bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۸۳۲
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۴ - ۲۵ آذر ۱۳۹۹
از نیمه دوم ۱۴۰۰؛
مژده پاینده:معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران از آغاز برداشت گاز از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ خبر داد.

مژده پاینده:معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران از آغاز برداشت گاز از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ خبر داد.

فاز ۱۱ تنها فاز باقی‌مانده میدان گازی پارس جنوبی است که زمانی قرار بود به‌عنوان اولین IPC پرچم‌دار توسعه میادین نفتی و گازی ایران از طریق این قرارداد‌ها باشد، اما به‌صورت مستقیم تحت تاثیر تحریم‌های امریکا علیه ایران قرار گرفت.سه سال پیش بود که قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم ایرانی-فرانسوی-چینی توتال، شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (CNPCI) و پتروپارس امضا شد.

بر اساس این گزارش، جذب 8/4 میلیارد دلار سرمایه برای ایران و درآمد ۸۴ میلیارد دلاری ایران از طریق اجرای قرارداد توسعه فاز ۱۱، در درجه دوم اهمیت قرار داشت. توتال کار خود را در این فاز آغاز و طبق برنامه حرکت کرد. ساخت نخستین جکت فاز ۱۱ پارس جنوبی از سوی شرکت‌های ایرانی، شروع به‌کار دفتر توتال در ایران، انجام کار توتال در فاز ۱۱ طبق زمان‌بندی، برگزاری مناقصه، هزینه ۹۰ میلیون دلاری توتال در فاز ۱۱ از جمله مهم‌ترین اقدامات توتال بود. با خروج ترامپ از برجام، برگ جدیدی از تعامل بین ایران و توتال گشوده شد و زمزمه‌های رفتن توتال به گوش رسید. زمزمه‌هایی که تحقق یافت و این شرکت فرانسوی قرارداد را ترک کرد. طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از خروج شرکت‌های توتال فرانسه و شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی‌آی) چین به‌دلیل تحریم، به‌طور کامل به شرکت پتروپارس سپرده شد.

دیروز عملیات حفاری نخستین چاه طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی با دکل دریایی MD-۱ در موقعیت مرزیSPD ۱۱ B با دستور وزیر نفت به‌طور رسمی آغاز شد. در مرحله نخست با حفاری و تکمیل پنج حلقه چاه توصیفی-توسعه‌ای و نصب سکویSPD ۱۱ B، تولید اولیه از این طرح به مقدار ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز در روز (معادل ۱۴ میلیون مترمکعب) محقق می‌شود، سپس با انجام عملیات حفاری و تکمیل هفت حلقه چاه توسعه‌ای دیگر، هم‌زمان با تولید اولیه، مجموع برداشت از این سکو به روزانه یک میلیارد فوت‌مکعب (معادل ۲۸ میلیون مترمکعب) گاز غنی افزایش می‌یابد. طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از خروج شرکت‌های توتال فرانسه و شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی‌آی) به‌دلیل تحریم به‌طور کامل به شرکت پتروپارس سپرده شده است. حمیدرضا مسعودی در گفت‌وگویی با شانا اعلام کرده بود: «از ظرفیت همه پیمانکاران داخلی برای توسعه فاز ۱۱ استفاده می‌کنیمو دست همه آن‌ها را برای انجام این طرح بزرگ ملی می‌فشاریم».

رضا دهقان در حاشیه آیین رسمی آغاز عملیات حفاری نخستین چاه طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی در جمع خبرنگاران گفت: قرارداد اولیه این طرح سال ۹۶ با کنسرسیوم شرکت‌های توتال فرانسه، شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی‌آی)، و پتروپارس ایران امضا شده بود که متاسفانه به دلایل خارج از کنترل شرکت ملی نفت ایران، شریکان خارجی کار را ادامه ندادند و مدیریت کار به پتروپارس سپرده شد. برای اجرای طرح عملیات حفاری فاز ۱۱، ۴۰ بسته کاری تعریف شده است، پارسال کار‌های مقدماتی و مطالعات مهندسی تکمیل‌تر و مناقصه‌ها برگزار شد و جکت نخست طرح توسعه فاز ۱۱ در نزدیک نقطه صفر مرزی با قطر نصب شد و هم‌زمان دکل حفاری روی جکت قرار گرفت، امروز آماده عملیات حفاری هستیم و انتظار ما این است که با حفر پنج یا شش چاه، مرحله نخست برداشت گاز در سال آینده محقق شود.

وی با بیان اینکه در مجموع طرح توسعه فاز ۱۱ دارای ۲۴ حلقه چاه، دو سکو و خط جریان گاز به ساحل است که سکوی دوم در موقعیت دیگری نصب می‌شود، افزود:هزینه اجرای این عملیات حدود ۵۰۰ میلیون دلار است. قرار بر این بود تامین مالی این طرح از سوی سرمایه‌گذار خارجی باشد که با توجه به شرایط موجود شرکت ملی نفت ایران با امکانات و منابع داخلی و از محل فروش اوراق مشارکت هزینه آن را تامین خواهد کرد و امیدواریم در فاز‌های بعدی این عملیات بتوانیم تامین مالی آن را انجام دهیم. نصب سکو در نیمه نخست سال آینده اتفاق می‌افتد، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در ابتدای نیمه دوم سال ۱۴۰۰ ما به مرحله برداشت گاز می‌رسیم. طراحی اولیه سکو دوم انجام شده است و مراحل ساخت آنکه حدود دو سال به‌طول می‌انجامد، به‌زودی آغاز می‌شود.

مدیرعامل گروه پتروپارس نیز در این آیین با بیان اینکه توسعه آخرین بلوک میدان مشترک پارس جنوبی (فاز ۱۱) با استفاده از ظرفیت شرکت‌های داخلی نویدبخش بهار توسعه‌یافتگی برای تولیدکنندگان، پیمانکاران و سازندگان داخلی است، افزود: طلسم طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در سال ۹۹ با بارگیری نخستین جکت آن در ۱۲ اردیبهشت شکست و یکم خرداد نیز عملیات نصب آن با دستور رئیس‌جمهوری آغاز شد. ۱۷ آبان دکل حفاری به موقعیت ۱۱B رسید و مستقر شد و پس از طی مراحل فنی و انجام آزمون‌های عملکردی مورد نیاز و تائید گروه بازرسی فنی و حفاری شرکت پتروپارس، اکنون آماده آغاز عملیات حفاری در آخرین بلوک میدان پارس جنوبی هستیم، به این منظور در مرحله نخست با حفاری و تکمیل پنج حلقه چاه و نصب سکوی ۳۷۰۰ تنیSPD ۱۱ B، تولید اولیه از این طرح به مقدار روزانه ۴۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز محقق می‌شود.

حمیدرضا مسعودی با بیان اینکه در مرحله دوم نیز با حفاری و تکمیل هفت حلقه چاه توسعه‌ای دیگر مجموع برداشت از این سکو به روزانه یک میلیارد فوت‌مکعب (معادل ۲۸ میلیون مترمکعب) گاز ترش غنی افزایش می‌یابد عنوان کرد: بخش عمده‌ای از قرارداد‌های روسطحی، زیرسطحی، خرید کالا و سرویس‌های جانبی با پیمانکاران و سازندگان ایرانی امضا شده است، تاکنون سهم ایرانی این طرح ۹۷ درصد بوده است، در حقیقت هدف ما در اجرای فاز ۱۱، بهره‌مندی از ظرفیت کشور و استفاده حداکثری از توان داخل است. توسعه آخرین بلوک میدان مشترک پارس جنوبی در سال جهش تولید و با تکیه بر دانش، تخصص و توان شرکت‌های ایرانی حلاوت و شیرینی توسعه آن را مضاعف کرده و نویدبخش بهار توسعه‌یافتگی برای تولیدکنندگان، پیمانکاران و سازندگان داخلی است.این طرح ملی تاکنون سبب اشتغال‌زایی حدود ۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و حدود ۲۰۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم شده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: