bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۹۳۰
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۲۱ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر:
داود علیزاده: هنوز هفته‌ای از شروع واکسیناسیون کرونا برای کادر در ایران نگذشته است که امیدهای تغییر وضعیت کرونایی در کشور با سخنان وزیر بهداشت به بیم‌ مبدل شد. رواج ویروس کرونای جهش‌یافته نوع انگلیسی و آفریقایی در ایران معمای شیوع کرونا را پیچیده‌تر از قبل کرده است.

داود علیزاده

هنوز هفته‌ای از شروع واکسیناسیون کرونا برای کادر در ایران نگذشته است که امیدهای تغییر وضعیت کرونایی در کشور با سخنان وزیر بهداشت به بیم‌ مبدل شد. رواج ویروس کرونای جهش‌یافته نوع انگلیسی و آفریقایی در ایران معمای شیوع کرونا را پیچیده‌تر از قبل کرده است.

با شیوع نسخه جهش‌یافته ویروس کرونا در جهان، شایعه شیوع این نوع ویروس در ایران نیز مطرح شد؛ اما بلافاصله همانند بسیاری از خبرهای هولناک در شروع تکذیب شد؛ حتی در برخی موارد اظهارنظرها به‌گونه‌ای بود که گویی اتفاق خاصی نیست و باید مشابه رفتار گذشته را داشت. بااین‌حال در هفته‌های اخیر شیوع ویروس کرونا در ایران یک‌باره افزایش‌یافته است و در نهایت وزیر بهداشت به چرخه ویروس جهش‌یافته کرونا در کشور صحه گذاشت.

کرونای انگلیسی در ایران پخش شد

سعید نمکی در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: ویروس کرونا یکی از بااقتدارترین نظام‌های بهداشتی دنیا را در اروپا به‌زانو درآورده است.

نمکی با اشاره به شناسایی یک مورد ابتلا به ویروس انگلیسی در تهران که یک خانم 71 ساله بوده است، افزود: یک مورد دیگر در هشتگرد بود و این دو مورد نشان می‌دهد که ویروس جهش‌یافته کرونا در کشور چرخیده است و این زنگ‌ خطر جدی در مدیریت کرونا بوده که آغازشده است.

وی با هشدار به این موضوع که روزهای سختی در انتظار ماست و باید خود را آماده کنیم، ادامه داد: روش مبارزه با ویروس جدید و جهش‌یافته کرونا با ویروس ووهان هیچ تفاوتی ندارد و باید دستورالعمل‌های توصیه‌شده را رعایت کنیم.

نمکی با اشاره به قدرت بالای سرایت‌پذیری ویروس و افزایش احتمال مرگ‌ومیر آن، تاکید کرد:‌ممکن است حتی در داخل کشورمان با موتاسیون‌های جدید روبرو باشیم یا از کشورهای همسایه شاهد ورود موتاسیون جدید ویروس باشیم.

وی با اشاره به تمهیدات جدید برای مقابله با کرونا در کشور، خاطرنشان کرد: باید تست‌های کرونا و تست رپید را افزایش دهیم و اگر تست سریع و تست پی سی آر نیز منفی بود بیماران تست منفی را هم رها نکرده و کنترل کنیم.

این اظهارات در حالی مطرح‌شده است که روز یکشنبه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان از جان باختن نخستین قربانی ویروس جهش‌یافته کرونا موسوم به کرونای انگلیسی در این منطقه خبر داد.

به نقل از ایرنا محمد حاجی‌جعفری با اشاره به گزارش موارد مثبت از ویروس جهش‌یافته کرونا در چند منطقه از کشور گفت: با رصد انجام‌شده نمونه یک مورد بیمار مشکوک به این نوع ویروس در این منطقه شناسایی و برای انجام آزمایش سنجش توالی ژنی به مرکزهای دارای صلاحیت ارسال شد.

به گفته وی این نمونه مربوط به یک بانوی ۴۵ ساله است که روز گذشته با علائم تب و تنگی نفس به مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی کاشان مراجعه کرده بود. این بانو به علت تشدید علائم، تحت اقدام‌های لازم ازجمله لوله‌گذاری تنفسی و تهویه مصنوعی قرار گرفت اما باوجود تلاش‌های انجام‌شده، جان باخت.

هرچند یک روز بعد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان وجود کرونای انگلیسی در کاشان را تکذیب کرد.

سید علیرضا مروجی با تأیید فوت بیمار 45 ساله در کاشان، افزود: با توجه به تشدید سریع علائم (مشابه علائم ابتلا به ویروس جهش‌یافته انگلیسی) آزمایش وی صبح امروز برای اعلام نتیجه قطعی به آزمایشگاه پاستور تهران ارسال شد.

فقط سه آزمایشگاه برای تشخیص کرونای انگلیسی داریم

وی با بیان اینکه هم‌اکنون در کشور تنها در سه آزمایشگاه در تهران امکان اعلام نتیجه آزمایش کرونای انگلیسی امکان‌پذیر است تصریح کرد: اگر در نوبت بررسی نباشد نتیجه آزمایش این خانم مشکوک حداکثر تا ۴۸ ساعت آینده اعلام می‌شود.

اکنون دیگر دو موضوع برای همه محرز شده است. اول اینکه نمونه جهش‌یافته ویروس کرونا در ایران شیوع یافته است و دوم اینکه امکان تشخیص این نوع به‌صورت محدود در کشور وجود دارد. مساله ای که بیم یک فضای بحرانی را در آستانه سال نو در ایران می‌دهد.

همزمان سخنگوی ستاد کرونا در استان‌های مختلف وجود ویروس موسوم به کرونای انگلیسی را در استان خود تکذیب کرده‌اند. این در حالی است که امکان رد یا تکذیب در عمل برای آنها به این صراحت وجود ندارد. اینکه واکسن کرونای انگلیسی در ایران تا چه اندازه شایع شده است مشخص نیست؛ اما یک نکته بدیهی است سرعت انتشار این نوع از قبل بیشتر است و قدرت مرگ‌ومیر بالاتری دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت آخرین وضعیت ابتلا و شیوع ویروس کرونا در کشور را تشریح کرد.

سیما سادات لاری روز دوشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۷ بهمن ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی هفت هزار و ۷۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و ۷۸۴ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک‌میلیون و ۵۲۶ هزار و ۲۳ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص میزان ترخیص شدگان گفت: خوشبختانه تاکنون یک‌میلیون و ۳۰۴ هزار و ۳۳۰ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۷۰۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۰ میلیون و ۱۰۵ هزار و ۸۰ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام‌شده است.

به گفته وی بر اساس آخرین تحلیل‌ها، در حال حاضر ۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۷۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

لاری با بیان اینکه شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند. افزود: افزایش موارد ابتلا و بستری به بیماری کووید 19 در استان خوزستان بسیار نگران‌کننده است، همچنین در استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، اصفهان، فارس و سمنان نیز شاهد ایجاد روند ملایم صعودی در موارد بستری روزانه کرونا هستیم.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به شیوع ویروس کرونا در نسل جوان گفت: ابتلا به بیماری کووید 19 در بین جوانان در هفته‌های اخیر افزایش‌یافته و این مساله واقعاً نگران‌کننده است و لزوم همزیستی هوشمندانه با بیماری را بیش از گذشته نشان می‌دهد زیرا افزایش بیماری در گروه‌های سنی پایین‌تر هشداری برای افزایش بیماری در بین سالمندان است.

وی با بیان اینکه خطر ورود به خیز چهارم کرونا جدی است تاکید کرد: همه باید برای جلوگیری از آن دست در دست هم دهیم و از انتشار ویروس کرونا به‌خصوص ویروس جهش‌یافته انگلیسی به‌طور جدی‌تر از ترددهای غیرضروری خودداری کنیم و از هرگونه دورهمی و مهمانی‌های خانوادگی کمک کنیم و با همکاری هم از ایجاد موج جدید بیماری در کشور ممانعت کنیم.

افزایش 23 درصدی مراجعه به مراکز درمانی

فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران چرخش ویروس کرونای جهش یافته در کشور را تأیید کرده است.

علیرضا زالی عصر دوشنبه در جلسه ستاد مبارزه با کرونا استان تهران گفت: پیش بینی می‌کنیم که این ویروس در حال چرخش است و پایین آمدن سن ابتلا نیز به همراه افزایش علائم ابتلا به وقوع پیوسته است.

وی با اشاره به افزایش 23 درصدی مراجعه به مراکز درمانی در هفته گذشته خاطرنشان کرد: مراجعین سرپایی در قالب علائم سرپایی رشد چشمگیری نسبت به هفته قبل داشته و ظرف ۲۴ ساعت گذشته ۷۵۰۰ نفر به مراکز درمانی با علائم کرونا مراجعه کردند که البته ممکن است مراجعین سرپایی ما بیشتر باشند؛ چرا که بسیاری به مطب پزشکان مراجعه می‌کنند و در مجموع ۲۳ درصد رشد در بخش مراجعین سرپایی داشته‌ایم.

احتمال شیوع کرونای انگلیسی در بوشهر

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز نسبت به شیوع ویروس کرونای جهش‌یافته در استان بوشهر هشدار داد.

دکتر عبدالمحمد خواجه ئیان با بیان اینکه امروز جهان با حداقل سه سوش جهش‌یافته ویروس کرونا روبرو است، گفت: همه‌گیری این ویروس‌ها جامعه را تهدید می‌کند که مردم باید برای مصون ماندن از این خطر بسیار جدی عمل کنند.

به گفته وی شواهد نشان می‌دهد که ویروس جهش‌یافته انگلیسی در کشور گردش یافته است و باید برای جلوگیری از گسترش آن تلاش شود که در این زمینه محدود کردن جابه‌جایی جمعیتی، برگزار نکردن اجتماع‌ها و پرهیز از تماس‌های نزدیک‌بین افراد تا جایی که ممکن است از جمله راهکارها است.

وی با اشاره به تغییر رنگ‌بندی استان‌های همسایه تاکید کرد: با توجه به ارتباط وسیع با استان‌های همسایه در این شرایط احتمال ورود این ویروس به استان بوشهر دور از انتظار نیست و توصیه اکید می‌شود در صورت امکان مسافرت‌های غیرضروری و مراسم را لغو و یا به تعویق بیندازند.

خواجه ئیان با بیان اینکه ویروس جهش‌یافته انگلیسی اپیدمی سنگینی ایجاد می‌کند، افزود: در همین راستا باید میدان مبارزه را قبل از اینکه اپیدمی گسترش یابد از بیمارستان‌ها به بیرون کشید و پیشگیری را در اولویت قرارداد تا خسارت‌های جانی به حداقل برسد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اصرار برخی برای اخذ مجوز برگزاری مراسم گفت: دستگاه‌های اجرایی در این شرایط حساس اصراری برای گرفتن مجوز لازم برای برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی نداشته باشند و تجمع‌ها، نشست‌ها و جلسه‌ها را کاهش دهند.

پایش بیماران کرونایی در استان بوشهر

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر نیز از پایش بیماران کرونایی برای رصد ویروس کرونای انگلیسی خبر داد.

دکتر سعید کشمیری با اشاره به رصد بیماران گفت: اگر فردی کرونا بگیرد و با افرادی که به سفر‌های خارجی به‌خصوص کشور‌هایی که ویروس جهش‌یافته کرونا در آنجا شیوع پیداکرده ارتباط داشته‌اند، نمونه ویروسی برای پیدا کردن رد پای جهش به آزمایشگاه‌های اختصاصی فرستاده می‌شود.

به گفته وی خوشبختانه تاکنون مورد مثبتی از این ویروس در استان بوشهر ثبت‌نشده است.

.


نام:
ایمیل:
* نظر: