bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۲۷۶
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۹ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
احداث بزرگ‌ترین پیست قایقرانی کشور در شهر بوشهر در هاله‌ای از ابهام؛
علی پورتنگستانی: با اینکه حدود یک سال از خبر احداث بزرگ‌ترین پیست قایقرانی کشور در شهر بوشهر می‌گذرد ولی در این مدت نه تنها حتی یک دیوار هم در منطقه مشخص‌شده بالا نیامده است بلکه به‌نظر نمی‌رسد که به این زودی‌ها کارگرها برای ساخت آن دست به‌کار شوند. همه این مسائل هم بر می‌گردد به اختلافات بزرگی که میان هیات قایقرانی و سازمان محیط زیست استان وجود دارد.

علی پورتنگستانی: 

با اینکه حدود یک سال از خبر احداث بزرگ‌ترین پیست قایقرانی کشور در شهر بوشهر می‌گذرد ولی در این مدت نه تنها حتی یک دیوار هم در منطقه مشخص‌شده بالا نیامده است بلکه به‌نظر نمی‌رسد که به این زودی‌ها کارگرها برای ساخت آن دست به‌کار شوند. همه این مسائل هم بر می‌گردد به اختلافات بزرگی که میان هیات قایقرانی و سازمان محیط زیست استان وجود دارد.

هرچند ورزش قایقرانی بوشهر از رشته‌های فعال و مدال‌آور استان است، اما با گذشت چندین سال از مصوبه دولت، پیست بین‌المللی آن در پارک امام علی (ع) اجرا نشده است. مصوبه‌ای که سال پیش از سوی دولت به تصویب رسید و قایقرانان جوان بوشهری را شادمان کرده بود. اما در همان روزهای اول، ساخت این پیست دردسرهای زیادی را ایجاد کرد. طبق قانون، هیات قایقرانی استان برای ساخت این پیست باید از محیط زیست استان هم مجوزهای لازم را کسب می‌کرد ولی رئیس محیط زیست استان از همان روز اول با این طرح مخالف بود چراکه او معتقد بود با احداث این پیست، تالاب سلطانی که یکی از مهم‌ترین تالاب‌های شهر بوشهر به حساب می‌آمد به نابودی کشیده می‌شد. در آن زمان میان هیات قایقرانی و محیط زیست استان جنگ و جدل زیادی صورت گرفت و هر کدام از طرفین با مصاحبه‌های تند، دیگری را مقصر می‌دانست. با این وجود با پادرمیانی اداره ورزش و جوانان این مصاحبه‌ها تند تمام شد ولی پس از گذشته یک سال از آن ماجرا، اختلاف هر دو طرف باز هم سروصدای زیادی را در سطح استان ایجاد کرده است. همه‌چیز هم از مصاحبه مهدی زارعی رئیس هیات قایقرانی استان بوشهر شروع شد. در ادامه بخشی از صحبت‌های او را خواهید خواند. مهدی زارعی رئیس هیات قایقرانی استان بوشهر با انتقاد از محیط زیست استان گفت: احداث پیست بین‌المللی ۵۷ میلیاردی قایقرانی بوشهر با کارشکنی محیط زیست استان متوقف شده است.

مهدی زارعی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته تاکنون با توجه به مدال‌آوری ورزشکاران این رشته، مسوولان نگاه مثبتی به این ورزش داشته‌اند، گفت: با وجود اینکه لاریجان‌زاده و دیگر کارشناسان محیط زیست کشوری موافقت خود را در خصوص ایجاد پیست قایقرانی مسابقات بین‌المللی اعلام کرده‌اند و حتی طی نامه‌ای اختیارات را به محیط زیست استان واگذار کرده‌اند تا در انجام کار تسریع صورت گیرد، ولی متاسفانه همکاری لازم جهت احداث این پیست از سوی محیط زیست صورت نمیگیرد که موجبات نارضایتی شدید ورزشکاران را فراهم آورده است.

وی با اشاره به اینکه سایت‌های قایقرانی در تمام نقاط دنیا، کنار دریا‌ها و خورها، رودخانه‌ها، پشت سد‌ها و پیست‌های مصنوعی احداث شده و تمامی دستگاه‌ها با این ورزشکاران همکاری خوبی دارند ولی در استان بوشهر مانع از فعالیت قایقرانان می‌شوند، افزود: لازم است برای نشاط جامعه دست به‌دست هم داده و اداره کل محیط زیست استان بوشهر نیز با نگاه مثبت و مدبرانه در حمایت از ورزش راهکاری اندیشه نماید تا این پروژه بزرگ ملی که باعث جذب گردشگر، توریست، برگزاری مسابقات بین‌المللی در استان شده و رونق اقتصادی را برای استان به ارمغان خواهد آورد، به سرانجام برسد.

البته این پایان کار نبود و این‌بار نوبت به رئیس محیط زیست استان رسید که به صحبت‌های رئیس هیات قایقرانی استان جواب دهد. فرهاد قلی‌نژاد در این گفت‌وگو تاکید کرد: بر اساس قوانین و مقررات هر پروژه‌ای پیش از احداث باید مجوزهای لازم را از دستگاه‌های اجرایی و مرتبط به‌ویژه محیط زیست دریافت کند و سپس قرارداد با پیمانکار منعقدو بودجه به پیمانکار پرداخت شود. محل اجرای پیست بین‌المللی قایقرانی در بوشهرتالاب سلطانی انتخاب شدهبود که در ابتدای استعلام از این اداره کل در اواخر سال ۹۹ مشخص شد که با رویشگاه حرا تداخل و پروژه نیاز بهاستحصال دارد و باعث تخریب تالاب است،به‌طوری‌که حدود ۲۰ هکتار از تالاب تخریب و تبدیل به یک کانال بتنی خواهد شد. سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس قانون حفاظت تالاب‌ها با این پروژهمخالفت کرد و خواستار تغییر محل احداث در همان منطقه و خارج از تالاب شد که اداره کل ورزش و جوانان با تغییر محل و جابه‌جایی محل احداث به خارج از تالاب مخالفت و خواستار اجرایطرح در همان محل شد.

وی در ادامه این گفت‌وگو تاکید کرد: پس از پیگیری‌ها و اصرار بر اجرای پروژه گزارش ارزیابی زیست‌محیطی با ارائه راهکارهای کاهش اثرات تدوین و اصلاح شد و اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گزارش را به معاونت دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست ارسال کرد. در این زمینه بار دیگر به‌دلیل استحصال و تخریب تالاب مخالفت شد و از آنجا که هرگونه استحصال در دریا و خوریات وفق قوانین و مقررات نیازمند دریافت مجوز از هیات وزیران است پرونده به کمیسیون امور زیربنایی دولت (دولت قبل) ارسال شد که تاکنون مجوز لازم از کمیسیون امور زیربنایی اعلام و صادر نشده است. با توجه به اهمیت حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن وفق اصل پنجاهم قانون اساسی، هر پروژه‌ای باید قبل از شروع، مجوزهای لازم را دریافت و تسریع در روند دریافت مجوز و ارائه راهکارهای کاهش اثرات نامطلوب بر محیط زیست ناشی از پروژه بر عهده ارگان یا شخص متقاضی است.

وی در پایان تاکید کرد: خور سلطانی یکی از تالاب‌های مهم استان بوشهر است که در سال‌های اخیر با احداث جاده و استحصال اراضی آن برای ساخت‌وساز و توسعه شهر بوشهر مورد تخریب و تصرفات گسترده قرار گرفته و امروز باقیمانده آنکه جنگل‌های حرارا نیز در برگرفته در معرض خطر است. با این شرایط می‌توان پروژه‌های خدماتی و گردشگری و سازه‌های بتنی را در جاهای دیگر احداث کرد تا آسیبی به محیط زیست نرسد.

بیانیه برخی تشکل‌های زیست‌محیطی

همزمان با این انتقادات، ۲۶ انجمن‌ و تشکل‌ غیردولتی محیط زیست استان بوشهر با صدور بیانیه‌ای نوشتند: موضوع ساخت پیست قایقرانی در خور سلطانی که یکی از تالاب‌های مهم با غنا و تنوع زیستی ارزشمند و زیستگاه جنگل‌های حرا در یک سال اخیر با ابهام‌های فراوانی رو‌به‌روست، زیرا تغییر در خور سلطانی و احداث کانال بزرگ آن هم در ابعاد یک پیست بین‌المللی به‌طور قطع موجب تخریب تالاب و تاثیر نامطلوب بر پوشش جنگلی و اجتماعات حرا می‌شود که سال‌های قبل عاشقان و دوستداران طبیعت در بوشهر با دستان خود و مشقت فراوان آن‌ها را کاشته و مراقبت کرده‌اند، و چشم‌انداز تالابی شهر بوشهر به‌جای یک ورودی آب و تالاب تبدیل به سازه‌های بتنی و ناهمگون می‌شود و جاذبه گردشگری آن نیز از بین خواهد رفت.

در بیانیه تشکل‌های محیط‌زیستی آمده: اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر اول باید قبل از آغاز طرح مجوز‌های لازم را می‌گرفت، دوم محل احداث را جابه‌جا می‌کرد و پیست یاد شده با کم‌ترین آسیب به محیط زیست در همان منطقه خارج از محدوده تالاب و خور احداث شود و سوم اینکه دستگاه‌های اجرایی مرتبط به‌ویژه سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع به‌عنوان متولیان اصلی حفظ تالاب‌ها و جنگل‌های حرا از هرگونه تخریب تالاب و خور سلطانی که امروز فقط مساحت اندکی از آن باقیمانده است کوشا باشند.

به‌نظر می‌رسد که مشکلاتی که میان اداره کل محیط زیست استان و هیات قایقرانی استان وجود دارد به این راحتی حل شود. البته در این میان باید گفت که اداره کل ورزش و جوانان استان می‌بایست در همان ابتدا به این ماجرا ورود می‌کرد و قضیه را حل‌وفصل می‌کرد و مطابق معمول باز هم مدیران این سازمان چنین کاری را انجام ندادند و مشخص نیست که چه زمانی به این ماجرا ورود خواهند کرد. در این میان باید گفت که به‌خاطر این بی‌توجهی، حالا قایقرانان و انجمن‌های محیط زیست استان در مقابل هم قرار گرفته‌اند.


نام:
ایمیل:
* نظر: