bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۶۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۴ - ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
نگاهی متفاوت به مساله‌ای که آینده جوانان شاهین را تهدید می‌کند؛
علی پورتنگستانی:مصدومیت شدید دو بازیکن شاهین شهرداری در روزهایی که این تیم بدون تمرین در مسابقات لیگ آزادگان شرکت می‌کرد باز هم این تیم را وارد یک چالش بزرگ کرده است. به هر حال حیف است که جوانان این شهر به‌خاطر بی‌برنامگی مدیران باشگاه‌ها، آینده خود را از دست بدهند.


علی پورتنگستانی

مصدومیت شدید دو بازیکن شاهین شهرداری در روزهایی که این تیم بدون تمرین در مسابقات لیگ آزادگان شرکت می‌کرد باز هم این تیم را وارد یک چالش بزرگ کرده است. به هر حال حیف است که جوانان این شهر به‌خاطر بی‌برنامگی مدیران باشگاه‌ها، آینده خود را از دست بدهند.

ورزش فوتبال در کنار زیبایی‌های خود برای بازیکنانی که در این رشته ورزشی حضور دارند با مصدومیت‌های مختلفی همراه است. یکی از این مصدومیت‌ها که بسیاری آن را مرگ حرفه‌ای یک فوتبالیست می‌دانند و آن را به کابوسی سخت برای تمامی بازیکنان تشبیه کرده‌اند، پارگی رباط صلیبی است. میانگین این نوع مصدومیت در ایران بالاتر از آمار جهانی است و بسیاری از پزشکان ورزشی علت این موضوع را در نوع و محل تمرینات بازیکنان ایرانی می‌دانند. پارگی رباط صلیبی معمولا به هنگام چرخش‌های ناگهانی بخش فوقانی و میانی بدن در هنگام ثابت بودن کف پا رخ می‌دهد. متاسفانه تعداد بازیکنانی که به این نوع مصدومیت دچار شدند و نتوانستند به فوتبال بازگردند در ایران زیاد است که به اسامی تعدادی از این بازیکنان اشاره می‌کنیم.

همه این مسائل باعث شد تا بازیکنان فوتبال در ایران برنامه تمرینی مناسبی برای خود به‌وجود آورند تا میزان مصدومیت آن‌ها در مسابقات فوتبال به حداقل برسد. اما این فقط یک طرف ماجرا است. باشگاه‌های فوتبال هم ملزم به این هستند که تمرینات خود را به شکلی برگزار کنند که هم بازیکنان را آماده حضور در مسابقه کنند و هم بدن آن‌ها را از هرگونه مصدومیت عضلانی محفوظ نگه دارند. در این میان نقش بدنساز باشگاه بسیار پر رنگ می‌باشد، مساله‌ای که متاسفانه در باشگاه‌های فوتبال در ایران اهمیت کمی دارد. در واقع باید گفت که در کشورمان بدنساز متخصص رشته فوتبال آنچنان زیاد نیست و علاوه بر این بسیاری از باشگاه‌ها صرفا فقط به‌دنبال یک بدنساز هستند، حالا این بدنساز می‌خواهد در هر رشته‌ای فعالیت داشته باشد. اگر بخواهیم از بعد کشوری به مساله نگاهی بیاندازیم نمونه‌های بسیاری وجود دارد ولی گزارش امروز ما مربوط به استان بوشهر و باشگاه شاهین شهرداری است که جوانانش این روزها به‌خاطر بی‌برنامگی باشگاه و مدیرانش با خطر بزرگ مصدومیت‌های شدید فوتبالی روبه‌رو شده‌اند. این در حالی است که بازیکنان جوان شاهین در برهه‌ای از زمان باید خودی نشان دهند؛ اما در حال حاضر به‌دلیل مصدومیت شدید، یکی یکی در حال از دست دادن فصل هستند.

همانطور که می‌دانید، شاهین فصل جاری را به بدترین شکل ممکن شروع کرد و در همان ابتدا مشخص شد که این تیم کار سختی برای ماندن دارند. این تیم هر چه جلوتر می‌رفت نتایج بدتری کسب می‌کرد و مدیران هم کاری از دست‌شان بر نمی‌آمد و همین مساله باعث شد تا یکی یکی از سمت خود استعفا دهند. این مساله باعث جدایی بسیاری از بازیکنان غیربومی باشگاه شد. در همین میان، همه مسوولیت باشگاه‌ را جوانان و بومی‌های باشگاه بر عهده گرفتند و با وجود تمام مشکلاتی که در این باشگاه داشتند، سعی کردن در مقابل حریفان به میدان بروند؛ چراکه اگر این اتفاق رخ نمی‌داد، شاهین شهرداری به دسته 3 کشور سقوط می‌کرد. آمار و ارقام نشان می‌دهد که حداقل در 10 بازی گذشته این جوانان شاهین شهرداری بودند که به میدان رفتند و هر چه در توان داشتند به نمایش گذاشتند، اگرچه آن‌ها در این بازی‌ها اکثرا با شکست روبه‌رو می‌شدند، ولی هواداران شاهین حسابی از آن‌ها قدردانی می‌کردند؛ چراکه به این تیم تعصب خاصی داشتند.

در این میان اما بازیکنان جوان شاهین یک چیزی را حسابی فراموش کرده بودند، مصدومیت. به‌نظر می‌رسد که مدیران باشگاه هم این مساله را فراموش کرده بودند که این بازیکنان را به‌طور مداوم راهی مسابقات می‌کردند. البته حضور یک بازیکنان در چند بازی متوالی نمی‌تواند دلیل برای مصدوم شدن احتمالی آن بازیکن باشد ولی وقتی تیمی بدون هیچ تمرینی راهی مسابقات می‌شود، آمار مصدومیت آن تیم افزایش می‌یابد؛ چراکه به یک‌باره به بازیکنان جوان تیم فشار وارد می‌شود.

متاسفانه همانطور که گفتیم در باشگاه شاهین شهرداری هم این مساله اصلا رعایت نشد و در چند ماه گذشته دو بازیکن جوان و آینده‌دار باشگاه که نمایش خوبی در این فصل داشتند، با مصدومیت شدیدی روبه‌رو شدند. در ابتدا حسن پولادی که در مقطعی از فصل کاپیتان تیم نیز شده بود، با مصدومیت پارگی رباط صلیبی روبه‌رو شد و پس از آن نوبت مهران حاجب رسید که با مصدومیت شدید عضلانی روبه‌رو شود. دو بازیکنی که آینده درخشانی داشتند و به‌دلیل مشکلاتی که در باشگاه وجود داشت، دچار مصدومیت بدی شدند. در این میان مقصر اصلی مصدومیت این دو بازیکن، قطعا مدیران قبلی و فعلی باشگاه هستند که تمرینات این تیم را به‌خوبی برگزار نکرده‌اند و فشار مضاعفی به بازیکنان جوان این تیم وارد کرده‌اند. به هر حال این بازیکنان هم انسان هستند و باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای می‌شد ولی این اتفاق رخ نداد. مصدومیت این دو بازیکن، زنگ هشداری برای دیگر بازیکنان جوان شاهین شهرداری می‌باشد و مطمئنا آن‌ها با احتیاط بیشتری در بازی‌های آینده تیم شرکت خواهند کرد ولی مدیران باشگاه باید یک راه‌حل مناسب برای جلوگیری از این مسائل پیدا کنند وگرنه فوتبال جوانان این شهر به همین راحتی به پایان می‌رسد.


نام:
ایمیل:
* نظر: