bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۵ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
محمد مرندی: در دوران پساکرونا رقابت موجود بین چین و امریکا شدت بیشتری می‌گیرد و روابط این دو کشور نیز در حوزه‌های مختلف اعم از سیاسی و اقتصادی وخیم‌تر خواهد شد.


محمد مرندی

در دوران پساکرونا رقابت موجود بین چین و امریکا شدت بیشتری می‌گیرد و روابط این دو کشور نیز در حوزه‌های مختلف اعم از سیاسی و اقتصادی وخیم‌تر خواهد شد.

ترامپ تلاش دارد تا کرونا را ویروس چینی‌ بنامد و از سوی دیگر احتمال دارد امریکا از چین به خاطر ویروس کرونا هزینه‌ای دریافت کند و پکن را به این خاطر جریمه کند، مقصر آنچه که امروز در ارتباط با شیوع گسترده ویروس کرونا در اروپا و امریکا می‌بینیم، مقامات خود این کشورها هستند چرا که تا زمانی که ویروس کرونا در این کشورها شایع شود، آنها فرصت زیادی در اختیار داشتند تا خود را برای مقابله با این موضوع آماده کنند ولی از این فرصت استفاده نکردند.

قبل از شیوع ویروس کرونا در برخی از کشورهای اروپایی و همچنین امریکا، این ویروس در کشورهایی همچون چین و سپس ایران گسترش پیدا کرده بود و کشورهای درگیر در کنار سازمان بهداشت جهانی در این ارتباط اطلاع رسانی کرده بودند، بنابراین اروپایی‌ها و امریکایی‌ها این فرصت را در اختیار داشتند که خود را برای مقابله با این ویروس آماده کنند و اگر اکنون ترامپ با بیان برخی اظهارات، چین را در ارتباط با این موضوع متهم می‌کند، این مسئله، پوششی است که ترامپ خودش را تطهیر کند و بر عملکرد ضعیفش در ارتباط با این امر سرپوش بگذارد.

اینجا باید به برخی اظهارات ترامپ در مورد این ویروس در روزهای ابتدایی شیوع آن در امریکا اشاره کرد، ترامپ مدعی بود که این ویروس با گرما فورا محو می‌شود و یا این که در ابتدا می‌گفت ۱۰ الی ۱۵ نفر در امریکا به این ویروس آلوده شده‌اند و به‌زودی رقم آن صفر می‌شود.

اکنون این ویروس در امریکا شیوع گسترده‌تری پیدا کرده و همین امر باعث وارد شدن لطمات جدی به اقتصاد این کشور شده است، ترامپ برای این که بتواند در انتخابات ریاست جمهوری پیشرو در امریکا، موفق شود، تلاش دارد مشکلات به وجود آمده را به گردن دیگران از جمله چینی‌ها بیندازد و از این طریق موجی از نژادپرستی و افراطی‌گری در بین طرفداران خود علیه چینی‌ها ایجاد کند، چنان که اکنون شاهد شیوع چین‌هراسی و نفرت‌پراکنی گسترده در این کشور هستیم.

در پاسخ به این سوال که پیش از شیوع ویروس کرونا شاهد جنگ تجاری شدید بین چین وامریکا بودیم ولی با حصول یک توافق این جنگ تا حدودی کاهش یافت، اکنون وضعیت دو کشور در این زمینه چگونه است؟ باید گفت که جنگ تجاری بین چین و امریکا در آن زمان متوقف نشد و آن چه بین دو کشور در این زمینه حاصل شد یک توافق محدود در برخی از حوزه‌ها بود وگرنه این جنگ همچنان ادامه دارد. گسترش شیوع ویروس کرونا، این درگیری شدت بیشتری پیدا کرده است، چراکه ترامپ برای فرافکنی نوع عملکردش اقدام به مطرح کردن اتهاماتی گسترده علیه چین کرده است، چینی‌ها به هر دلیل و با هر روشی، در ظاهر توانسته‌اند به صورت مناسب‌تری نسبت به امریکا با این ویروس و تبعات آن برخورد کنند.

با توجه به اینکه اقتصاد چین تولیدمحور است اکنون از نظر اقتصادی در پی شیوع ویروس کرونا این کشور در جایگاه قوی‌تر ظاهر شده است این در حالی است که 70 درصد مشاغل در امریکا خدماتی است و آنها از این ویروس لطمه بیشتری خورده‌اند. به نظر می‌رسد طی ماه‌های آینده روابط دو کشور چین و امریکا در حوزه‌های مختلف وخیم‌تر شود و تضاد و تعارض بین این دو کشور افزایش پیدا کند.

طی سالیان اخیر اقتصاد جهانی به سمت آسیا سوق پیدا کرده است، بنابراین به‌تدریج امریکا ضعیف‌تر می‌شود و وزنه‌های اقتصادی جهان از اروپا و امریکا به سمت آسیا به‌خصوص شرق این قاره سوق پیدا می‌کند و این باعث افزایش تنش بین غرب و شرق از جمله امریکا و چین خواهد شد. یکی از حوزه‌هایی که در حال حاضر چین و امریکا در مورد آن رقابت شدیدی بایکدیگر دارند، بحث هوش مصنوعی است چرا که این موضوع به نوعی آینده جهان را رقم می‌زند و در همین چارچوب نبرد سنگینی بین این دو کشور در جریان است.


نام:
ایمیل:
* نظر: