bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۵ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
رهبر انقلاب اسلامی در سخنانی در جمع مداحان که در روزهای پایانی عیدنوروز ایراد شد، بر مساله راهبردی و مهم وجود توان دفاعی در کشور برای حفظ کرامت کشور تاکید کردند. فرمانده کل قوا که در ریز جریانات کشور بوده و هستند و میزان تهدیدها و تقابل‌ها در سطح منطقه و جهان را به شکل روزمره رصد کرده و از دقیق‌ترین اخبار و اطلاعات در این حوزه بهره‌مند می‌شوند، برای این توقع خود نیز دلایل متعددی را مطرح کردند که به‌نوبه خود جالب توجه بود.

در همین رابطه باید گفت که ایران به دلیل موقعیت راهبردی خود در منطقه و همچنین سطح روابط و تقابلی که در جهان امروز وجود دارد، نیازمند به داشتن یک نیروی مسلح قدرتمند است تا بتواند علاوه بر حفظ توازن قوا در سطح منطقه، جایگاه و پرستیژ کشور در سطح جهان را هم حفظ کند. کشوری که تسلیحات پیشرفته نداشته باشد، با ساده‌ترین بهانه‌ها مورد هجوم قرار می‌گیرد و از آن طرف هم نفس سلاح مهم نیست و اگر کشوری دارای پیشرفته‌ترین تسلیحات هم باشد وقتی دچار ناامنی شد، هیچ سلاحی نمی‌تواند از آن دفاع کند.

تاریخ هم این دو نکته را به ما اثبات کرده است. از دوره صفویه و جنگ چالدران که توپخانه عثمانی بر تیر و کمان و گرز ایرانیان غلبه کرد و بخش‌های بزرگی از متصرفات کشور از دست رفت تا دوره‌ای که نادرشاه افشار با همان قدرت توپخانه ایران را دوباره یکی کرد و عصر قجری که ضعف تسلیحاتی و مدیریتی کشور باعث چند رشته جنگ و شکست‌های بدی برای کشور شد، ثابت شده که اگر مسلح نباشیم، قافیه را به دشمن باخته‌ایم.
 در مورد دوم هم کافی است نگاهی به این روزهای سوریه داشته باشیم. در سطح تقابل منطقه‌ای و تا پیش از شروع بحران فعلی، ارتش سوریه یکی از بهترین ارتش‌های منطقه بود که در مقام مقایسه، چیزی از ارتش ترکیه کمتر نداشت و در یک جنگ فرضی، دو طرف قدرتی برابر و شاید هم سوری‌ها به دلیل قدرت پدافندی و موشکی، برتری نسبی هم داشتند، اما ناامنی باعث شد تا این ارتش از هم فرو بپاشد نیاز به کمک کشورهای دوست پیدا کند.

این روزها که منطقه دچار دیوانگانی چون شاهزاده‌های سرمست از دلارهای نفتی سعودی، صهیونیست‌های مسلح به بمب هسته‌ای و بیگانگانی که منطقه را با ناوگان خود ناامن کرده‌اند، بدون شک نداشتن یک توان دفاعی خوب و منسجم باعث عقب افتادن کشور خواهد شد. از همین رو است که آمریکایی‌ها و دنبال‌روهای آنها در منطقه تلاش دارند تا از برنامه موشکی ایران گزک گرفته و شاید حدس محسن رضایی مبنی بر تلاش آنها برای خلع‌سلاح موشکی ایران چندان دور از ذهن نباشد.
با توجه به این موارد، لازم است که علاوه بر توان موشکی، در سایر حوزه‌ها هم به افزایش توان دفاعی کشور فکر کرده و خود را آماده هر جنگ ناخواسته‌ای کنیم. منطق خاورمیانه این را می‌گوید که هر لحظه ممکن است دیوانه‌ای مانند صدام شکل بگیرد و شاید این صدام جدید، کسی جز محمد بن سلمان نباشد که ارتش پیشرفته‌اش این روزها در باتلاق یمن گیر کرده و صد عاقل هم نمی‌تواند آن را بیرون بیاورد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: