bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۵۳۰
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۶ - ۲۹ دی ۱۴۰۰
بامداد جنوب: نشست شورای آموزش‌وپرورش منطقه آب پخش به ریاست بخشدار آب پخش با محوریت تشریح مأموریت‌های آموزش و پرورش در گام دوم تشکیل شد.

بامداد جنوب: نشست شورای آموزش‌وپرورش منطقه آب پخش به ریاست بخشدار آب پخش با محوریت تشریح مأموریت‌های آموزش و پرورش در گام دوم تشکیل شد.

حمزه امین نژاد در آغاز با اشاره به حکمت 54 نهج‌البلاغه گفت: لا غِنَی کالعَقلِ، و لا فَقرَ کالجَهلِ، و لا میراثَ کالاَدَب و لا ظَهیرَ کالمُشاوَرَه؛ و آن حضرت فرمود: هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخواهد بود.

وی با بیان اینکه مبحث شورا و مشورت یکی از اساسی‌ترین مفاهیم مورد تاکید در اسلام است افزود: یکی از اصول اساسی مورد توافق جمعی در اداره امور به‌ویژه در عرصه تحولات آموزش‌وپرورش و‌ مقوله تعلیم و تربیت است، ازاین‌رو تشکیل شوراها در بستر آموزش‌وپرورش به‌عنوان رکن وظیفه اصلی آن‌که مساله تعلیم و تربیت است محسوب می‌شود.

به گفته بخشدار آب پخش توجه به قانونمندی ارتباطات و اهمیت شوراها در نظام جمهوری اسلامی یکی از مواردی است که با نگاه عمیق و راهگشا و چشم‌انداز ترسیمی از سوی مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیانیه گام دوم و نگاه ویژه به مقوله جوانان و تعلیم و تربیت است که بایستی با تفسیر و راهنمایی و ترسیم نقشه راه نسل جوان را به سمت‌وسوی متعالی هدایت کرد و‌ شوراها باید همسو با فلسفه و اهداف تعلیم و تربیت اسلامی موجبات رشد و تعالی انسانی را با رعایت عدالت آموزش‌وپرورش فراهم آورد.

وی با اشاره به نقش مراکز آموزشی مقطع متوسطه تاکید کرد: ما به‌خصوص مقطع متوسطه بستر مناسب در مهیا سازی شوراها و فعالیت‌های آن است که از یک‌سو می‌تواند نوجوانان و جوانان را با نیازها و استعدادهای بالقوه‌شان آشنا سازد و از سوی دیگر به ایجاد دوستی‌های صحیح در محیط آموزشی و خارج از آن شده و زمینه‌ساز مهرورزی و محبت بیش از بیش بین دانش آموزان شود.

به گفته امین نژاد علاوه بر این با ایجاد شوراها که در تاریخ 26 دی‌ماه سال 1372 بر اساس یک قانون مدون و جامع به تصویب رسیده است. اهدافی حاصل می‌گردد که اهم آن‌ها تحقق مشارکت مردم- نظارت آن‌ها در امر آموزش‌وپرورش - بهره‌گیری از کلیه منابع و امکانات جهت تاسیس- توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی و ایجاد تسهیل در فعالیت‌های اجرایی آموزش‌وپرورش. تحقق عدالت آموزشی- تمرکززدایی در تصمیمات- توجه به مدرسه محوری- تامین منابع مالی غیردولتی برای برنامه‌ریزی و ... . است.

وی تاکید کرد: شوراها باید همسو با فلسفه و اهداف تعلیم و تربیت اسلامی موجبات رشد و تعالی انسانی را با رعایت عدالت آموزش‌وپرورش فراهم آورد. آگاهی دارید که توسعه‌ی پایدار تحولی است مبنی بر مواجه با تامین نیازهای امروزی بدون از بین بردن قابلیت‌های نسل آینده در تأمین نیازهایشان.

به گفته بخشدار آب پخش همچنین که تعلیم و تربیت را فعل‌وانفعالی است بین دو قطب سیال تعلیم‌دهنده و تعلیم گیرنده و مربی و متربی، که مسبوق بر اصل تعلیم و تعلم و تربیت و مستلزم طرح و نقشه و متوجه هدف است. بنابرین به این نتیجه می‌رسیم که شورای آموزش‌وپرورش در تأمین نیازهای امروز و فردای مربیان با طرح ونقشه ای مدون و با اهداف متعالی با تأکید بر چشم‌انداز توصیف‌شده توسط مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، نقش مؤثری را ایفا می‌کند، و به‌عنوان نیروی محرکه و بازوی قدرتمند رفع مشکلات آموزشی و پرورشی و بالندگی تمدن عظیم اسلامی و امت اسلامی به رسیدن به آن چشم‌انداز راهگشا خواهد بود.

امین نژاد بابیان اینکه عزیزان حاضر و دیگر عزیزان به این نکته با دقت توجه کنند که بر اساس بیانیه گام دوم و در این راه آموزش‌وپرورش سه مأموریت اساسی به عهده دارد، مأموریت‌های مربوطه را تشریح کرد.

به گفته وی مأموریت اول آموزش‌وپرورش به‌عنوان تنها دستگاهی که تمام نسل جوان را در اختیار دارد این است که باید از تمام ابزار استفاده کند تا گذشته قبل از انقلاب و در طول 40 سال را با تصویر واضحی به نسل جوان منتقل کند.

بخشدار آب پخش در خصوص مأموریت دوم گفت: مأموریت دوم امیدبخشی به جوانان است که «اگر خدای‌نکرده نتوانیم امید ایجاد کنیم نمی‌توانیم نسل را به یک نسل پویا و خلاق تبدیل کنیم. دشمن نیز تلاش دارد با تحریم، فشار و تضعیف هویت دینی و ملی همچنین تضعیف توانمندی‌های جامعه و کوچک انگاری دستاوردهای انقلاب، روحیه یاس و ناامیدی را در نسل جوان تزریق کند.»

به گفته وی مأموریت سوم که اگر قرار باشد جوانان آینده‌سازان جامعه نوین اسلامی باشند ما باید یک نسل مو من، متدین، زیرک، خلاق، هوشمند، انقلابی و جهادی تربیت کنیم این موضوع نیز وظیفه آموزش‌وپرورش است اگر بتوانیم در مجموعه نظام تعلیم و تربیت این کار را انجام دهیم بزرگ‌ترین خدمت را به تحقق بیانیه گام دوم خواهد شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: