bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۴ - ۰۹ آبان ۱۴۰۰
کریم جعفری: سه روز پیش رسانه‌های خبری عکسی را منتشر کردند که نشان می‌داد روسیه اقدام به استقرار یک فروند جنگنده سوخو ۳‌ در فرودگاه شهر قامیشلی در شمال شرق سوریه کرده است. تحلیل‌هایی که بعد از انتشار این عکس بیرون آمد بر این مبنا بود که همزمان با نزدیک شدن عملیات ارتش اشغالگر ترکیه و تروریست‌های وابسته به اردوغان در شمال سوریه، روسیه با اعزام این جنگنده قصد دارند با این حمله مقابله کنند؛ اما این استقرار یک مقدمه طولانی و دو ساله دارد که هیچ ارتباطی با جنگ‌طلبی و تجاوز ارتش اردوغان پیدا نمی‌کند.

کریم جعفری

سه روز پیش رسانه‌های خبری عکسی را منتشر کردند که نشان می‌داد روسیه اقدام به استقرار یک فروند جنگنده سوخو ۳‌ در فرودگاه شهر قامیشلی در شمال شرق سوریه کرده است. تحلیل‌هایی که بعد از انتشار این عکس بیرون آمد بر این مبنا بود که همزمان با نزدیک شدن عملیات ارتش اشغالگر ترکیه و تروریست‌های وابسته به اردوغان در شمال سوریه، روسیه با اعزام این جنگنده قصد دارند با این حمله مقابله کنند؛ اما این استقرار یک مقدمه طولانی و دو ساله دارد که هیچ ارتباطی با جنگ‌طلبی و تجاوز ارتش اردوغان پیدا نمی‌کند.

واقعیت این است که روس‌ها بر اساس توافقی که دو سال پیش با دولت سوریه داشتند اقدام به ساخت زیرساخت‌ها و گسترش تاسیسات در این فرودگاه کردند و حالا با پایان اقدامات توسعه‌ای در حال ارسال جنگنده‌ها و بالگردها برای استقرار در این فرودگاه مهم و راهبردی که فقط ۱۰۰ کیلومتر با پایگاه غیرقانونی ارتش تروریستی امریکا در المالکیه فاصله دارد، کرده‌اند. بر اساس توافق صورت‌گرفته پایگاه قامیشلی پس از حمیمیم به دومین مرکز حضور هوایی روس‌ها در سوریه تبدیل خواهد شد که نقش مهمی در تامین امنیت هوایی در شمال شرق سوریه دارد.

در حالی که در تمام طول سالهای گذشته شبه‌نظامیان کرد چند ملیتی مزدور امریکا و اسرائیل که شمال و شرق سوریه را با حمایت ارتش تروریستی امریکا اشغال کرده و به سرکوب مردم این مناطق می‌پردازند اینگونه تبلیغ می‌کردند که در شمال غرب سوریه منطقه انحصاریه پرواز جنگندههای مختلاف امریکایی است و هر پرنده‌ای در آسمان منطقه ظاهر شود با پاسخ امریکا و دوستانش روبه‌رو خواهد شد، حالا متوجه شده‌اند که تمام این صحبت‌ها و حرف‌هایشان دروغی بیش نبوده است سرکرده‌های پ.ک.ک که این منطقه را اشغال کردند در برابر حضور روس‌ها دچار نوعی تضاد شدند.

با این حال حضور هوایی روسیه در شمال شرق سوریه نه‌تنها به انحصار امریکا و دوستانش در پرواز غیر قانونی و تجاوزکارانه در خاک سوریه پایان می‌دهد بلکه خود مقدمه‌ای است بر یک آینده مهم که آن نیز خروج تروریست‌های امریکایی از خاک سوریه است. در واقع حضور روس‌ها و پایان سلطه هوایی ائتلاف امریکایی بر بخش‌های گسترده‌ای از شمال و شرق سوریه برای پنتاگون چالش‌های جدیدی را شکل خواهد داد و آن نیز ضرورت افزایش هماهنگی‌ها با فرماندهی روسیه در منطقه است تا از خطر تصادفات احتمالی و تقابل‌های هوایی جلوگیری کند.

در حالی که حضور هوایی روسیه در شمال شرق سوریه کاملا قانونی و با مجوز دولت سوریه است حضور نظامی امریکا و ایجاد پایگاه در خاک سوریه هیچ مشروعیتی ندارد و در هر حادثه‌ و اتفاقی در آینده، امریکایی‌ها هیچ توضیح قانع‌کننده‌ای برای آن نخواهند داشت، در حالی که هزینه‌های حضور امریکا در خاک سوریه به‌دلیل عملیات‌های تلافی‌جویانه و گاه‌وبیگاه به مراکز حضور غیرقانونی آن‌ها در این کشور مانند همین حمله سنگین به پایگاه التنف در حال افزایش است، تشدید حضور متحدان دمشق در منطقه هم باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای تصمیم‌گیرندگان در واشنگتن خواهد شد.

در این میان برای اتاق عملیات متحدان، مانند روز روشن است که دیر یا زود تروریست‌های امریکایی باید دوستان آدمکش خود در منطقه را رها کرده و بروند. این پیش‌بینی و این عامل خود دلیلی محکم و عقلانی برای تشدید حضور نیروهای متحد همچنین ارتش سوریه در گستره خاک این کشور در مناطق شمالی و شرقی است. مستندات و برآوردها به ما می‌گوید که همزمان با خروج امریکایی‌ها از شرق سوریه، تشکیلات غیرقانونی پ.ک.ک نیز از هم خواهد پاشید و برای جلوگیری از ماجراجویی احتمالی اردوغان و برادران تروریستش باید حضوری قدرتمند در شرق سوریه داشت.

حدود یک سال پیش، ابتدا سامانه‌های پدافندی را در فرودگاه قامشلی مستقر کردند و حالا قرار است یک اسکادران جنگنده شامل شش فروند سوخو در کنار بالگردهای میل ۱۷ و میل ۲۵ در کوتاه‌مدت مستقر کنند و این روند در طول ماه‌های آینده ادامه پیدا خواهد کرد تا آنکه روس‌ها در این منطقه بسیار مهم و حیاتی موفق به استقرار یک اسکادران کامل از جنگنده‌های رهگیر و بمب‌افکن و همچنین بالگردهای ترابری و تهاجمی شوند.

حضور روس‌ها در این منطقه خبر خوبی برای رئیس‌جمهور اخوانیانگلیسی ترکیه نیست چراکه اردوغان همواره در آرزوی رسیدن به چاه‌های نفت سوریه در استان دیرالزور و الحسکه بوده است و همچنین بر اساس نقشه‌های اشغالگرانه او بهترین و آسان‌ترین مسیر برای رسیدن به موصل عبور از این منطقه است. از سوی دیگر شبه‌نظامیان کُرد چندملیتی مزدور امریکا هم به‌خوبی به این نکته واقف هستند که حضور ارتش روسیه در قامیشلی باعث تقویت جایگاه و پایگاه دولت مرکزی سوریه و همچنین افزایش حمایت مردمی از دمشق خواهد شد و به‌شدت قدرت آنها را تضعیف خواهد کرد.

حالا وزیر امور خارجه ترکیه در تلاش است تا این حمله را توجیه کند. مولود چاووش اوغلو در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان ترک به تشدید حملات پ.ک.ک و شبه‌نظامیان مزدور امریکا که آنکارا هر دو را تشکیلات تروریستی اشاره کرده و می‌گوید که حملات آن‌ها افزایش یافته و آن دو خطری برای همه هستند. متاسفانه امریکا و روسیه به وعده‌های خود درباره عقب‌نشینی نظامیان کرد از مرزهای ترکیه عمل نکردند و در چنین وضعیتی آنکارا باید اقدامات لازم را انجام دهد.

به گفته وی، بر اساس توافقی که آنکارا با مسکو و واشنگتن در پایان عملیات «چشمه صلح» ترکیه سال ۲۰۱۹ در شمال سوریه به‌دست آورد، باید نظامیان کرد دستکم ۳۰ کیلومتر از مرزهای ترکیه عقب‌نشینی کنند؛ اما این وعده هنوز اجرایی نشده و برعکس امریکا به حمایتش از یگان‌های کرد ادامه داده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: