bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۴۱۶
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۳ - ۲۹ آبان ۱۴۰۰
بامداد جنوب: رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر نسبت به تغذیه پرندگان مهاجر به‌ویژه با اقلام خوراکی انسانی هشدار داد.

بامداد جنوب: رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر نسبت به تغذیه پرندگان مهاجر به‌ویژه با اقلام خوراکی انسانی هشدار داد.

خسرو درویشی با اشاره به حضور پرندگان مهاجر در استان بوشهر گفت: در استان بوشهر ۳۲۸ گونه پرنده زیست می‌کنند که از این تعداد بیش از ۱۲۰ گونه از نوع آبزی و کنار آبچر هستند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر با اشاره به گونه‌های مختلف پرندگان آبزی و کنار آبچر افزود: سلیم، آبچلیک، اردک، باکلان، کاکایی‌، پلیکان، حواصیل و فلامینگو از جمله این پرندگان آبزی هستند اما بیش از همه کاکایی‌ها را بر فراز ساحل خلیج‌فارس می‌بینیم.

وی با بیان اینکه گونه‌های آبزی به‌طور تقریبی از آبان ماه برای زمستان گذرانی وارد استان بوشهر می‌شوند، ادامه داد: پرندگان آبزی با توجه به شرایط اقلیمی از عرض‌های شمالی همچون سیبری و اروپای شرقی وارد مناطق تالابی استان بوشهر در چهار سایتِ پارک ملی دریایی نای بند، پارک ملی دیّر- نخیلو و منطقه حفاظت شده مند، منطقه حفاظت‌شده حله و مناطق ساحلی و تالابی شهرستان بوشهر می‌شوند و تا اوایل فروردین‌ماه در استان بوشهر ساکن هستند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر تصریح کرد: برخی از این پرندگان در مناطق تالابی سایر نقاط کشور مثل گیلان و گلستان و برخی در مناطق مرکزی نیز سکنا می‌گزینند.

درویشی با تاکید بر لزوم حفظ فرایند طبیعی تغذیه پرندگان دریایی بیان کرد: پرندگان دریایی غذای خود را به‌راحتی از طبیعت تامین می‌کنند، تغذیه دستی برای حفظ خوی وحشی بودن این پرندگان به شالوها توصیه نمی‌شود و تداوم این عادت‌ها موجب افزایش چربی بدن این پرندگان و در نتیجه نداشتن آمادگی پرواز برای مهاجرت خواهد شد.

وی با اشاره به پایش‌های مختلف سالانه به‌منظور جلوگیری از شکار و صید، شناخت تنوع زیستی، گفت: سرشماری سالانه جهانی نیز از یک تا ۲۰ ژانویه (نیمه دوم دی‌ماه تا اوایل بهمن‌ماه) انجام می‌گیرد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر افزود: نتایج سرشماری‌های سالانه نشان می‌دهد جمعیت پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبچر ثبات و گاهی افزایش داشته است.

درویشی خاطرنشان کرد: هنرمندان با ثبت تصویری و توجه به زیباشناسی پرندگان دریایی می‌توانند، رونق‌بخش صنعت «اکوتوریسم» باشند.


نام:
ایمیل:
* نظر: