bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۸۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۰۵ - ۲۵ تير ۱۴۰۱
وزیر ارشاد در نشست با هیات مدیره صندوق اعتباری هنر تاکید کرد:
الهام بهروزی: صندوق اعتباری هنر در دوران کرونا، با اعطای بسته‌های حمایتی در چند مرحله تلاش کرد تا بخشی از ضررهای کرونا را به اهالی فرهنگ و رسانه جبران کند.

الهام بهروزی

صندوق اعتباری هنر تشکلی است که در راستای حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران شکل گرفته و مهم‌ترین وظایف آن در اعطای تسهیلات اعتباری و وام بانکی برای خلق آثار فرهنگی، هنری، سینمایی و مطبوعاتی، مشارکت در تولید آثار فرهنگی هنری، سینمایی و مطبوعاتی، تلاش برای اعطای وام و تسهیلات اعتباری به اعضا از سوی نهادهای مالی برای ایجاد و رونق اشتغال درزمینه فرهنگی و هنری و سیستم‌های حمایتی مانند بیمه تأمین اجتماعی و تکمیلی درمانی خلاصه می‌شود.

بدیهی صندوق اعتباری هنر در دوران کرونا، با اعطای بسته‌های حمایتی در چند مرحله تلاش کرد تا بخشی از ضررهای کرونا را به اهالی فرهنگ و رسانه جبران کند. این تشکل که زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کند، در دوره فعلی با راستی‌آزمایی و پایش اعضای خود به‌منظور خدمات‌دهی با کیفیت به هنرمندان و روزنامه‌نگاران واقعی، با بازتعریف ساز و کارهای جدید در پی حمایت‌های معیشتی مانند پرداخت مستمری، برای از کار افتادگی و سالمندان و اعطای وام‌های ضروری و کمک‌های بلاعوض از اعضای خود است.

در این میان، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید ویژه‌ای بر حمایت همه‌جانبه این صندوق از اصحاب فرهنگ و هنر و تأمین نیازهای معیشتی و رفاهی آن‌ها دارد؛ به‌گونه‌ای که روز گذشته در نشستی که با مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و مدیران شرکت‌های تابعه صندوق اعتباری هنر داشت، با اشاره به نقش و اهمیت این صندوق در ارائه خدمات به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه گفت: یکی از مهم‌ترین ارکان حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتباط با جامعه فرهنگ و هنر کشور، صندوق اعتباری هنر است. ضرورت دارد این صندوق با برنامه‌ریزی دقیق و مدون به بالاترین سطح خدمت‌رسانی نوین به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه برسد و مجموعه وزارت فرهنگ در این راستا حمایت‌های لازم را انجام خواهد داد.

وی با بیان اینکه هدف دولت مردمی به حداقل رساندن دغدغه‌های معیشتی اصحاب فرهنگ و هنر است، افزود: در ایام شیوع ویروس کرونا متأسفانه فعالان حوزه فرهنگ و هنر با مشکلات بسیاری روبه‌رو شدند. از آغاز دولت مردمی وزارت ارشاد اقدامات مهمی را برای حمایت از این قشر آسیب‌دیده انجام داد تا مشکلات به‌وجود آمده در دوران کرونا را به حداقل برسانیم. یکی از مهم‌ترین این اقدامات تخصیص اعتبار ویژه به صندوق اعتباری هنر بود که بخش قابل توجهی از این بودجه، در سه مرحله به حساب هنر کارت اعضای صندوق واریز شد.

اسماعیلی در ادامه با اشاره به نقش صندوق در توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر تصریح کرد: مبحث اقتصاد فرهنگ و هنر موضوع بسیار مهم و قابل تأملی است. جا دارد صندوق اعتباری هنر با توجه به ظرفیت‌های خود در کنار سایر حوزه‌ها به این خصوص اهتمام ورزد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه انتظار دارم صندوق اعتباری هنر با انجام فعالیت در حوزه اقتصاد هنر و اقتصادی، بخش مهمی از منابع مورد نیاز خود را از طریق درآمدهای عملیاتی تأمین و در بخش حمایت از هنرمندان صرف کند، گفت: این صندوق از قدرتمندترین سازمان‌های حمایتی و مالی برای اصحاب فرهنگ و هنر است و باید به زودی با برنامه‌هایی که دارد بتوانید بسیاری از نیازهای منابعی خود را تأمین کند.

اسماعیلی در پایان تاکید کرد: تمامی فعالیت‌های صورت گرفته در این صندوق باید طوری برنامه‌ریزی شود که منجر به پویایی حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر شود تا اهداف متعالی که در چشم‌انداز عملکرد صندوق اعتباری هنر در دوره جدید ترسیم شده، تسهیل شود.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر هم در این نشست با تقدیر از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صندوق اعتباری هنر با ارائه گزارشی فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته از آغاز دولت مردمی گفت: از آغاز به کار دولت مردمی با وجود محدودیت‌های مالی ناشی از تداوم شیوع ویروس کرونا، ضمن استمرار و تقویت خدمات گذشته، با بازنگری و اصلاح ساختارها و فرآیندها و استفاده از صاحب نظران این حوزه، طرح‌ها و اقدامات مناسبی را برای حمایت از هنرمندان آسیب دیده که شعار اصلی این دولت است، برنامه‌ریزی و اجرا نمودیم. طی این مدت تلاش کردیم فعالیت‌های صندوق به صورت شفاف، هدفمند و ضابطه‌مند به اعضا ارائه شود.

به گفته سیدمجید پوراحمدی، علاوه بر آن با حمایت‌های وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه دولت توانستیم با اعطای بسته حمایتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه، پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی و افزایش نیافتن قیمت در سهم پرداختی حق بیمه تکمیلی اعضا، واکسیناسیون اصحاب فرهنگ و هنر و اندکی از خسارت‌های وارده ناشی از تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری را جبران کنیم.

وی پالایش اعضا، تعامل دوسویه با اعضای صندوق، ایجاد معاونت سرمایه گذاری و اقتصاد هنر ایجاد واحد نامداران، افزایش کمی و کیفی ارائه تسهیلات قرض الحسنه (بدون بهره)، حمایت از سیاست جوان سازی جمعیت با اجرای طرح شمیم و جوانه را از دیگر اقدامات صورت گرفته از آغاز دولت مردمی معرفی کرد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با بیان اینکه نگاه ما در راستای توانمندسازی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه است، تصریح کرد: تلاش شده است تمامی برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات بر اساس سیاست رونق‌بخشی به اقتصاد فرهنگ و هنر تنظیم شود. در مبحث پالایش اعضا برنامه‌ریزی طوری صورت گرفته است تا هنرمندان فعال شناسایی شوند تا در پروژه‌های اقتصادی صندوق نقش فعال ایفا کنند.

پوراحمدی تکریم اصحاب فرهنگ و هنر را یکی از مهم‌ترین اهداف صندوق خواند و گفت: صندوق با تشکیل واحد نامداران به صورت ویژه وضعیت هنرمندان شاخص را رصد و خدمات ویژه ای را متناسب با شأن و جایگاه نامداران و بزرگان عرصه فرهنگ و هنر به آنها ارائه می‌کند. همچنین برگزاری جلسات منظم با مدیران ستادی وزارتخانه، رؤسای انجمن‌ها و صنوف فرهنگی و هنری و برای اجرای سیاست‌ها و اقدامات از جمله رویکردهای مهم صندوق در دولت مردمی است.

در بخش دیگری از این نشست، منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما به نمایندگی از اعضای هیات مدیره با تقدیر از همراهی دکتر اسماعیلی به بیان مشکلات و مسائل موجود پرداخت. یادآوری می‌شود، پس از پایان این نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از بخش‌های مختلف صندوق اعتباری هنر بازدید و در جریان روند رسیدگی به درخواست اعضای این صندوق و همچنین متقاضیان عضویت قرار گرفت.


نام:
ایمیل:
* نظر: