bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۰۱۳
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۰ - ۲۳ آبان ۱۴۰۱
با گذر از سوریه و جمهوری باکو؛
بامداد جنوب: تروریست‌ها با عبور از سوریه و جمهوری باکو حالا به استانبول رسیده‌اند و باید دید که در این حرکت چه دست‌هایی پشت پرده است و عوامل این انفجار تروریستی چه کسانی بوده‌اند. منابع خبری ترکیه می‌گویند در این حادثه که در اصلی‌ترین میدان شهر استانبول و مرکز رفت‌وآمد آن روی داد دستکم شش تن کشته و 53 نفر نیز زخمی شدند.

بامداد جنوب: تروریست‌ها با عبور از سوریه و جمهوری باکو حالا به استانبول رسیده‌اند و باید دید که در این حرکت چه دست‌هایی پشت پرده است و عوامل این انفجار تروریستی چه کسانی بوده‌اند. منابع خبری ترکیه می‌گویند در این حادثه که در اصلی‌ترین میدان شهر استانبول و مرکز رفت‌وآمد آن روی داد دستکم شش تن کشته و 53 نفر نیز زخمی شدند.

انفجار در خیابان استقلال که مشرف به میدان تقسیم است، رخ داد. نیروهای امنیتی این منطقه را محاصره کرده‌اند و در حال انجام بررسی‌ها هستند. این خیابان که یکی از مقصدهای محبوب گردشگران در استانبول است، در هنگام انفجار بسیار شلوغ بود.

در همین حال، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در اولین واکنش خود به انفجار دیروز استانبول اعلام کرد که تروریست‌ها در ترکیه به اهدافشان نخواهند رسید. وی خاطرنشان کرد که دولت ترکیه در تلاش است تا عاملان این حمله تروریستی شنیع را هر چه زودتر شناسایی و مجازات کند. شواهد نشان می‌دهد که انفجار در میدان تقسیم تروریستی بوده و یک زن در آن نقش داشته است.

انفجار روز گذشته در میدان تقسیم تنها یک روز پس از آن صورت گرفت که اردغان در یک اقدام کثیف سیاسی مثل همیشه تلاش کرد تا جدی‌ترین رقیب خود در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری را راهی زندان کند. جلسه استماع دادگاه که قرار بود علیه «اکرم امام‌اوغلو» شهردار استانبول روز جمعه برگزار شود به ۱۴ دسامبر موکول شد. دادستان‌های ترکیه بارها خواستار زندانی شدن امام اوغلو شده‌اند و به‌دنبال ۱۵ ماه تا چهار سال حبس برای او هستند...

روز جمعه زمانیکه امام‌اوغلو داشت جمع نمازگزاران را ترک می‌کرد، این اتهامات علیه خود را محکوم کرده و گفت: این نوع از روندهای حقوقی، مردم به‌ویژه نسل‌های جوان را دچار ناامیدی می‌کند. متاسفانه کسی اردوغان را به‌خوبی نمی‌شناسد که برای ماندن در قدرت دست به چه کثافت‌کاری‌هایی می‌زند و چه رفتارهایی دارد.... او هنوز شکست تاریخی در سال 2019 از امام‌اوغلو را فراموش نکرده است.

امام‌اوغلو در سال ۲۰۱۹ به‌عنوان شهردار استانبول انتخاب شد. پیروزی او یک ضربه تاریخی بر پیکره حزب عدالت و توسعه اردوغان بود که برای ۲۵ سال کنترل این شهر را برعهده داشت. حزب اردوغان خواستار ابطال نتایج این انتخابات در شهر ۱۶ میلیون نفری استانبول شد و مساله بی‌نظمی را مطرح کرد. اتهامات به تکرار انتخابات، آن هم چند ماه بعد منجر شد. امام‌اوغلو اما باز هم با اکثریت آرا پیروز شد.

دادگاهی شدن شهردار استانبول بر اساس اتهاماتی است که او به اعضای شورای انتخابات در چهارم نوامبر ۲۰۱۹ توهین کرد و در بیانیه‌ای لغو نتایج یک انتخابات مشروع را «حماقت» توصیف کرد. اما وی توهین به اعضای شورا را رد و اعلام کرد که گفته‌هایش در واکنش به واژه «احمق» است که سلیمان سویلو، وزیر کشور درباره‌اش به کار برد و امام‌اوغلو را به انتقاد از ترکیه در جریان بازدیدش از پارلمان اروپا متهم کرد.

از طرفی، این اتهام‌زنی در حالی مطرح شده که نظرسنجی‌ها مکررا نشان می‌دهد که رهبران حزب اپوزیسیون «مردم جمهوری‌خواه» نسبت به اردوغان پیشتاز هستند و همین مساله احتمال این را افزایش می‌دهد که انتخابات سال آتی میلادی به دو دهه حکمرانی اردوغان پایان دهد. اما اگر امام‌اوغلو در این دادگاه محکوم شود، سمتش را به‌عنوان شهردار استانبول از دست می‌دهد و جایش را یکی از افراد نزدیک به حزب عدالت و توسعه می‌گیرد. هم امام‌اوغلو و هم منصور یاواش، شهردار آنکارا حمایت گسترده‌ای را دارند و کاندیداهای احتمالی برای ریاست جمهوری ترکیه هستند.

اخیرا نیز کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب اپوزیسیون مردم جمهوری‌خواه که نسبت به دو شهردار آنکارا و استانبول محبوبیت کمتری دارد، اما با این حال گفته که شاید کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شود، اعلام کرد که بر اساس قانون جدید اطلاعات نادرست، به اشاعه اطلاعات گمراه‌کننده متهم شده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: