برند، در همین راستا گفته می‌شود که قرار است که گریفیث طی روزهای آینده با حضور در شورای امنیت گزارش خود درباره تحولات در پرونده پیچیده صلح در یمن و گفت‌وگوهای خود با طرف‌های درگیر در این کشور را ارائه دهد. دلیل این پیچیدگی هم تلاش انگلیسی‌ها برای تداوم اشغالگری سعودی‌ها در یمن و چند تکه کردن این کشور است!

یک رسانه نزدیک به قطری‌ها که این خبرها را منتشر کرده، می‌نویسد که تلاش‌های گریفیث با تشدید گسترده درگیری‌های نظامی میان انصارالله و ائتلاف متجاوز عربی در جبهه‌های مختلف همراه شده است. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در طول چند هفته گذشته با مقاومت در برابر حملات شدید ائتلاف سعودی و مزدوران آنها در جبهه‌های مختلف، با خیزهای آرام خود را به اطراف شهر راهبردی مأرب رسانده و عملا آن را محاصره کرده‌اند.

محاصره این شهر که فرستاده سازمان ملل با حضور در آن و دادن وعده‌های رنگارنگ به شیوخ قبایل ساکن این استان از آنها خواست تا در برابر ارتش سلاح به دست بگیرند، همه آرزوهای بن‌سلمان و انگلیسی‌ها برای سلطه دوباره بر یمن را بر باد می‌دهد. گریفیث در حالی در مأرب حاضر شده بود که او به‌عنوان فرستاده سازمان ملل باید شخصیت بی‌طرفی داشته باشد، اما با توجه به‌ بی‌شخصیتی انگلیسی‌ها در مجامع جهانی، او هم عملا از در حمایت از سعودی‌ها در آمد.

رفتار و مواضع فرستاده سازمان ملل، حمایت علنی او از سعودی‌ها، بی‌تحرکی در برابر محاصره میلیون‌ها یمنی و درخواست‌های غیرموجه از دولت نجات ملی یمن برای تن دادن به طرح انگلیسی‌ها و در نهایت هم درخواست از ارتش و کمیته‌های مردمی جهت آتش‌بس یک‌طرفه! در جبهه مأرب باعث شده تا هیچ‌کسی او را در دولت نجات ملی جدی نگیرد. حتی مهدی مشاط رئیس دولت نجات ملی یمن هم حاضر به دیدار با وی نشد که این مساله نشان می‌دهد حنای گریفیث میان یمنی‌ها رنگی ندارد و بدون شک او آب در هاون می‌کوبد!

این روزها و همزمان با طرح شدن مساله فشار بر ایران به‌عنوان رهبر محور مقاومت، باید شاهد رویدادهای مختلفی در سطح منطقه باشیم که یکی از اصلی‌ترین طرف‌هایی که این رویدادها را رقم خواهد زد، یمنی‌ها خواهند بود. این موضوع باعث نگرانی عمیق سعودی‌ها و حامیان اروپایی و امریکایی آنها شده است، چراکه در صورتی‌که یمنی‌ها بار دیگر اهداف مهم و راهبردی سعودی‌ها را هدف قرار بدهند، عملا چیزی برای بن‌سلمان باقی نخواهد ماند و در روزهای فشار بر ایران، باید یمن آرام شود که بدون شک نخواهد شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: