bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۷۷۹
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۰۰ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
مدیریت کج‌دار و مریز منطقه ویژه پارس جنوبی بر استخدامی‌های؛
بامداد جنوب: دی‌ه‌ماه ۱۳۹۶ وزارت نفت قانون به‌کارگیری نیروی بومی را ابلاغ کرد. بر این اساس در اجرای پروژه‌ها و استخدام‌ها، اولویت با جذب پیمانکار و نیروی بومی (یعنی جذب ۱۰۰ درصدی در صورت وجود نیروی متخصص) بوده و ضابط جذب، در پارس جنوبی اداره کار و اشتغال سازمان منطقه ویژه معین شد.

بامداد جنوب:دی‌ه‌ماه ۱۳۹۶ وزارت نفت قانون به‌کارگیری نیروی بومی را ابلاغ کرد. بر این اساس در اجرای پروژه‌ها و استخدام‌ها، اولویت با جذب پیمانکار و نیروی بومی (یعنی جذب ۱۰۰ درصدی در صورت وجود نیروی متخصص) بوده و ضابط جذب، در پارس جنوبی اداره کار و اشتغال سازمان منطقه ویژه معین شد.

این قانون اعلام می‌کرد شرکت‌ها تنها در صورتی که نیروی مورد نظر در استان وجود نداشته باشد مجاز به جذب از خارج از استان هستند. زمان گذشت و با بهانه‌هایی همچون نبود نیروی متخصص و ماهر، گزاره ۵۰ درصدی جذب، اساس بیلان کاری این اداره و شرکت‌ها شد.

حضور و ظهور پالایشگاه‌های نفت، گاز و مجتمع‌های عظیم پتروشیمی در شهرستان عسلویه در طول سال‌های گذشته باعث شده استان بوشهر عنوانی به بزرگی «پایتخت انرژی کشور را یدک بکشد. عنوان پرآوازه‌ی که برای کل کشور به سرعت شناخته شد، اما از نزدیک تنها محرومیت و بیکاری بومیان تحصیل‌کرده و جویای کار مشاهده می‌شود.

اکنون بیشتر کارمندان و کارگران شاغل در قطب انرژی کشور، غیربومی و گاهی پروازی هستند و سهم بومیان استان بوشهر در اوج محرومیت و بدترین شرایط آب‌وهوایی، با تحصیلات عالی دانشگاهی و تخصص فنی بیکاری، آلودگی صنایع و محرومیت از رفاه اجتماعی است.

شراکت و سهم‌خواهی استان‌های همجوار به بهانه تاثیر از آلودگی صنایع مستقر در عسلویه، جذب نیرو‌های غیربومی و گزینش‌های فامیلی در پالایشگاه‌های نفت، گاز و پتروشیمی طاقت‌ها را طاق کرده است. در این میان هیچ مسوول استانی‌ای نیز پاسخگو نیست و مدیران نفتی نیز خدا را بنده نیستند.

آزمون‌ها هر از چندگاهی برگزار و نورچشمی‌ها جذب می‌شوند؛ آخرینش آزمون استخدامی یک پتروشیمی بود که محل آزمون هم قرار بود در استان همسایه برگزار شود!.

علی‌ای حال، از قرار معلوم چهار آزمون استخدامی به‌زودی و کمتر از ۲۰ روز دیگر قرار است برگزار شود. آزمونی که اطلاعات منتشرشده از آن نشان می‌دهد درد کهنه بی‌حرمتی به بومی‌ها ادامه دارد و قرار نیست مرهمی بر آن گذاشته شود.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس از برگزاری آزمون استخدامی شرکت‌های زیر مجموعه صندوق بازنشستگی نفت، از جمله شرکت‌های پتروپالایش کنگان، توسعه پتروشیمی کنگان، سروش مهستان عسلویه و نگین مهستان کنگان در منطقه پارس جنوبی (کنگان) خبر داد.

سخاوت اسدی با اعلام این خبر گفت: شرکت‌های مذکور بر اساس ضوابط و مقررات، از بین متقاضیان واجد شرایط در مقاطع تحصیلی دیپلم، فوق‌دیپلم، لیسانس و فوق‌لیسانس، نیروی انسانی مورد نیاز خود را پس از انجام فرآیند آزمون کتبی، مصاحبه عمومی و تخصصی، معاینات پزشکی، با انعقاد قرارداد طبق قانون کارمدت معین (تامین اجتماعی) استخدام می‌کنند. ظرفیت جذب در این آزمون استخدامی بیش از ۲۰۰ نفر است که سهمیه جذب در مقاطع دیپلم و فوق‌دیپلم به‌صورت صددرصد بومی استان بوشهر و در مقطع لیسانس و فوق‌لیسانس به‌صورت حداقل جذب ۵۰ درصد نیروی بومی خواهد بود.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس اعلام کرد که تاریخ برگزاری این آزمون ۲۰ خردادماه ۱۴۰۱ است و اداره اشتغال سازمان منطقه ویژه پارس نظارت لازم برای جذب حداکثری نیروی بومی در آزمون استخدامی پتروشیمی را بر اساس ضوابط و مقررات انجام خواهد داد. دفترچه آزمون در همین هفته منتشر خواهد شد. همچنین نحوه ثبت‌نام این آزمون صرفا به‌صورت اینترنتی است که جزئیات آن به اطلاع عموم خواهد رسید، ازاین‌رو کارجویان مراقب افراد سودجو به هنگام ثبت‌نام باشند و فریب آگهی‌های تقلبی در این زمینه را نخورند.

نماینده مردم جنوب استان بوشهر که به‌رغم پیگیری‌های متعدد برای مشکلات مختلف حوزه انرژی هیچوقت پاسخگویی خبرنگار ما نبوده است؛ اما کلید دیگر حل مشکلات پیرامون صنایع جنوب استان، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است که با ابزار‌هایی که دارد، می‌تواند اشتغال پایدار را برای بومی‌ها رقم بزند؛ البته از مدیر غیربومی استان فارسی نمی‌توان انتظار چندانی داشت و صحبت‌هایش در این خصوص گواه محکمی بر ادعای ماست.

در سایه سکوت مسوولان استان بوشهر، هستند افراد صاحب نفوذی که به انتصابات این استان هزیمت کرده و موجب تشدید معضلات خواهند شد. این را خطاب به هر مدیر بومی دارای تعصبی اعلام می‌کنیم که پتروشیمی‌ها میهمان ما در استان بوشهر و مستاجر سازمان منطقه ویژه پارس جنوبی هستند، میزبانی شایسته و بایسته وظیفه ماست، اما بی‌حرمتی به میزبان و به هیچ گرفتن هم حد و مرزی دارد که خیلی وقت است که از نقطه پایانش گذشته است.

دست درازی‌های متنفذین از نقاط مختلف کشور در انتصابات پذیرفتنی نیست. در ضمن قرار بود با روی کار آمدن دولت جدید و انقلابی، مسوولان مجموعه وزارت نفت بالاخص وزیر محترم نگاه خاص و ویژه‌ای نسبت به نخبگان و جوانان تحصیل‌کرده بومی استان محروم بوشهر داشته باشد قراری که با اجرا نشدنش جوانان این خطه از کشور را بی‌قرار کرده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: