bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۸ - ۱۹ آبان ۱۴۰۰
ملیحه مالکی: افزایش روزافزون جمعیت انسانی و نیاز به غذای بیشتر از یک‌سو و کاهش وسعت خاک‌های قابل‌کشت و حاصلخیزی آن‌ها از سوی دیگر، جوامع بشری را به کاربرد کود‌های شیمیایی سوق داده است. پتروشیمی پردیس به‌عنوان عظیم‌ترین مجتمع تولیدکننده آمونیاک و اوره خاورمیانه با تولید سالانه بیش از پنج میلیون تن محصول در سال، گام‌های موثری برای ایجاد امنیت غذایی مردم ایران و جهان برداشته است.

ملیحه مالکی

افزایش روزافزون جمعیت انسانی و نیاز به غذای بیشتر از یک‌سو و کاهش وسعت خاک‌های قابل‌کشت و حاصلخیزی آن‌ها از سوی دیگر، جوامع بشری را به کاربرد کود‌های شیمیایی سوق داده است. پتروشیمی پردیس به‌عنوان عظیم‌ترین مجتمع تولیدکننده آمونیاک و اوره خاورمیانه با تولید سالانه بیش از پنج میلیون تن محصول در سال، گام‌های موثری برای ایجاد امنیت غذایی مردم ایران و جهان برداشته است.

این شرکت در یک سال گذشته بیش از پنج میلیون و ۳۰۰هزار تن محصول اوره و آمونیاک تولید کرد که 91/111 درصد نسبت به برنامه، 21/102 درصد نسبت به ظرفیت اسمی و 48/118 درصد نسبت به سال مالی ۹۹ افزایش داشته است. این مقدار تولید محصول در شرایطی صورت گرفته که بسیاری از صنایع به‌دلیل بروز شرایط کرونایی و مشکلات عدیده اقتصادی با رکود و کاهش ظرفیت تولید روبه‌رو شده‌اند، اماپتروشیمی پردیس با برنامه‌ریزی، آینده‌نگری و تلاش شبانه‌روزی و خستگی‌ناپذیر سرمایه انسانی متعهد، دلسوز و متخصص خود و با کنترل حوادث فرآیندی و کاهش قابل توجه میزان توقف در تولید به این موفقیت ارزنده و چشمگیر دست یافته است.

شرکت پتروشیمی پردیس در یک سال گذشته ۵۰ درصد بیشتر از تعهداتی که وزارت جهاد کشاورزی برای این شرکت تکلیف کرده بود، به کشاورزان کود اوره تحویل داد، آن هم با ۴۰ درصد مبلغی که برای تولید این محصول در پتروشیمی پردیس هزینه شده است. بدون تردید این اقدام پتروشیمی پردیس در قیمت نهایی محصولات کشاورزی و سفره مردم تاثیر به‌سزایی داشته است.

پتروشیمی پردیس به‌عنوان یکی از صنایع پیشرو در حوزه ایفای نقش مسوولیت اجتماعی، همه‌ساله فعالیت‌های گسترده‌ای را برای ارتقای شاخص‌های آموزشی، بهداشتی، رفاهی، زیست‌محیطی و فرهنگی در سطح منطقه انجام می‌دهد که بخشی از این فعالیت‌ها در قالب پروژه‌های مشترک با شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی منطقه پارس و بخشی هم به‌صورت مستقیم از سوی کمیته مسوولیت‌های اجتماعی شرکت عملیاتی شده است.

نخستین و مهم‌ترین مسوولیت اجتماعی پتروشیمی پردیس تامین امنیت غذایی مردم عزیز ایران است که این مهم نه‌تنها با تولید محصول راهبردی اوره کشاورزی، بلکه با تامین اقلام مورد نیاز کشور در تهاتر با محصول تولیدی و ارزآوری و جلوگیری از خام‌فروشی اجرایی شده است. البته عملکرد مثبت پتروشیمی پردیس به این موارد ختم نمی‌شود و این شرکت اکنون به یاری یکی از مهمترین پتروشیمی‌های عسلویه آمده تا یکی از بزرگ‌ترین دردهای منطقه یعنی آلودگی هوا را مرهم بخشد.

با مشارکت و سرمایه‌گذاری پتروشیمی «پردیس»، ساخت پتروشیمی «همت» درحالی شتاب گرفته که با بهره‌برداری از این طرح سالانه بیش از ۸۰۰ هزار تن دی‌اکسیدکربن پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها جای سوختن و انتشار در آسمان «عسلویه» به اوره و آمونیاک تبدیل خواهد شد. با بهره‌برداری از این طرح علاوه بر جمع‌آوری دی‌اکسید کربن پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها، سالانه یک میلیون تن به ظرفیت تولید «اوره» ایران بدون استفاده از منابع خوراک «متان» افزوده می‌شود.

اجرای پتروشیمی همت گام مهمی هم‌سو با رویکرد کنوانسیون پاریس برای کاهش گاز‌های گلخانه‌ای است. اجرای پتروشیمی همت حجم به‌سزایی از گاز گلخانه‌ای co۲ تولیدی منطقه را به کود اوره تبدیل می‌کند وجایگاه و رتبه بین‌المللی ایران را در محافظت از محیط زیست بیش از پیش افزایش می‌دهد.

اجرای پتروشیمی همت یک پروژه ملی- جهانی همسو با تعهدات ایران در توافقنامه پاریس است و طرح سبز پتروشیمی عسلویه در راستای کاهش گاز‌های گلخانه‌ای تا سال ۲۰۲۰مورد توجه قرار دارد که اثرات زیست‌محیطی co۲ در عسلویه را کاهش می‌دهد. این پروژه همسو با اولویت این سازمان در عرصه حفاظت از محیط زیست است.

منطقه عسلویه با دارا بودن منابع عظیم گاز طبیعی به یکی از قطب‌های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور تبدیل شده، وجود واحد‌های متعدد فرآوری گاز و مجتمع‌های تولیدی مواد پتروشیمیایی، سبب رشد انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در این منطقه شده است. بهبود شرایط زندگی کارکنان و منطقه در راستای معاهده پاریس از اهداف مهم تاسیس پتروشیمی همت است که در این راستا یک واحد عظیم تولید اوره با استفاده از جمع‌آوری گاز‌های دی‌اکسید‌کربن تاسیس شده است.

پتروشیمی همت در ۱۱ هکتار در منطقه ویژه پارس ایجاد شدهو سالانه در حدود ۸۰۸ هزار تن دی‌اکسیدکربن و ۶۰۲ هزار تن آمونیاک مازاد از پتروشیمی‌ها را به یک میلیون تن کود اوره تبدیل می‌کند. صرفه‌جویی سالانه ۲۰۰ هزار تن بخار مصرفی با استفاده از تکنولوژی‌های جدید از دیگر مزیت‌های زیست‌محیطی این پروژه است که خوراک این پتروشیمی به‌جای متان، گاز co۲ است که با توجه به افزایش سالانه قیمت متان مزیت اقتصادی این پروژه را افزایش می‌دهد.

احداث واحدهای تولید آمونیاک و اوره در عسلویه در حالی ضرورت جمع‌آوری گازهای گلخانه‌ای به منظور بهبود کیفیت هوا و شاخص‌های زیست‌محیطی را مرتفع می‌کند که امکان ایجاد ارزش افزوده از آلودگی هوا را هم فراهم می‌کند.


نام:
ایمیل:
* نظر: