bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۰۱۱
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۰ - ۲۳ آبان ۱۴۰۱
در گفت‌وگو با کارشناسان فوتبال؛
علی پورتنگستانی: تیم ملی فوتبال ایران قرار است روز ۳۰ آبان‌ماه در قطر و در جریان اولین بازی مرحله گروهیش در جام جهانی به مصاف انگلیس برود. با وجود آنکه زمان زیادی تا شروع این بازی باقی‌ نمانده، کارلوس کی‌روش، سرمربی پرتغالی ایران، هنوز فهرست ۲۶‌نفره تیم ملی برای جام جهانی را اعلام نکرده و بسیاری منتظر هستند مسافران قطعی ایران در جام جهانی را بشناسند.

علی پورتنگستانی: 

تیم ملی فوتبال ایران قرار است روز ۳۰ آبان‌ماه در قطر و در جریان اولین بازی مرحله گروهیش در جام جهانی به مصاف انگلیس برود. با وجود آنکه زمان زیادی تا شروع این بازی باقی‌ نمانده، کارلوس کی‌روش، سرمربی پرتغالی ایران، هنوز فهرست ۲۶‌نفره تیم ملی برای جام جهانی را اعلام نکرده و بسیاری منتظر هستند مسافران قطعی ایران در جام جهانی را بشناسند.

البته این انتظار چندان اثری هم ندارد؛ چون بر حسب عملکرد بازیکنان و سلیقه کارلوس کی‌روش می‌توان حدس زد که قریب به ۲۲ بازیکن ایرانی به‌طور قطعی در ترکیب تیم ملی ایران خواهند بود. دراین‌بین، اگر امید ابراهیمیِ باتجربه در بازی با نیکاراگوئه مصدوم نمی‌شد، این تعداد را می‌شد ۲۳ نفر اعلام کرد. اگر چنین موضوعی قطعی باشد، آن وقت پرسش‌ درباره حضور احتمالی چهار بازیکن دیگر در تیم ملی باقی می‌ماند. درباره همین چهار نفر نیز نیاز به گمانه‌زنی چندان زیادی نیست؛ چون تقریبا سه نفر از آن‌ها مهره‌هایی هستند که احتمالا به جام جهانی می‌روند و فقط شاید یک سورپرایز در فهرست نهایی تیم ملی وجود داشته باشد.

به هر حال در نهایت، امروز لیست تیم ملی فوتبال کشورمان برای حضو در مسابقات جام جهانی قطر 2022 اعلام خواهد شد. در همین رابطه با چندی از کارشناساس فوتبال استان گفت‌وگو کردیم و در مورد لیست احتمالی تیم ملی از آن‌ها سوالاتی پرسیدیم. در ادامه گزارش، جمع‌بندی سخنان آن‌ها در مورد کسانی که در جام جهانی برای تیم ملی فوتبال کشورمان به میدان خواهند رفت، خواهید خواند.

با توجه به اردوهای اخیری که کی‌روش برگزار کرده و همچنین تفکرات خاص این سرمربی پرتغالی، می‌توان تا حدود زیادی از فهرست بازیکنانی که او برای پست‌های مختلف در نظر دارد، سر درآورد. در خط دروازه بعید است سوپرایزی داشته باشیم. بیرانوند، دروازه‌بان اصلی تیم ملی ایران در جام جهانی است و می‌تواند خیالش راحت باشد که رکوردهای متعددی را در این جام خواهد شکست. امیر عابدزاده دروازه‌بان لژیونر ایران است و بعد از بیرانوند، در یکی، دو سال گذشته، عهده‌دار حراست تیم ملی بوده است. سیدحسین حسینی هم که یکی، دو فصلی می‌شود روند باثباتی در پیش گرفته و تبدیل به یکی از بهترین دروازه‌بان‌های لیگ شده و کنارگذاشته‌شدنش امری بعید به‌نظر می‌رسد.

در خط دفاع تیم ملی نیز شاهد گزینه‌هایی هستیم که حدس زدن آن‌ها کار سختی به‌نظر می‌رسید. در سمت چپ دفاع که ترافیک بازیکن در آن است، با توجه به قابلیت چندپسته‌بودن امید نورافکن، احسان حاج‌صفی و میلاد محمدی داریم. دراین‌بین مدافع جدیدی ظهور کرده و تبدیل به مدافع مورد علاقه کارلوس کی‌روش شده است: ابوالفضل جلالی. شاید بسیاری اسم او را در فهرست نهایی تیم ملی قرار نمی‌دادند؛ ولی او در بازی‌هایی که زیر نظر کی‌روش بازی کرده، پویا نشان داده و توانسته جایی برای خودش در تیم ملی دست‌وپا کند. در سمت راست خط دفاعی نیز رامین رضاییان و صادق محرمی قرار خواهند گرفت. با توجه به تفکرات کی‌روش که در آن بازیکنان فیزیکی جایگاه تضمین‌شده‌ای دارند، بعید است رامین با شوک غیرمنتظره‌ای روبه‌رو شود. محرمی نیز در فصول گذشته پیشرفت چشم‌گیری داشته و بسیاری اعتقاد دارند او می‌تواند مدافع راست فیکس تیم ملی در جام جهانی باشد. تکلیف مدافعان میانی نیز قطعی است. کنعانی‌زادگان مدافع مورد اعتماد کی‌روش نشان داده و پورعلی‌گنجی نیز مدافع مورد علاقه این مربی است. در این میان نمی‌توان از مجید حسینی و شجاع خلیل‌زاده هم چشم‌پوشی کرد.

اما در خط هافبک با توجه به مصدومیت امید ابراهیمی شاید تغییراتی داشته باشیم. تا الان می‌توان گفت که حضور سعید عزت‌اللهی، سامان قدوس، احمد نوراللهی و وحید امیری در این خط قطعی است. تجربه، سبک و کیفیت بازی این بازیکنان باعث‌شده آن‌ها نیز زیاد دغدغه‌ای برای جام جهانی پیش‌رو نداشته باشند. عزت‌اللهی و وحید امیری در جام جهانی قبلی رضایت کارلوس کی‌روش را به‌دست آورده‌اند؛ ولی احمد نوراللهی در یکی، دو سال اخیر پیشرفت زیادی کرده و به تجربیاتش افزوده است. سامان قدوس هم که با حضور در لیگ برتر انگلیس، کیفیت بالای بازییش را ثابت کرده است.

در نهایت به خط حمله تیم ملی می‌رسیم؛ علی قلی‌زاده، علیرضا جهانبخش، مهدی طارمی، کریم انصاری‌فرد و سردار آزمون. هرکدام از این اسامی برای خودشان وزنه‌ای محسوب می‌شوند. برخلاف دیگر خطوط زمین، خط حمله تیم ملی ایران از کیفیت بسیار قابل قبولی برخوردار است. درست است که در بین این بازیکنان فقط مهدی طارمی این اواخر درخشیده و همچنان تک‌ستاره فوتبال ایران در دنیای حرفه‌ای محسوب می‌شود؛ ولی حضور سردار آزمون در لورکوزن نیز سطح فنی این مهاجم را ارتقا داده است.

نفر آخر لیست جام جهانی

نفر بیست‌وششم فهرست کارلوس کی‌روش مهم‌ترین معمای پیش‌رو است. با نگاهی به فهرست بازیکنانی که در بالا از آن‌ها اسمی برده شد، به‌نظر می‌رسد با توجه به ترافیک بالا در خط میانی و حمله، نفر باقی‌مانده را باید یک مدافع دانست. یک مدافع راست یا شاید یک مدافع میانی. به هر حال در نهایت امروز خواهیم دید از لیستی که پیش‌بینی اکثر کارشناسان فوتبال بوده است، کدام یک به تیم ملی فوتبال کشورمان دعوت خواهند شد.


برچسب ها: قطر
نام:
ایمیل:
* نظر: