bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۸۸۷
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۹ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۱
داود علیزاده: طی چند روز اخیر، به دلیل فعالیت جریان‌های مانسون بارش‌های شدیدی در بخش‌هایی از ایران و کشورهای همچون پاکستان، افغانستان و امارات و کشورهای حوزه خلیج‌فارس و... در حال وقوع است. در ایران نیز به گفته رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر درمجموع ۱۹ استان، ۱۰۶ شهرستان و ۳۰۱ روستا و ۳۲ محور مواصلاتی درگیر سیلاب هستند.

داود علیزاده

طی چند روز اخیر، به دلیل فعالیت جریان‌های مانسون بارش‌های شدیدی در بخش‌هایی از ایران و کشورهای همچون پاکستان، افغانستان و امارات و کشورهای حوزه خلیج‌فارس و... در حال وقوع است. در ایران نیز به گفته رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر درمجموع ۱۹ استان، ۱۰۶ شهرستان و ۳۰۱ روستا و ۳۲ محور مواصلاتی درگیر سیلاب هستند.

مهدی ولی‌پور از افزایش شمار جانباختگان سیل در سراسر کشور به ۳۴ تن خبر داد و به رسانه‌ها اعلام کرده است که حدود ۲۰ نیز همچنان مفقودند که جستجو برای یافتن آن‌ها ادامه دارد.

در استان بوشهر نیز همانند اکثریت استان‌های با وقوع سیل در 72 ساعت گذشته روبرو بوده است. بارش‌های سیل‌آسا در این استان باعث انسداد راه‌های مواصلاتی، قطع برق و خدمات ارتباطی و همچنین آسیب به تاسیسات عمرانی شده است و بسیاری از هم‌استانی‌ها را با خسارت‌های مالی روبرو کرده است؛ اما آنچه این بار بیش از پیش مشهود است ضعف اطلاع‌رسانی و آماردهی دستگاه‌های متولی در خصوص این واقعه است. دانشگاه علوم پزشکی حتی در زمینه آمار کرونا نیز که این روزها سیر صعودی داشته طی 48 ساعت گذشته آماری منتشر نکرده است و در خصوص مصدومیت ناشی از سیل نیز که یک نفر در شهرستان دیر به علت برخورد صاعقه دچار آسیب شده بود؛ خبر از سوی کورش دهقان مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر به رسانه‌ها اعلام شد. از جهادکشاورزی و آسیب‌های احتمالی به این بخش نیز نیز خبری نیست و همچنین آموزش و پرورش استان بوشهر از اوضاع و احوال ساختمان مدارس و ... پس از سیل گزارشی ارائه نکرده است و...

با همه این احوال بر اساس آمار و ارقام هواشناسی بوشهر با فعالیت سامانه بارشی از چهارشنبه برازجان با 5/88 میلی‌متر بیشترین میزان بارش را داشته است و پس از آن به ترتیب لاور شرقی با ۸۸، شنبه ۵۶، وحدتیه ۵۵، فقیه حسنان و بنه جابری با ۵۰ بیشترین بهره را از سامانه بارشی داشته‌اند.

همچنین میزان بارش خورموج، لمبدان، گزدراز، کنگان، اهرم و دوراهک هم قابل توجه بوده است. هواشناسی میانگین بارش استان را هم ۳۲ میلی‌متر گزارش کرده است.

در همین زمینه ظهر جمعه معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی بوشهر از ادامه بارش‌های رگباری شدید همراه با رعدوبرق و وزش تندباد و ریزش تگرگ در مناطق مستعد در سطح استان بوشهر خبر داد.

زهرا راستگو با اشاره به نقشه‌های هواشناسی گفت: بررسی نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد در مناطق شرقی، مرکزی و جنوبی استان مستعد بارش‌های شدید و رگباری است.

به گفته وی همچنان خطر و هشدار وقوع سیل، طغیان رودخانه‌های فصلی در همه نقاط استان به‌ویژه در شهرستان‌های دشتستان، دشتی، تنگستان، دیر و کنگان، جم و عسلویه و همچنین وقوع صاعقه بسیار جدی است.

سرپرست جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر در خصوص امدادرسانی‌های انجام‌گرفته گفت، با توجه به انجام عملیات امدادرسانی به شهرستان‌های دشتستان، دشتی و تنگستان که دچار خسارت از باران شدید در مناطق یادشده بودند نیروهای عملیاتی و امدادی جمعیت هلال‌احمر نسبت به توزیع اقلام امدادی و زیستی به آسیب‌دیدگان از این سیلاب و آب‌گرفتگی اقدام کردند.

دکتر احسان ایزدپناه با اشاره به اینکه تاکنون با همکاری نیروهای هلال‌احمر آب و سیلاب از ۱۵۸ منزل تخلیه‌شده افزود: ۴۷ دستگاه خودرو نیز با کمک نیروهای هلال‌احمر و خودروهای کمک دار این جمعیت رهاسازی شده‌اند.

همچنین وی از بازگشایی 13 مسیر مسدود شده در این استان با کمک و همکاری دیگر ارگان‌های اجرایی از جمله اداره راهداری خبر داد.

ایزدپناه در خصوص اقلام توزیع‌شده امدادی را تا لحظه تنظیم این گزارش گفت: چادر امدادی ۳ دستگاه، پتو ۲۲۰ تخته، موکت ۱۱۰ تخته، پلاستیک پوششی ۲۰۰ کیلو، بسته غذایی ۷۲ ساعته ۲۵ کارتن، بسته غذایی ۱۰ روزه ۱۵ کارتن، ست بهداشتی بانوان و بچه‌گانه ۲۶ بسته در میان آسیب‌دیدگان سیل اخیر توزیع‌شده است.

در پی وقوع حوادث غیرمترقبه روزهای اخیر کیفیت و کمیت آب در درشهرستان‌های دشتستان و بوشهر نیز با مشکل روبرو شده است.

شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به دلیل بارندگی‌های اخیر در جنوب کشور و افزایش کدورت آب از خط دوم و سوم از شهرستان کازرون که یکی از منابع تامین آب در استان بوشهر است، شاهد افت فشار آب در شهرستان‌های دشتستان و بوشهر هستیم.

مجموعه شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر هم‌اکنون در حال برطرف کردن مشکل به وجود آمده در کوتاه‌ترین زمان ممکن است و آب‌رسانی در استان مطلوب و در روال عادی قرار دارد.

بااین‌حال این بارش‌های سویه مثبت هم داشت و آن‌هم آبگیری ۵۰ درصدی سازه‌های آبخیزداری بود. مدیرکل منابع طبیعی استان بوشهر در همین زمینه گفت: در سامانه بارشی موسوم مونسون ۵۰ درصد سازه‌های آبخیزداری این استان آبگیری و حجم تقریبی استحصال آب به میزان ۱۷ میلیون مترمکعب انجام شد.

غلامرضا منتظری روز جمعه با بیان اینکه سازه‌هایی که آبگیری کردند در شهرستان‌های عسلویه، کنگان، دیر، دشتی، تنگستان و دشتستان واقع‌شده است. افزود: سازه‌هایی که در حوزه آبخیز شهرهای کنگان، خورموج و برازجان احداث‌شده است در این بارندگی عملکرد مطلوبی داشته و تاثیر مثبتی در جلوگیری از بروز خسارت به زیرساخت‌ها در مناطق شهری داشته است.

منتظری ادامه داد: این سازه‌های شهری آبخیزداری علاوه بر کاهش خطر سیل تاثیر مهم و مستقیمی بر تغذیه سفره‌های زیر زمینی آب دارند.

مدیرکل منابع طبیعی استان بوشهر گفت: در زمان حاضر ۸۶۲ سازه آبخیزداری در این استان وجود دارد که ظرفیت کنترل و استحصال حدود ۳۵ میلیون مترمکعب رواناب را دارند.

در پی وقوع سیل و آسیب‌های وارده صبح جمعه امام‌جمعه بوشهر و نماینده ولی‌فقیه در استان با حضور در شهر برازجان از مناطق سیل‌زده این شهر بازدید کرد.

آیت‌الله صفایی بوشهری پس از این بازدید در نشست با مسوولان گفت: سیل در شهرستان دشتستان یک بحران تاریخی است که خدمات مسوولان و نیرو‌های امدادی در سیل روز گذشته قابل‌تحسین است.

وی با تاکید بر دیوارکشی رودخانه ورودی شهر برازجان افزود: اجرای این طرح، مشکلات موجود در زمان بارش باران را کاهش می‌دهد و لایروبی، پاک‌سازی و عمق‌دهی این رودخانه یک ضرورت است.

امام‌جمعه بوشهر با تأکید بر بررسی خسارت‌ها و آسیب‌های سیل به مردم دشتستان افزود: در سیل روز گذشته به برخی از تجهیزات و امکانات منازل مردم آسیب و خسارت وارد شد که باید جبران شود.

آیت‌الله صفایی بوشهری با تاکید بر تامین اعتبارات رسیدگی به سیل‌زدگان گفت: توزیع گوشت قرمز، مواد غذایی و بسته‌های معیشتی ویژه آسیب‌دیدگان مردم دشتستان در اولویت قرار گیرد.

وی توجه ویژه به حل مشکلات مردم را یک ضرورت دانست و افزود: سیل، خانوار‌های کم‌بضاعت و مستضعف که ولی‌نعمت ما هستند را نشانه گرفته است که توجه ویژه به حل مشکلات این مردم امری مهم و اجتناب‌ناپذیر است.

امام‌جمعه بوشهر با اشاره به بروز مشکلات آب‌رسانی در دشتستان تأکید کرد: در جریان بارندگی، خط آب‌رسانی به دشتستان دچار مشکلاتی شد که تا بهبود آن لازم است آب‌رسانی سیار و تانکری در دستور کار قرارگرفته شود.

وی مدیریت توزیع آب در نقاط مختلف دشتستان را مورد تأکید قرار داد و افزود: کمبود آب دشتستان تا بهبود این شرایط جبران و مدیریت شود.

پس از این بازدید جلسه‌ای جهت بررسی خسارات وارده و تأمین اعتبارات و اقلام مورد نیاز جهت رسیدگی به سیل زدگان با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر و جمعی از مسئولین شهرستان دشتستان در محل فرمانداری برگزار شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: