bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۵ - ۰۱ آبان ۱۴۰۰
انجام پروژه‌های ریلی با تهاتر نفت؛
ملیحه مالکی: عضو هیات‌رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از بررسی طرح انجام پروژه‌های ریلی با تهاتر نفت با حضور مسوولانی از وزارت نفت در این کمیسیون خبر داد.

ملیحه مالکی

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از بررسی طرح انجام پروژه‌های ریلی با تهاتر نفت با حضور مسوولانی از وزارت نفت در این کمیسیون خبر داد.

تحریم‌های نفتی موجب شد ایران از آوریل ۲۰۱۸ تا آوریل ۲۰۲۱ از تولید یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون بشکه نفت و بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی محروم شود. این موضوع منجر به وارد آمدن بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار خسارت در زمانی شد که کشور نیازمند تامین ضروریاتی از جمله دارو و واکسن کرونا با توجه به شیوع کووید-۱۹ بود.

به‌طور معمول کشور در زمان تحریم و نیاز اساسی برای وارد کردن کالا یا خدماتی خاص از روش تهاتر نفت استفاده می‌کند. تعریف ساده آن است که «تهاتر به معنی مبادله کالا با کالا به منظور حذف پول است، زمانی که در زمینه نقل و انتقال وجوه مشکلی وجود داشته باشد، یا زمانی که طرفین بر اساس اولویت‌ها و منافعشان بخواهند وجوه را حذف کنند از روش تهاتر استفاده می‌شود.

جواد اوجی وزیر نفت دولت، راهکار‌هایی را برای افزایش فروش نفت در شرایط فعلی اعلام و گفت: با ظرفیت موجود در وزارت نفت و مجموعه شرکت‌های تابعه، وجود نیرو‌های توانمند و متخصص، اراده برای فروش نفت و استفاده از ظرفیت‌ها و دستگاه‌های خارج از مجموعه وزارت نفت، به همراه مجوز‌های خوب و اختیاراتی که شورای عالی امنیت ملی به وزیر نفت داده است، بی‌شک با برنامه‌ریزی و اراده محکم در کنار حمایت‌های دولت، قول می‌دهیم در ماه‌های آینده اتفاق‌های خوبی در حوزه فروش نفت رقم بخورد.

به گفته وی گرچه پس از تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، فروش نفت کاهش جدی داشته است، اما این توان و ظرفیت در وزارت نفت وجود دارد و از راه‌های آن هم تهاتر با کالا و سرمایه‌گذاری نه‌تنها در حوزه نفت، بلکه در دیگر بخش‌ها و صنایع است که از آن‌ها بهره می‌بریم.

ناگفته نماند که در سفر ۱۶مهر رئیس‌جمهور به بوشهر، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی اتصال به خطوط راه‌آهن را از مطالبات اساسی مردم استان بوشهر دانست و دستور داد برای ساخت راه‌آهن بوشهر با اختصاص بودجه از سه کانال فاینانس، تهاترو منابع موجودمشکل راه‌آهن بوشهر حل شود تا از بن‌بستی که در آن قرار گرفته است خارج شود.

چندی بعد معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که با توجه به تاکیدات رئیس‌جمهور مبنی بر تسریع در تکمیل راه‌آهن بوشهر، وزارت راه و شهرسازی چه برنامه‌ای برای تامین مالی تکمیل این راه‌آهن مد نظر دارد، گفت: رئیس‌جمهور در سفر خود به استان بوشهر از پروژه راه‌آهن بوشهر-شیراز بازدید کرد و جلسه‌ای برای تصمیم‌گیری در موضوع تسریع در تکمیل این پروژه برگزار شد.

خیرالله خادمی در ادامه اظهار کرد: منابع مالی پروژه محدود است و همین موضوع پیشرفت پروژه را کند می‌کند، در حال حاضر از منابع ردیف بودجه در پیوست قانون دو قطعه از سمت شمال این خط‌آهن (شیراز) و سه قطعه از سمت جنوب این مسیر ریلی (بوشهر) آغاز شده است که ۱۶۵ کیلومتر طول دارد.

وی با اشاره به اینکه عدد ریالی مورد نیاز برای تکمیل پروژه با احتساب تعدیل چهار تا پنج سال آینده، ۲۵ هزار میلیارد تومان و عدد ارزی یک میلیارد دلار است، افزود: پیشنهاد شد از «ماده ۵۶» و همچنین «تهاتر نفت» رقمی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد و قطعات باقیمانده به مناقصه برود.

خادمی تصریح کرد: مراکز نفتی بزرگی در استان بوشهر و عسلویه قرار دارد و بار‌های نفتی و تولیدی ۳۳ پتروشیمی همه از جاده‌های بوشهرـشیراز یا جم‌ـفیروزآبادـ‌شیراز می‌گذرد که بار ترافیکی سنگینی بر دوش محور‌های مواصلاتی ایجاد می‌کند که اگر این بار‌ها به روی ریل منتقل شود به‌نفع استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس و ... است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه پیشنهاد شده است وزارت نفت نیز در موضوع تامین مالی ورود کند، اضافه کرد: با توجه به تاثیر صنایع وابسته نفتی در این منطقه و اثر آن در حمل‌ونقل، قطعا با توسعه ریلی بار‌های زیادی در حوزه عسلویه جذب می‌شود و اگر وزارت نفت نیز همکاری کند کار بهتر پیش می‌رود.

غلامحسین کرمی، روز گذشته (چهارشنبه ۲۸مهر ۱۴۰۰) درباره نشست کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، گفت: این کمیسیون در نشست خود با حضور مسوولانی از وزارت نفت، مرکز پژوهش‌های مجلس و دیوان محاسبات کل کشور، رسیدگی به طرح انجام پروژه‌های ریلی با تهاتر نفت را در دستور کار خود داشت.

وی در ادامه افزود: پس از بررسی طرح انجام پروژه‌های ریلی با تهاتر نفت، به‌دلیل وجود برخی ایراد‌ها مقرر شد، پس از اصلاح کلیات، این طرح در کمیسیون برنامه و بودجه به رای گذاشته شود.

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین از نظارت میدانی اعضای این کمیسیون از استان بوشهر خبر داد و گفت: اعضای این کمیسیون اواخر هفته بازدیدی از طرح‌های عمرانی استان بوشهر و طرح‌های توسعه‌ای نفت و گاز در منطقه عسلویه خواهند داشت.


نام:
ایمیل:
* نظر: