bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۱۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۰۵ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
بامداد جنوب: زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 8/7 ریشتر، بامداد (دوشنبه) بخش‌هایی از ترکیه و سوریه را لرزاند و کشته و مصدومان بسیاری برجای گذاشته است. این زمین‌لرزه در ساعت 04:17 دقیقه بامداد در مرز ترکیه و سوریه رخ داده و کانون آن استان «قهرمان‌ماراش» در ترکیه بوده است.

بامداد جنوب: زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 8/7 ریشتر، بامداد (دوشنبه) بخش‌هایی از ترکیه و سوریه را لرزاند و کشته و مصدومان بسیاری برجای گذاشته است. این زمین‌لرزه در ساعت 04:17 دقیقه بامداد در مرز ترکیه و سوریه رخ داده و کانون آن استان «قهرمان‌ماراش» در ترکیه بوده است.

به نقل از الجزیره : شمار تلفات زلزله در ترکیه مجددا افزایش یافته است. "یونس سزر"، رئیس مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه «آفاد» آخرین آمار قربانیان زلزله در جنوب شرق این کشور را ۴۰ هزار و ۶۴۲ نفر اعلام کرد. همچنین براساس آخرین آمارهای رسمی منتشرشده توسط سازمان ملل، تاکنون بیش از ۵۸۰۰ مورد مرگ در پی زلزله در سوریه گزارش شده است. با افزایش شمار قربانیان زلزله در ترکیه، شمار تلفات این حادثه طبیعی در این دو کشور از ۴۶ هزار تن فراتر رفته است.

مرکز این زمین‌لرزه در شهر «پازارجیک» در استان قهرمان‌ماراش و در عمق 1/24 زمین بوده و پس‌لرزه‌های این زلزله شدید نیز همچنان در جریان است. تکان‌های شدید زمین، ساختمان‌های بسیاری را نیز ویران کرده و کشته و زخمی بسیاری در هر دو کشور برجای گذاشته است. جست‌وجو برای یافتن بازماندگان این حادثه و نجات آن‌ها از زیر آوار ساختمان‌ها همچنان ادامه دارد.

در سوریه نیز خبرها حاکی از آن است که جمعیت بسیاری در این مناطق زخمی شده‌اند و بیمارستان‌های منطقه با وجود کمبود امکانات بهداشتی و درمانی، مملو از زخمی‌ها است.

بر اساس گفته مقامات دو کشور مجموع آمار قربانیان زلزله هر دو کشور تا ساعت 20 روز گذشته از 2۴۰۰ نفر گذشته است و پیش‌بینی می‌شود با توجه به شدت بالای پس‌لرزه‌ها و حجم تخریب و ویرانی‌ها این آمارها افزایش یابد. مقامات ترکیه در ساعت ۱۶ با اعلام آمار جدید جانباختگان زمین لرزه در این کشور اعلام کردند که ۲۸۲۴ ساختمان نیز فروریخته است و شمار قربانیان زلزله در ترکیه به ۱۰۱۴ نفر رسیده است.

شهروندان مناطق هم‌مرز با ترکیه از جمله عراق، لبنان و سوریه نیز این زلزله را حس کرده‌اند. گزارش‌ها همچنین حاکیست در بیروت عده‌ای از مردم به‌دلیل نگرانی از زلزله به خیابان‌ها آمده‌اند.

منابع رسانه‌ای از مرگ خواهر نخست‌وزیر سوریه به همراه ۱۱ تن از فرزندان و نوادگانش در پی زلزله در شهر «حماة» سوریه خبر دادند. سایت شبکه روسیا الیوم اعلام کرد که «نسوم عرنوس»، خواهر حسین عرنوس، نخست‌وزیر سوریه در پی ریزش خانه‌اش در شهر حماه به‌دلیل زلزله بامداد دوشنبه جانش را از دست داده است.

وزارت حمل‌ونقل سوریه روز دوشنبه اعلام کرد که در پی وقوع زلزله 7/8 ریشتری، ارتباطات ریلی در سراسر این کشور برای بررسی وضعیت خطوط راه آهن به حالت تعلیق درآمده است. حسین مخلوف، وزیر ادارات محلی و محیط زیست سوریه با اشاره به خسارات شدید ناشی از زلزله دوشنبه در مرز ترکیه و سوریه تایید کرد که کشورش تمام توان خود را برای مقابله با اثرات زلزله ویرانگر بسیج خواهد کرد.

همچنین جامعه پزشکی سوریه-امریکا اعلام کرده که شمار بالای مصدومان این زلزله شدید منجر به پرشدن بیمارستان‌های سوریه شده است. گزارش ها حاکیست که شمار بالای مصدومان زلزله منجر شده تا بسیاری از زخمی‌ها در راهروهای بیمارستان‌ها بستری شوند. همچنین یک زایشگاه نیز مجبور شده تا همه نوزادان را به منظور مداوای مصدومان به یک بیمارستان مجاور منتقل کند.

معاون رئیس‌جمهور ترکیه نیز در واکنش به این زلزله ویرانگر در سخنانی اعلام کرد که مدارس، خوابگاه‌ها و مراکز اقامتی آسیبی ندیده‌اند. اوکتای همچنین تاکید کرد که تا کنون ۱۰۲ ایستگاه سیار آنتن‌دهی تلفن همراه به منطقه ارسال شده است. همچنین معاون رئیس‌جمهوری ترکیه گفته است که بیش از ۱۷۰۰ ساختمان در ۱۰ شهر ترکیه آسیب دیده است.


ویرانی گسترده در زلزله ویرانگر سوریه و ترکیه







منابع رسانه‌ای همچنین از برگزاری جلسه فوق‌العاده هیات وزیران سوریه به ریاست رئیس‌جمهوری این کشور برای بررسی پیامدهای زمین لرزه و آماده‌باش ارتش این کشور در مناطق زلزله‌زده خبر دادند.

خبرگزاری سانا اعلام کرد که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه جلسه فوق‌العاده کابینه را به منظور بررسی عواقب زمین لرزه 8/7 ریشتری که بامداد دوشنبه سوریه را لرزاند و صدها قربانی و تعداد زیادی مجروح برجای گذاشت و منجر به ریزش و تخریب ده‌ها ساختمان مسکونی شد، برگزار کرد.

در همین حال، وزارت دفاع سوریه نیز اعلام کرد که تمامی یگان‌ها، تشکیلات و نهادهای ارتش در تمامی استان‌ها برای امدادرسانی زلزله‌زدگان، جست‌وجوی افراد گرفتار در زیر آوار به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. رائد احمد، مدیرکل مرکز ملی پایش زلزله سوریه نیز با اشاره به اینکه مناطق نزدیک به مرکز زمین لرزه در ادلب، لاذقیه و مناطق مختلف سوریه تحت تاثیر زمین لرزه‌های شمال اسکندرون قرار گرفته‌اند، گفت: حلب بیشترین آسیب را دیده است.

احمد گفت که زمین‌لرزه اصلی در شمال اسکندرون و در منطقه خشکی رخ داده و در دریا نبوده است و بنابراین بر خلاف عقیده برخی طرف‌ها نشانه‌ای از وقوع سونامی وجود ندارد.

رئیس‌جمهوری ترکیه در پیامی توئیتری نوشت: تیم‌های جست‌وجو و نجات ما بلافاصله به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند. وزارت بهداشت و همه نهادهای دیگر نیز به سرعت دست به‌کار شدند. ما در حال هماهنگ کردن فعالیت‌هایی هستیم که بعد از وقوع زلزله شروع شده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: