bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۱۹۰
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۳ - ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
دبیر دومین جشنواره ملی «هامین» در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
الهام بهروزی: دبیر دومین جشنواره ملی «هامین» اعلام کرد: در این دوره 670 اثر در پنج بخش به دبیرخانه این رویداد ارسال شد.
الهام بهروزی

جشنواره ملی «هامین» یکی از رویدادهای فرهنگی هنری است که در حوزه کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود؛ جشنواره‌ای که دست روی هویت‌مندی و شناسایی اصالت فکری نسل امروز گذاشته است و در کنار اهتمام ویژهای در پرورش و شناسایی استعداد و خلاقیت، مسوولیت‌پذیری، نوآوری، آینده‌نگری و خودباوری این نسل دارد. 


این رویداد که هم‌اینک دومین دوره آن به همت موسسه فرهنگی هنری «هامین هنر هومان» با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و آموزش و پرورش استان بوشهر در حال برگزاری است، در پنج بخش شامل «قصه‌گویی»، «نویسندگی»، «مجری‌گری»، «نقاشی» و «پادکست» پذیرای آثار کودکان و نوجوانان از سراسر کشور است.


رویدادی که در صورت استمرار می‌تواند به بستری برای گفت‌وگو با نسل جدید که خلأ آن امروز در جامعه احساس می‌شود، مبدل شود؛ چراکه جشنواره ملی هامین بر محوریت دو قشر کودک و نوجوان با اتکا بر میراث کهن ادبی و فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی که بر مبنای خرد، نوع‌دوستی و گفت‌وگو پدید آمده‌اند، شکل گرفته‌است.


دبیر دومین جشنواره ملی «هامین» در حاشیه این رویداد در خصوص اهمیت قصه‌ها و اسطوره‌ها و افسانه‌های کهن در هویتمندی و ارتباط‌گرفتن با نسل امروز به بامداد جنوب گفت: ادبیات شفاهی به ویژه قصه‌ها و افسانه‌ها نقش بسیار موثری را در بازشناسی هویتی ایرانی- اسلامی کودکان امروز دارد و همچنین این گونه‌های ادبی ظرفیت مستعدی برای پیوند دادن این نسل با اصالت فرهنگی‌شان است. بدیهی است افسانه‌ها، متل‌ها، قصه‌ها و اسطوره از جنبه‌های مختلفی نظیر مردم‌شناسی، زبان‌شناسی و به طور کلی در حوزه قصه‌پژوهی مورد بررسی قرار می‌گیرند که این امر کمک می‌کند به هویت‌یابی و شناسایی المان‌های مهم ملی و مذهبی ما.


مرضیه سلیمانی که خود از شاعران توانمند هم‌استانی است، با اشاره به تاثیر قصه‌ها در رشد شخصیتی و فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد: قصه‌ها نقش بی‌بدیلی را در انتقال میراث فرهنگی و ادبی ایفا می‌کنند و بدین‌شکل به تکوین و رشد هویت ملی و قومی این سرزمین یاری می‌رساند. حال با توجه به اینکه کودکان امروز در عصر دیجیتال زندگی می‌کنند؛ عصری که هر انسانی خواه ناخواه شهروندی جهانی است و در چنین وضعی ضرورت بحث و اهمیت هویت ملی و قومی بیشتر می‌شود، از این‌رو این مورد، یکی از اهداف شکل‌گیری جشنواره ملی هامین قرار گرفت.


به عقیده وی، یکی از اقدامات واجب و ضروری در این عصر، این است که هر ملتی و قومی پیش از همه چیز خودشان را بشناسند و پیش از هرچیز قدر آنچه خودشان دارند، بدانند تا در عصر دیجیتال با روبه‌رو شدن با فرهنگ جهانی خود را گم نکنند. ما ایرانیان که تا دنیا به یاد دارد، از فرهنگ و تمدن ریشه‌داری برخوردار بوده و هستیم. بنابراین باید همچنان این تمدن را حفظ کنیم و از آن باخبر باشیم. طبیعی است یکی از راه‌های خودشناسی مردم زنده نگهداشتن قصه‌‍ها و افسانه‌های بومی آن سرزمین و منتقل کردن این میراث گرانبها به نسل‌های آینده است. بنابراین ما کوشش کردیم تا در این جشنواره با تعریف بخش قصه‌گویی، نسل امروز را با قصه‌های کهن که در خود موتیف‌ها و آموزه‌های ارزنده‌ای را جای داده‌اند، مانوس کنیم.


دبیر دومین جشنواره ملی «هامین» با تاکید بر اینکه احیای قصه‌های بومی در اولویت شورای سیاست‌گذاری این رویداد قرار دارد، افزود: چراکه لهجه‌ها و گویش‌های هر سرزمین ریشه‌های زبان آن سرزمین هستند. با کمرنگ شدن لهجه‌ها و گویش‌ها در نسل‌های جدید مقدمات فراموشی فراهم می‌شود. در همین راستا موسسه فرهنگی و هنری هامین هنر هومان این جشنواره را برپا کرد تا قصه‌های کهن را با همان لهجه و گویش محلی برای نسل امروز با مشارکت خودشان باززنده‌سازی کند.


وی سپس به دیگر بخش‌های این رویداد اشاره کرد و گفت: چون هدف ما بازیابی میراث ادبی و فرهنگی این سرزمین کهن است، در کنار احیای قصه‌های بومی و ملی از طریق قصه‌گویی، پویایی هنر و شناسایی استعدادهای بکر و ناشناخته را در دستور کار قرار دادیم و با تعریف بخش‌های مانند «نقاشی»، «نویسندگی»، «مجری‌گری» و «پادکست» تلاش می‌کنیم که بستر مناسب را برای کشف و معرفی این استعدادها فراهم کنیم.


سلیمانی با تاکید بر اینکه خوشبختانه دومین دوره جشنواره با استقبال خیلی خوبی مواجه شده، تصریح کرد: بپایان مهلت ارسال آثار به جشنواره، 670 اثر به دبیرخانه ارسال شد که بیشترین آثار دریافتی هم در بخش قصه‌گویی و پادکست بود. با داوری و نظارت کارشناسان خبره حوزه کودک و نوجوان در نهایت 71 به مرحله نهایی جشنواره راه‌یافتند که در بخش پایانی هم با داوری خود کودکان و نوجوانان (داورمخاطب) آثار برگزیده انتخاب و در آیین پایانی جشنواره که امروز (سه‌شنبه، 16 اسفند) در مجتمع فرهنگی هنری 9 دی بوشهر برگزار می‌شود، مورد تجلیل قرار می‌گیرند.


مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری «هامین هنر هومان» در ادامه با بیان اینکه جشنواره از 13 تا 16 اسفند جاری در بوشهر برگزار شد، یادآور شد: در بخش جانبی آن کارگاه‌ها و برنامه‌های متنوعی اجرا شده که از جمله آن‌ها می‌توان به اجرای برنامه‌های متنوع در بخش حضوری جشنواره نظیر دیالوگ‌نویسی انیمیشن کوتاه، اگرنویسی، موسیقی‌نویسی، خلاقیت در عوض کردن پایان داستان‌های کودک، طراحی کمیک استریپ (تصویرنویسی)، قصه‌نویسی خیالی داستان‌های کهن و تصویرنویسی به‌صورت متن ادبی، داستان و دل‌نوشته اشاره کرد.


وی سپس به اشاره به بخش ویژه این رویداد گفت: دومین جشنواره ملی هامین یک بخش ویژه با عنوان «کتاب دوستدار کودک» دارد که در این بخش از یک نویسنده حوزه کودک و نوجوان تجلیل به عمل می‌آید و در این دوره از آمنه رمضانی، نویسنده حوزه کودک که هم‌استانی ماست، تجلیل می‌شود.


دبیر دومین جشنواره ملی «هامین» در خصوص موضوعات این جشنواره توضیح داد: «صلح»، «خانواده»، «بوشهر من»، «ایران ما» و «ارزش‌های زندگی» موضوعات این دوره را تشکیل می‌داد البته دبیرخانه پذیرای آثار با موضوع آزاد هم بوده است.


سلیمانی در ادامه به متفاوت بودن این جشنواره با دیگر جشنواره‌های ملی حوزه کودک و نوجوان اشاره و تصریح کرد: ما تلاش کردیم تا این رویداد را با ایجاد رقابت میان کودکان و نوجوانان برگزار نکنیم. از این‌رو، طوری برنامه‌ریزی کردیم که این رویداد با مشارکت خود کودکان و نوجوانان از مجری گرفته تا نظارت و داوری مرحله پایانی، برگزار شود. از این حیث فکر می‌کنم کاملا نسبت به سایر رویدادهای حوزه کودک و نوجوان متمایز باشد. هدفمان هم این است که آشنا کردن بیشتر کودکان با فرهنگ و هنر غنی و اصیل ایرانی، مسوولیت‌پذیری، اعتمادبه‌نفس، تصمیم‌سازی و خودباوری را در آن‌ها تقویت کنیم. همچنین در این جشنواره بخش‌هایی را با مشارکت و حضور والدین برنامه‌ریزی کردیم تا آن با خواندن و دیدن نوشته‌ها و نقش‌های کودکانشان درونیات آن‌ها را بهتر بخوانند و بینش جامعه هم نسبت به آروزها و نیازهای آن‌ها بیشتر شود.


به گفته دبیر دومین جشنواره ملی «هامین»، آثاری که در این جشنواره حضور و نمود دارند، بر اساس اندیشه خلق شده‌اند و این به شناخت بیشتر نیازها و سلیقه این نسل بیشتر کمک می‌کند و انگیزه را در آن‌ها دوچندان خواهد کرد.


یادآوری می‌شود، دومین جشنواره ملی «هامین» به همت موسسه فرهنگی هنری «هامین هنر هومان» و با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر از 13 تا 16 اسفندجاری در بوشهر در حال برگزاری است. آیین پایانی این رویداد فرهنگی امروز (سه‌شنبه، 16 اسفند) در مجتمع فرهنگی هنری 9 دی برگزار می‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: