bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۴ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
بامداد جنوب: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از آغاز سرشماری پرندگان تابستان‌گذران پارک ملی دریایی نخیلو بندر دیر خبر داد.

بامداد جنوب: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از آغاز سرشماری پرندگان تابستان‌گذران پارک ملی دریایی نخیلو بندر دیر خبر داد.

عبدالرحمن مرادزاده در برنامه یکشنبه‌های پاسخگویی مدیران به اصحاب رسانه در استانداری بوشهر گفت: کار سرشماری این پرندگان با حضور کارشناسان و متخصصان سازمانی و محیط بانان این منطقه انجام می‌شود.

به گفته وی این پرندگان تابستان‌گذران در پارک ملی دریایی نخیلو شامل چهارگونه پرستوی کاکُلی بزرگ و کوچک، پرستوی پشت تیره، سلیم خرچنگ‌خوار و پرستوی گونه سفید هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تصریح کرد: افزون بر این یک سری از گونه‌های جانوری در پارک ملی دریایی نخیلو از جمله اِگرِت‌های ساحلی وجود دارد که در سایر فصل‌های دیگر نیز هستند اما تخم‌گذاری آنها در حاشیه این جزیره در این بازه زمانی انجام می‌شود.

مرادزاده با بیان اینکه بعد از متولد شدن جوجه این پرندگان تابستان گذران، جوجه‌های آن‌ها در مرداد ماه حلقه‌گذاری می‌شوند. گفت: هرچند محیط‌بانان در سایر عرصه‌های محیط زیست و طبیعی و مناطق تحت مدیریت در حال گشت و کنترل و در صورت مواجهه با هرگونه تخلف زیست محیطی در زمینه شکار و صید با متخلفان برخورد می‌کنند و پرونده‌های زیادی نیز تشکیل و در دست پیگیری قضایی است اما رای سبز از جمله گام‌های موثر و پیشگیرانه ای است که در سال‌های اخیر پیش‌بینی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به اعلام سه رای سبز از اول سال تا کنون افزود: آرای سبز در کنار بازدارندگی نقش مهمی در فرهنگ سازی محیط زیست دارند و لازم است قضات به این امر توجه لازم داشته باشند.

وی ادامه داد: رای سبز افزون بر اینکه از معضلات پیش آمده در اثر حبس جلوگیری می‌شود موجب فرهنگ سازی و افزایش آگاهی مردم نسبت زیست محیطی می‌شود.

مرادزاده یادآور شد: از جمله آرا سبز در استان بوشهر تحقیق در مورد گونه جانوری که شکارچی اقدام به شکار کرده، ارائه خدماتی در حوزه مراقبت در برخی مناطق، همکاری با محیط‌بانان و انجام برخی اقدامات زیست محیطی مانند پاکسازی سواحل است.

وی در خصوص زنده گیری پرندگان شکاری در استان بوشهر گفت: هر سال از اواخر شهریور تا اواسط آبان به عنوان فصل مهاجرت پرندگان شکاری، موضوع زنده گیری آنها از سوی برخی افراد سودجو در قالب موضوع کوخه‌نشینی پیگیری می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر یادآور شد: در سال‌های اخیر موضوع زنده‌گیری پرندگان شکاری به سایر استان‌ها نیز سرایت کرده و ماموران در این بازه زمانی به صورت شبانه‌روزی با بکارگیری تمام تجهیزات و توان به برخورد، جلوگیری و پیشگیری از زنده‌گیری این پرندگان اقدام می‌کنند.

وی در خصوص اینکه استان بوشهر به خروجی برای قاچاق پرندگان شکاری تبدیل شده است، گفت: تلاش شده با همکاری دستگاه‌های انتظامی، امنیتی، اطلاعاتی و نیروی دریایی سپاه با این سودجویانی که قصد قاچاق گونه‌های حیات وحش و نمونه‌های نادر ژنتیکی کشور را دارند مقابله شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: