bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۹۸۹
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۴ - ۰۲ آبان ۱۴۰۱
کریم جعفری: در طول سال‌های گذشته یکی از نکاتی که همواره به آن اشاره کرده و بر آن تاکید کرده بودم، ارتباط بسیار تنگاتنگ و ویژه میان حزب حاکم بر ترکیه به ریاست رجب طیب اردوغان با انگلیس است. در واقع اردوغان مهره و عامل سازمان جاسوسی انگلیس در منطقه بوده و بخشی از طرح‌ها و پروژه‌های لندن در منطقه را او و مافیای حاکم بر ترکیه مدیریت می‌کنند

کریم جعفری

در طول سال‌های گذشته یکی از نکاتی که همواره به آن اشاره کرده و بر آن تاکید کرده بودم، ارتباط بسیار تنگاتنگ و ویژه میان حزب حاکم بر ترکیه به ریاست رجب طیب اردوغان با انگلیس است. در واقع اردوغان مهره و عامل سازمان جاسوسی انگلیس در منطقه بوده و بخشی از طرح‌ها و پروژه‌های لندن در منطقه را او و مافیای حاکم بر ترکیه مدیریت می‌کنند تلاش برای حفظ جایگاه ترکیه در منطقه یکی از اصلی‌ترین اصول سیاست خارجی انگلیس به‌شمار رفته و آن‌ها در ۲۰ سال گذشته تمام تکنولوژی لازم برای بهبود قدرت نظامی ترکیه را منتقل و لابی‌های موثر و عمیقی جهت دستیابی ارتش ترکیه به تجهیزات پیشرفته در جهان انجام دادند.

این موضوع چنان آشکار و عینی هست که نیاز به لاپوشانی دیگر ندارد، اما هرچه زمان می‌گذرد بیش از پیش ابعاد وابستگی ترکیه به انگلیس و جایگاه اردوغان به‌عنوان یک غلام حلقه به گوش کاخ باکینگهام مشخص می‌گردد. نماد اسلام سنی انگلیسی-امریکایی دقیقا همین آقای اردوغان و دوستانش در حزب حاکم ترکیه هستند که در بزنگاه‌ها، رفتارهای عجیب‌وغریبی از خود نشان می‌دهند و مشخص می‌کنند که تا چه میزان اطاعت‌پذیر هستند.

انگلیسی‌ها با علم به اینکه تنها طرفی که می‌تواند به‌عنوان رقیب ایران در منطقه عمل کرده و از قدرت‌گیری ایران (به زعم خودشان) جلوگیری کند ترکیه است و به همین دلیل تلاش می‌کنند تا طرح‌ها و برنامه‌های خود در منطقه را با استفاده از دستان کثیف اخوانی اردوغان به پیش ببرند. آشکار شدن نمادهای وابستگی ترکیه به انگلیس را باید یک فرصت طلایی دانست و برای همگان مشخص کرد که آن چیزی که در ترکیه به‌عنوان پیشرفت و توسعه یاد می‌شود همه ساخته و پرداخته سازمان جاسوسی انگلیس است که ما در طول سال‌های گذشته گزارش‌های متعدد و بی‌شماری در این زمینه در کانال تلگرامی اخبار سوریه منتشر کرده‌ایم.

در حوزه مباحث سیاسی در ماه‌های گذشته با حمایت کامل انگلیسی‌ها روابط آنکارا با امارات، عربستان، رژیم صهیونیستی و برخی طرف‌های دیگر بهبود پیدا کرد و تلاش برای گسترش روابط با مصر نیز با حمایت سیاسی لندن در جریان است. با این حال یک رقابت سنگین میان انگلیس با امریکا برای کنترل کشورهای منطقه وجود دارد. لندن و واشنگتن با وجود آنکه متحد بسیار نزدیک هم به‌شمار می‌روند، اما رقابت‌هایی نیز با یکدیگر دارند که این موضوع را می‌شود برای کنترل و نفوذ در یمن و ترکیه به‌خوبی مشاهده کرد. به‌جز مسائل سیاسی و اقتصادی در حوزه مسائل نظامی نیز انگلیسی‌ها کمک‌های بی‌شماری به دولت اردوغان کرده و تلاش کرده‌اند برای محصولات ترکیه بازار مصرف پیدا کنند؛ چراکه بسیاری از قطعات این تجهیزات ساخت شرکت‌های انگلیسی بوده و سهامدار کمپانی‌های اسلحه‌سازی ترکیه نیز عموما انگلیسی‌ها هستند.

یکی از مواردی که همه از آن به اندازه کافی آگاهی دارید و در موردش می‌دانید پهپاد بیرقدار مونتاژشده در شرکت داماد اردوغان است که از آن به‌عنوان عروس هزار داماد یاد می‌کنند. به‌واسطه حضور در چند جنگ یک‌طرفه مانند لیبی یا قره‌باغ و با تبلیغات وحشتناک جریان‌های رسانه‌های وابسته به لندن و خود ترکیه، به‌عنوان یک غول بی‌شاخ دام که تغییر‌دهنده نبرد‌ها و مسیر جنگ هست، معرفی شدند همین موضوع باعث شد تا ترکیه از پیش از شروع جنگ اوکراین اقدام به فروش گسترده این پهپادها به طرف اوکراینی کند و تا به امروز حدود ۱۰۵ فروند پهپاد به همراه تسلیحات و سامانه‌های کنترلی به ارزش بیش از ۶۰۰ میلیون دلار را به طرف اوکراینی بیندازد.

طرف اوکراینی امیدوار بود که با حضور این پهپادها و با افسران ترکیه‌ای در میدان نبرد زرهی، ارتش روسیه را متوقف کند و در این زمینه چند عملیات را نیز که انجام دادند قسمت قسمت در بوق و کرنا کردند ولی روس‌ها با سامانه‌های پدافندی قدرتمند خود ده‌ها فروند از این پهپادها را به زیر کشیدند تا جایی که هر چه از جنگ می‌گذشت میزان استفاده از این ابزارهای پرنده کمتر و کمتر شد و در چندین نوبت مقامات اوکراینی از اینکه برای هر فروند پهپاد بیرقدار سه میلیون دلار بدون هزینه ایستگاه کنترل و تسلیحات و تجهیزات پیاده شده‌اند، انتقاد کردند.

به حاشیه رفتن بیرقدار در اوکراین در کنار انتقادات گسترده مقامات اوکراینی و همراه با آن پیدا شدن سروکله پهپادهای انتحاری شناسایی و رزمی روس‌ها که موفقیت‌های بی‌نظیر را ثبت کرده و عملا سایه وحشت را بر سراسر اوکراین گستردند باعث بروز حواشی بسیاری برای پهپاد بیرقدار شد تا جایی که تلاش برای بهبود چهره آن و در قالب تبلیغات گسترده شروع گردید. در این زمینه انگلیسی‌ها برای اردوغان و شرکت بیرقدار سنگ تمام گذاشتند و هر دروغی را با راست سر هم کرده و به خورد مخاطب مفلوک و بیچاره دادند. این را هم در نظر داشته باشید که از همان ابتدای جنگ گفتیم که فرماندهی نبرد در اوکراین بر عهده انگلیسی‌ها هست‌ و حالا نوبت به بی‌بی‌سی بود.

برای من این مساله اصلا جای تعجب نداشت که بی‌بی‌سی این رپورتاژ سنگین را برای پهپاد برود، اما اینکه بخش فارسی بی‌بی‌سی دست به چنین کاری بزند نکته جالب ماجرا است. در واقع نبرد در اوکراین حالا میان غرب و شرق بوده و پهپادهای ایرانی که دارند زمین بازی را تغییر می‌دهند نماینده شرق هستند و چنان اثرگذار شدند که نیاز است تا توسط بوق‌های تبلیغاتی سعودی و انگلیسی اینگونه زیر سوال بروند، اما درد بزرگ‌تر از این مسائل است...

تلاش بی‌بی‌سی برای بلز کردن فضای تنفس و ماستمالی کردن ناکامی بزرگ پهپاد بیرقدار در جنگ اوکراین مانند تمام دروغ‌هایی که در طول هشت ماه گذشته رسانه‌های انگلیسی در مورد این جنگ گفته‌اند را نباید چندان محل گذاشت‌ بیرقدار یک شکست‌خورده بزرگ در جنگ است و حالا نوبت به پهپادهای ایرانی که پیش از جنگ به روسیه فروخته شدند ‌و امروز توسط روس‌ها به‌کار گرفته می‌شوند تا میدان‌داری می‌کنند و بی‌بی‌سی خودش را تکه‌تکه کند هم فایده‌ای ندارد. همه متوجه شده‌اند. برای انگلیسی‌ها و جریان پانترک ضایع شدن بیرقدار شکست عشقی بزرگی به‌شمار می‌رود که دردش فعلا می‌ماند.

در هر صورت تلاش‌های صورت‌گرفته برای حفظ جایگاه و بازار بیرقدار توسط سهامدار اصلی این شرکت که انگلیسی‌ها باشند، ادامه دارد. شرکت‌های انگلیسی سهامدار از فروش این پهپاد به کشورهای مختلف با تبلیغات گسترده درآمد هنگفتی به‌دست آوردند کما اینکه بخشی از این درآمد سهم بسط نفوذ خانواده اردوغان در عرصه سیاست و قدرت ترکیه شده است. این انگلیسی‌ها بودند که به سمت فروش بیش از 100 فروند پهپاد بیرقدار به عربستان و ده‌ها فروند به امارات و دیگر کشورهای آسیای مرکزی رفتند و تلاش کردند از این محل یک درآمد بالا کسب کنند، اما رفوزه شدن در جنگ اوکراین به‌نظر شرایط را به‌شدت نامساعد کرده است.


برچسب ها: ترکیه
نام:
ایمیل:
* نظر: