bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۹۸۶
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۸ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۰
بامداد جنوب: طراحی برج خنک کن مرحله اصلی و مهم در تولید یک دستگاه کولینگ تاور می‌باشد و طراحی حتما باید توسط مهندسان حرفه‌ای مکانیک سیالات و جامدات صورت پذیرد. در این مرحله یک سری اصول و پارامترها نیاز است که حتما باید رعایت شود تا عملکرد خنک سازی در برج به خوبی انجام گردد. هر گونه خطا در طراحی یک برج خنک کاری به تمام مراحل ساخت آن آسیب جدی می‌رساند.

بامداد جنوب: 

طراحی برج خنک کن مرحله اصلی و مهم در تولید یک دستگاه کولینگ تاور می‌باشد و طراحی حتما باید توسط مهندسان حرفه‌ای مکانیک سیالات و جامدات صورت پذیرد. در این مرحله یک سری اصول و پارامترها نیاز است که حتما باید رعایت شود تا عملکرد خنک سازی در برج به خوبی انجام گردد. هر گونه خطا در طراحی یک برج خنک کاری به تمام مراحل ساخت آن آسیب جدی می‌رساند. نکته اصلی در ساخت یک برج خنک کننده که باید به آن توجه شود چگونگی حذف گرمای اضافی توسط آب میباشد. در این مقاله با مراحل و ویژگی‌های اصلی در طراحی برج خنک کننده آشنا می‌شویم.

آشنایی با پارامترهای طراحی برج خنک کن


پارامترهای اولیه در ساخت یک دستگاه چیست؟

برای ساخت و طراحی برج خنک کننده نیازمند رعایت یک سری پارامترها هستیم تا مکانیزم خنک کاری بدون هیچ خللی انجام شود. از اصول مهم در تولید کولینگ تاور میتوان به دبی آب، دمای حباب مرطوب، دمای Approch و Range، سیال جبرانی دستگاه نیز اشاره کرد. همچنین عوامل دیگری مانند: مکان نصب، کیفیت مایع، مقدار تداخل و گردش دوباره آب نیز در عملکرد آن تاثیرگذار است. هنگام تولید برج خنک کن باید اطلاعات لازم در مورد همه‌ی موارد گفته شده وجود داشته باشد.

دبی آب تجهیزات خنک کن

هر چه میزان آبی که در یک برج خنک می شود بیشتر باشد، ظرفیت کولینگ تاور نیز افزایش می‌یابد. واحد ظرفیت برجهای خنک کننده بر حسب kw یا تناژ تبرید می‌باشد. فشار آب همان مقدار مایع در واحد زمان است که از یک دما به دمای سردتر می‌رسد. دبی سیال در چرخش با اتصالات دستگاه برج خنک کاری تناسب دارد. سرعتی که برای فشار در نظر گرفته میشود به طور نرمال 2.5 متر بر ثانیه است و با ضرب مساحت سطح مقطع میتوان به آن رسید.

منظور از ظرفیت برج خنک کاری مقدار گرمایی بوده که از طریق دستگاه باید از آب در چرخش گرفته شود. تا دمای مورد نظر برای خنک کاری هوای محیط و سیستم محیا گردد. برای محاسبه ظرفیت برج خنک کننده نیز سه اصل مهم باید رعایت گردد. در ابتدا نرخ جریان که منظور همان اختلاف دمای آب ورودی و خروجی است که از روی کاتالوگ چیلر به دست می‌آید. دوم رنج سرمایش (تفاوت دمای مایع و سیال) و در انتها دمای هوای منطقه جغرافیایی نصب برج مد نظر میباشد. چرا که هرچه دما در محیط زیادتر باشد توان ظرفیتی برج نیز افزایش پیدا می‌کند. همچنین در منطقه‌‌هایی که رطوبت بالا باشد عمل تبخیر سخت‌تر اتفاق افتاده و برج احتیاج به توان بالاتری دارد.

دمای حباب مرطوب

به پایین‌تری دمایی که با بخار سیال میتوان آن را سرد کرد گفته می‌شود. هنگامی این اتفاق می‌افتد که هوا به صد درصد اشباع از رطوبت دست یابد. در محاسبه برج‌های خنک کننده این پارامتر بیانگر یک حالت تعادلی و استاندارد می‌باشد. که با بهره گرفتن از مکانیزم خنک سازی در انتها به این مقدار دما خواهیم رسید.

سیال جبرانی در کولینگ تاور

آب جبرانی Compensatory water میزان مایعی میباشد که جایگزین سیال تبخیر شده می‌گردد. در ادامه آب سر ریز به درون مخزن برج خنک کننده اضافه می‌شود. آب جبرانی (میک آپ) در یک برج خنک کن باید شرایط خاصی از سختی و PH مربوطه را دارا باشد. هر چه مقدار سختی آب ورودی کمتر شود، عدد سیکل تلغیظ بالاتر می‌رود.

محاسبات عددی آب جبرانی به چه صورت است؟

تبخیر و تخلیه مایع دو عامل مهم در محاسبه آب جبرانی محسوب میگردد. فرمول محاسبات اصلی مصرف آب به شرح ذیل است:

آب جبرانی یا میک آپ = تبخیر مایع + بلودان + دریفت قطرات ریز آب

آشنایی با پارامترهای طراحی برج خنک کن

منظور از دریفت کشیده شدن قطره‌های کوچک آب خروجی از نازل یا اسپرینکلر توسط جریان مکش هوای عبوری می‌باشد. مقدار پرتاب قطرات آب به طرف فن بستگی به طراحی برج خنک کن و سرعت هوایی که از آن گذر میکند دارد. دریفت حدود دو درصد از مصرف مایع جبرانی در برج را تشکیل میدهد. برای کم کردن پرتاپ ذره‌های آب قطره گیر را در بخش بالایی برج و زیر فن استک قرار می‌دهند.

منظور از Approch و Range در طراحی چیست؟

اختلاف میان دمای مرطوب محیط با آب سرد خروجی را آپروچ می‌نامند. در واقع منظور همان میزان نزدیکی دمای سیال خنک به حباب تر محیط است. هر چقدر که آپروچ کمتر باشد راندمان دستگاه بیشتر می شود. برای همین در انجام محاسبات کولینگ تاور رسیدن به دمای آپروچ کمتر (5 درجه سانتی‌گراد) یکی از اهداف طراحی شمرده میشود. تعیین درست و حساب شده آپروچ تابعی از دمای صحیح آب سرد خروجی در فصل تابستان میباشد. اختلاف دمای آب ورود و خروج رنج نام دارد که هر چه بیشتر باشد بار حرارتی افزایش می‌یابد. بنابراین دمای ورود و خروج عامل بسیار ناثیرگذاری بر بار حرارتی است.

به چه نکاتی در رابطه با طراحی برج خنک کننده باید توجه کرد؟

1. دارا بودن تجربه مکفی در زمینه طراحی و محاسبه ظرفیت برج خنک کننده

2. توجه به نوع پکینگ‌های دستگاه

3. نحوه پخش آب و آرایش نازل‌ها

4. شدت جریان آب و هوا

5. استفاده از نرم افزارهای طراحی استاندارد

اصولا طراحی برج خنک کن امری کاملا تخصصی محسوب شده،هرگونه خطا در محاسبه تحمیل هزینه را به دنبال دارد. به عنوان مثال اگر ظرفیت کولینگ تاور بیشتر از نیاز باشد موجب مصرف بیهوده آب و انرژی می‌گردد. مهندسان و تکنسین‌های شرکت برج خنک کننده از مجرب‌ترین متخصصان جهت طراحی برج‌های خنک کاری هستند. جهت رزو و راهنمایی میتوانید با کارشناسان فروش ما تماس حاصل نمایید.


نام:
ایمیل:
* نظر: