bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۱۷۱
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۸ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۰
کریم جعفری: انفجارهای تروریستی در بغداد در هفته گذشته و تداوم آن فقط یک دلیل دارد: تلاش‌های مستمر مصطفی الکاظمی برای جابه‌جایی نیروهای امنیتی کارکشته و قوی که اشراف بسیاری بر جریان‌های تروریستی داشتند. در واقع، نخست‌وزیر موقت عراق مسوول مستقیم جنایت تروریست‌های داعشی است.

کریم جعفری:

انفجارهای تروریستی در بغداد در هفته گذشته و تداوم آن فقط یک دلیل دارد: تلاش‌های مستمر مصطفی الکاظمی برای جابه‌جایی نیروهای امنیتی کارکشته و قوی که اشراف بسیاری بر جریان‌های تروریستی داشتند. در واقع، نخست‌وزیر موقت عراق مسوول مستقیم جنایت تروریست‌های داعشی است.

از روزی که الکاظمی به نخست‌وزیری موقت عراق رسید تا به امروز صدها نفر از بهترین و ورزیده‌ترین نیروهای امنیتی که در بخش داخلی این کشور فعالیت داشتند به بهانه‌های مختلف جابه‌جا شدند تا او بتواند نوچه‌های ضعیف و وابسته خود را جایگزین آن‌ها کند. این جابه‌جایی که با سر‌وصدای بسیاری نیز همراه بود، در نهایت باعث شد تا سیستم امنیتی عراق که پس از سال‌ها ساختار خود را بازیافته بود، دچار بحران شود و عملا شکاف‌های عمیقی در حوزه ارتباطی به‌وجود بیاید.

به‌عنوان مثال، الکاظمی سال گذشته فقط در یک نوبت بیش از 300 نفر از نیروهای امنیتی عراق را از بغداد خارج و برخی از آن‌ها را به گمرکات و نقاط مرزی مامور کرد تا به هیچ عنوان در پایتخت حضور نداشته باشند. این روند البته ادامه یافت و تقریبا کار به جابه‌جایی کارشناسان در سیستم امنیتی عراق هم کشیده شد و صرفا مدیران و مسوولان ارشد و میانی جابه‌جا نشدند. هر چند الکاظمی تلاش دارد تا با کار رسانه‌ای (که در آن استاد است) از بار مسوولیت شانه خالی کند، ولی متهم اصلی خود او است.

ایجاد مشکل در سیستم امنیتی عراق باعث‌شده تا نه تنها داعش دست به جنایت بزند و با زنده کردن عوامل خود در سطوح مختلف امنیتی در بغداد دور جدیدی از ترورها و انفجارهای خونین را با همکاری گروهی از افسران فاسد و مسوولان خائن عراقی شکل دهد، بلکه باعث نوعی نافرمانی و سرپیچی در ساختار امنیتی عراق شده است. در تیرماه گذشته بود که هشام الهاشمی تحلیلگر و مفسر امنیتی سیاسی عراقی در مقابل خانه‌اش هدف قرار گرفت، به‌دلیل همین شکاف در سیستم امنیتی عراق بود که روند دستگیری قاتل او راه به‌جایی نبرد و یک سال طول کشید.

قاتل هشام الهاشمی دست آخر با پیگیری‌های صورت‌گرفته در بخش امنیتی حشد‌الشعبی پیدا و دستگیر شد و مشخص شد که او یک افسر وزارت کشور عراق است که عملا یک تیم ترور دارد. ساعاتی بعد از ترور الهاشمی در سال گذشته، موج تبلیغاتی گسترده‌ای، کتائب حزب‌الله را متهم به ترور الهاشمی کرد که در همان زمان کتائب این اتهامات را تکذیب کرد و امریکا را متهم اصلی ترور دانست و گفت: «تاریخ امریکا، سرشار از عملیات ترور و از پشت خنجر زدن است». این روند تبلیغات رسمی توسط تیم رسانه‌ای الکاظمی و جریان امریکایی او نشان داد که قاتل در همان سیستم امنیتی است.

آنچه به‌صورت کاملا مشخص امنیت عراق را بیش از همه به‌هم ریخته، ناتوانی و بی‌عرضگی نخست‌وزیر عراق است. او که به گفته برخی از افراد آگاه که از نزدیک با او کار کرده‌اند، شخصیتی بیشتر رسانه‌ای است و تلاش دارد تا همه مشکلات و مسائل را با رسانه‌ای کردن و بازی‌های این‌چنینی حل کند، آنچه هم در سازمان اطلاعاتی عراق در دوران نخست‌وزیری حیدر‌العبادی کسب کرد، یک تجربه ناقص بود که همین نقصان تجربه باعث‌شده تا او امروزه نتواند آنگونه که باید حتی در حوزه هم فردی موثر، مدیر و قابل احترام باشد.

تجدید حیات داعش در طول ماه‌های گذشته و حملات منظم تروریستی به مواضع نیروهای مسلح عراق، شهروندان عادی، تخریب زیرساخت‌های اقتصادی و انهدام دکل‌های برق و.... در حالی که یک تیم امنیتی قدرتمند را می‌طلبد که با آن مقابله کند، اما در حال حاضر هیچ تیم مقتدر امنیتی وجود ندارد که این مهم را انجام دهد. با تغییرات گسترده‌ای که در سیستم امنیتی عراق صورت گرفت (برخی از چهره‌های سیاسی و حتی گروه‌های عراقی مانند کتائب حزب‌الله که در بخش امنیتی سابقه طولانی دارند معتقد هستند که طرح تغییرات را طرف امریکایی به الکاظمی داده است) امروزه رصد، نظارت، تعقیب و ضربه‌زدن به هسته‌های خاموش و پراکنده داعش سخت شده است.

به‌نظر می‌رسد که اگر جریان در عراق بخواهد به همین شکل ادامه پیدا کند و الکاظمی به‌جای حل مشکلات اقتصادی و امنیتی عراق به بازی‌های نخ‌نما شده‌ای مانند حمله به حشد‌الشعبی، بازداشت اعضا و فرماندهان این بخش از نیروهای مسلح عراق روی آورد و با کمک رسانه‌ها و فعالان مورد حمایت سفارت‌خانه‌های عربی و غربی جنجال به پا کند، بغداد روزهای خونین‌تری را به‌خود خواهد دید. آنچه در طول روزهای گذشته از عراق به گوش می‌رسد، خبرهای خوبی نیست. امریکایی‌ها ناتوان از برخورد مستقیم با مقاومت عراق، با فعال کردن تروریست‌های داعش و هدایت آن‌ها به مراکز شهری و جمعیتی بغداد و سایر شهرهای عراق می‌خواهند تلافی کنند.

این ذات کثیف امریکایی‌ها است که همواره با خون مردم بازی می‌کنند. اینجاست که برخی از چهره‌های سیاسی مانند مقتدی الصدر و فعالان اهل سنت نیز با رفتارهای خاص خود، میدان بیشتری برای خرابکاری الکاظمی و انهدام نظم امنیتی عراق بازی می‌کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: