bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۳۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۸ - ۱۷ مهر ۱۴۰۰
کریم جعفری: در طول روزهای گذشته، خبرهای متعدد، متفاوت و متناقضی در مورد اتفاقات روی‌داده در شمال‌غرب کشور منتشرشده که به سرعت عجیبی در فضای مجازی منتشر و به‌تبع آن، مشکلات عدیده‌ای هم برای کشور ایجاد می‌گردد. در این زمینه باید چند نکته را مدنظر قرار داد

کریم جعفری

در طول روزهای گذشته، خبرهای متعدد، متفاوت و متناقضی در مورد اتفاقات روی‌داده در شمال‌غرب کشور منتشرشده که به سرعت عجیبی در فضای مجازی منتشر و به‌تبع آن، مشکلات عدیده‌ای هم برای کشور ایجاد می‌گردد. در این زمینه باید چند نکته را مدنظر قرار داد: ‏۱) مساله اصلی ایران حضور تروریست‌ها و صهیونیست‌ها در نزدیکی مرزهای کشور است ۲) رژیم باکو در جایگاهی نیست که رفتارش دغدغه ایران باشد. ۳) دعوای باکو و ارمنستان تا زمانی که منافع ملی ایران در خطر نباشد، مهم نیست. ۴) درگیر خبرسازی عوامل رسانه‌ای باکو، ترکیه و اسرائیل نشوید.

هر چند به‌نظرم نکته چهارم از بقیه موارد مهم‌تر هستند. متاسفانه مشاهده‌شد که در طول این روزها دوستان خیلی ساده برخی مسائل را باور می‌کنند و زود به آن می‌پردازند و عملا مزدوران و نفوذی‌های رسانه‌ای کلاهشان را خیلی شیک و مجلسی بر می‌دارند. در این مورد نیاز است توضیحاتی چند داده شود.

مساله بسته‌شدن مرزها بر روی کامیون‌های ایرانی در گرجستان بود که از اساس دروغ بود؛ اما دیدیم که چگونه کلاه گشاد عوامل رسانه‌ای باکو و ترکیه سر بسیاری از کانال‌ها و حتی خبرگزاری‌ها رفت و آنها این موضوع را برجسته کردند. مساله دوم مشارکت گرجستان در رزمایش مشترک با رژیم باکو و ترکیه بود! این مساله هم اصلا جایگاهی برای پرداختن نداشت؛ اما دیدیم که چگونه همه به آن اشاره کردند! مساله سوم نیز عبور هواپیمای غیرنظامی رژیم باکو برای رسیدن به نخجوان بود که خیلی عجولانه و در راستای همان جریان خبرسازی رژیم باکو و ترکیه آن را به خیانت ارمنستان به ایران نسبت دادند و گروهی زود نتیجه‌گیری کردند که روسیه با مواضع ما در مورد قفقاز هماهنگ نیست!! همانگونه که مشاهده می‌کنید همه این مسائل صرفا به این جهت به آن ضریب داده شد تا موضع اصولی ایران زیر سوال برود.

در حقیقت دلیل نگرانی اصلی ایران که بارها هم به آن اشاره شده حضور عناصر و عوامل رژیم صهیونیستی در شمال ارس و نزدیکی مرزهای ایران است. برای ایران این موضوع غیر قابل پذیرش و حتی به زبانی ساده‌تر غیر قابل تحمل است. این موضوع مکرر و با شدت بسیار زیاد به مقامات رژیم مافیای باکو ابلاغ‌شده و خودشان به‌خوبی حساسیت‌های ایران در این زمینه را می‌دانند و می‌دانند که اگر این مساله ثابت شد که شده و به‌زودی با عمق بسیار بیشتر خواهد شد، در نهایت همان رفتاری که با عناصر تروریستی و صهیونیستی در شمال عراق انجام داد اینجا هم انجام می‌دهد.

از سوی دیگر این موضوع که جنگ و درگیری میان رژیم باکو و ارمنستان دعوای این دو کشور است و در وهله اول دخلی به ایران ندارد، بر همه مبرهن و روشن است چنان که سال گذشته هم وقتی رژیم باکو با کمک تروریست‌ها، صهیونیست‌ها و ارتش ترکیه مناطق تحت کنترل ارامنه را تصرف کرد، از آن حمایت و خواستار عقب‌نشینی ارمنی‌ها از این مناطق گردید. با این حال ایران خواستار جنگ و دعوا نیست و همواره از ضرورت مذاکره برای حل‌وفصل مسائل حمایت می‌کند. این دلیل نمی‌شود که ایران بخواهد خودش را وسط اختلافات و مشکلات کشورهای دیگر بیاندازد کما اینکه ایران هیچ‌وقت وارد روابط عراق و سوریه به‌عنوان متحدان منطقه‌ای خود با سایر کشورها نشد و در این مورد تاکنون هیچ مقامی نمی‌تواند بگوید که ایران به سوریه یا عراقی‌ها در مورد اینکه در سیاست خارجی خود باید چه بکند و چه نکنند کلمه‌ای را گفته باشد.

اما موضوع فراتر از رفتارهای رژیم باکو است، اصولا این رژیم در جایگاهی نیست که اقداماتش یا رفتارش به‌عنوان همین رژیم در همین سطح و جایگاه با همین مختصات بخواهد اهمیتی برای ایران و ایرانی داشته باشد چه اینکه این رژیم در قد و قواره‌ای نیست که بخواهد با کشور مادر خود دست‌وپنجه نرم کند و اصولا فاصله اقلیت حاکم با اکثریت مردم چنان زیاد و وحشتناک است که سرانشان جرات ندارند که بخواهند موضعی یا حرکتی بر علیه ایران داشته باشند؛ اما مساله‌ای که مهم است و اهمیت دارد بازی در پازل دیگران و میدان دادن به سایر طرف‌ها برای تبدیل سرزمین‌های شمالی ارس به پاتوق صهیونیست‌ها و تروریست‌ها است.

در همین راستا در طول روزهای گذشته و پس از دور دور کردن رئیس مافیای حاکم بر باکو با یک خودروی خارجی و همچنین دست کشیدن بر سر و گوش یک پهپاد رژیم صهیونیستی، خط خبری و رسانه‌ای آنها بر این قرار گرفت که موضوع اصلی و محوری را به شکلی منحرف کنند و اینگونه وانمود کنند که گرجستان یا پرواز هواپیمای باکویی و همچنین ماشین سواری الهام علیف برای ایران دغدغه است. قرار بر این بود که همان موضوعی که الهام علیف مبنی بر اینکه هیچ صهیونیست یا تروریستی در نزدیکی مرزهای ایران حضور ندارد، برجسته شود.

با این حال با کمال تاسف باید گفت که آنها در خط خبری خود و منحرف کردن افکار عمومی ما تا اندازه‌ای موفق بودند. برجسته‌کردن بیش از اندازه دور‌دور کردن الهام علیف، بسته‌شدن مسیر گرجستان بر خودروهای و کامیون‌های ایرانی، برگزاری یک رزمایش سه‌جانبه با مشارکت ارتش درجه سوم یا چهارم گرجستان و پرواز هواپیمایی مسافربری رژیم باکو از حریم هوایی ارمنستان به شکلی عجیب‌وغریب ضریب داده شد تا هم رزمایش بزرگ ایران در مرزهای شمال غربی تحت‌شعاع قرار بگیرد و هم مواضع اصولی و دقیق ایران مبنی بر اینکه مناطق مرزی کشور نباید پاتوق تروریست‌ها و صهیونیست‌ها شود.

باید گفت که در این حوزه ما باید به‌شدت مراقب باشیم و اجازه ندهیم تا دشمن بازی خودش را کند همانگونه که متوجه شدید تمامی خبرسازی‌ها و بازی‌های رسانه‌ای اساس درست و متقنی نداشت ولی باعث شد تا مخاطب ایرانی به شکلی قابل توجه سردرگم شود. این موضوع نشانگر این مساله است که ما نتوانستیم یک اتاق فکر و یک اتاق جنگ جهت بررسی شرایط و پیگیری مسائل موجود در حوزه رسانه‌ای تشکیل بدهیم و دشمن به‌سادگی خیلی‌ها را بازی داد.


نام:
ایمیل:
* نظر: