bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۷۸۸
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۰ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
وقتی اسکوچیچ، یک‌دهم کی‌روش هم به فکر بازی‌های دوستانه تیم ملی نیست؛
علی پورتنگستانی : سرنوشت محتومی در انتظار شاگردان دراگان اسکوچیچ خواهد بود چون برای حضور در معتبرترین تورنمنت فوتبال جهان باید به بهترین شکل ممکن آماده شد


سرنوشت محتومی در انتظار شاگردان دراگان اسکوچیچ خواهد بود چون برای حضور در معتبرترین تورنمنت فوتبال جهان باید به بهترین شکل ممکن آماده شد تا در پایان بازی‌ها شاهد آبروریزی نباشیم و یقینا شرمساری فایده‌ای نخواهد داشت. نمایش آبرومندانه در جام جهانی مستلزم شناخت و آگاهی دقیق دارد تا بر اساس آن برنامه‌ریزی مدونی کرد و با اجرای برنامه‌ها به آمادگی مطلوبی رسید. تیم ملی برای رسیدن به سطح کیفی مطلوب نیاز به برگزاری دیدارهای تدارکاتی مناسب است؛ اما در ابعاد سیاسی، فرهنگی، مدیریتی، تشکیلاتی و مالی با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده و این موارد عوامل بازدارنده در تدارک موفق است.

تیم ملی ایران بعد از اتفاق‌های تلخ پیش‌آمده در دوران مارک ویلموتس و شکست مقابل بحرین و عراق تا یک‌قدمی ‌حضور نیافتن در مرحله نهایی مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ در منطقه آسیا پیش رفت؛ اما بعد از حضور دراگان اسکوچیچ شاگردان مربی کروات موفق شدند با پیروزی مقابل هنگ‌کنگ، بحرین، کامبوج و عراق جواز حضور در مرحله نهایی رقابت‌ها را کسب کنند و در این مرحله با ۲ برد مقابل سوریه و عراق، یک برد مقابل امارات و لبنان و یک تساوی برابر کره‌جنوبی روز ۷ بهمن ۱۴۰۰ یعنی ۲۹۸ روز مانده به آغاز رقابت‌ها صعود خود را به جام‌جهانی قطر قطعی کنند. از لحظات آغاز جشن صعود به جام‌جهانی قطر وعده‌ها و شعارهای مدیران فدراسیون برای آماده‌سازی مناسب یوزهای ایرانی آغاز شد. اما چیزی که رخ داد، کاملا برعکس بود.

گروه ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ به اندازه گروه تیم ملی در جام جهانی روسیه سخت نیست اما اگر در جام جهانی ۲۰۱۸ غول‌هایی مثل اسپانیا و پرتغال در گروه ما بودند و حریف قدرتمندی مثل مراکش داشتیم که گروه را برای ما تبدیل به گروه مرگ می‌کرد، این‌بار در سیاسی‌ترین گروه ممکن قرار گرفتیم. در قطر قرار است برابر امریکا، انگلیس و تیم سومی که از میاناوکراین، ولز یا اسکاتلند انتخاب می‌شودبه میدان برویم. برای رویارویی با این حریفان قدرتمند و موفق شدن در دیدار‌هایی که جنبه فرا فوتبالی دارندنیازمند تدارکات مناسب هستیم و نمی‌شودتیم ملی رابدون بازی تدارکاتی، بدون اردوی آماده‌سازی و با حداقل تدارکات به دوحه فرستاد. رای اینکه وضعیت تیم فعلی با تیم چهار سال پیش را مرور کنیم بهتر است به روزی برگردیم که تیم ملی ایران با کارلوس کی‌روش جواز حضور در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را به‌دست آورد. تنها دو روز بعد از این صعود و در حالی که هنوز بازی‌های تیم ملی در راه رسیدن به جام جهانی تمام نشده بود و تیم ملی دو بازی تشریفاتی تا پایان مسابقات داشت، کارلوس کی‌روش، سردبیران روزنامه‌ها و رسانه‌های ورزشی را دور هم جمع کرد و برنامه آماده‌سازی خودش رو با آن‌ها در میان گذاشت.

کی‌روش کمپ‌هایی که می‌خواست و برنامه‌های آماده‌سازی خودش رابا رسانه‌ها در میان گذاشت و از آن‌ها خواست کادرفنی تیم ملی را یاری کنند تا تیم ملی بتواندبا یک تدارکات مناسب به جام جهانی ۲۰۱۸ برود. نتیجه تاکید‌های کارلوس کی‌روش و البته همراهی رسانه‌های ورزشی با سرمربی تیم ملی این شد که تیم ملی برای حضور در جام جهانی ۲۰۱۸، ده بازی تدارکاتی انجام داد. بازی با توگو در تهران، بازی با روسیه در کازان، بازی با پاناما در اتریش، بازی با ونزوئلا در اتریش، بازی با سیرالئون در تهران، بازی با تونس در تونس، بازی با الجزایر در اتریش، بازی با ازبکستان در تاشکند، بازی با ترکیه در استانبول و در نهایت بازی با لیتوانی در روسیه بازی‌های تدارکاتی تیم کی‌روش بودند که به ما کمک کرد در سخت‌ترین گروه ممکن، گروهی که به گروه مرگ شهرت پیدا کرده بود چهار امتیاز به‌دست بیاوریم.

اما امروز ما با دراگان اسکوچیچ طرف هستیم که اصلا به خودش زحمت نمی‌دهد از فدراسیون فوتبال بازی تدارکاتی بخواهد. مرد کروات احساس می‌کنداگر سر به‌سر فدراسیون فوتبال بگذارد،احتمال داردنیمکت تیم ملی در جام جهانی را از دست بدهد. اسکوچیچ فقط می‌خواهددر جام جهانی روی نیمکت تیم ملی باشدو درست به همین دلیل هر نوع برنامه‌ریزی غلطی را تحمل می‌کند، حتی وقتیوادارش می‌کنند تیم ملی رابرای تنها یک بازی تدارکاتی ۲۱ ساعت روی هوا نگه داردو به کانادا بفرستد، مخالفتی نمی‌کند. البته مخالفت‌هایی از طرفرسانه‌های همسو با او و دوستانش به‌صورت غیر مستقیمدیده می‌شود؛اما خود اسکوچیچ حاضر نیست روی صندلی خودش در جام‌جهانی ریسک کند و صحبتی انجام دهد.

نتیجه این روش اسکوچیچ همین می‌شودکه در حال حاضر تیم ملی تنها یک بازی تدارکاتی در لیست قطعی خودش دارد، در حالی که حریفان در این فیفادی دو یا سه بازی انجام می‌دهند. تیم ملی نتوانستهبیشتر از یک بازی برای این فیفادی برنامه‌ریزی کند و با این روندی که فدراسیون فوتبال در پیش گرفته به‌نظر می‌رسد در دو فیفادی بعدی نیز ما موفق به برگزاری بازی تدارکاتی مفید نشویم و حداکثر بتوانیم با تیم‌های همسایه خودمان بازی کنیم. این مشکل در درجه اول به آشفتگی فدراسیون فوتبال و ضعف و ناتوانی سرپرست موقت فدراسیون و همکارانش بر می‌گردد و در درجه دوم به سکوت اسکوچیچ که حاضر نیست دست به ریسک بزندو از فدراسیون فوتبال امکانات و تدارکات قوی بخواهد، اومی‌ترسدبا خواسته‌هایش فدراسیون به این نتیجه برسدکه بهتر استاو راکنار بگذاردو مربی دیگری را به خدمت بگیرد. فدراسیون مهدی تاج برای تیمی که می‌خواست به جام جهانی روسیه برود، چند اردوی آماده‌سازی، چند مینی‌کمپ و ۱۰ بازی تدارکاتی تدارک دید؛ اما فدراسیون موقت میرشاد ماجدی هنوز در پیچ‌وخم برگزاری اولین بازی دوستانه مانده است...

به هر حال ما همچنان منتظریم اسکوچیچ را جدی‌تر از این ببینیم تا برنامه‌های آماده‌سازی خودش را اجرا کند. فراموش نکنیم ما برای بازی با امریکا، انگلیس و حریف سوم نیاز به تدارکات و آماده‌سازی قوی داریم. فعلا که خبری از این آماده‌سازی نیست...


نام:
ایمیل:
* نظر: