bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۴۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۴ - ۲۰ آذر ۱۴۰۰
بامداد جنوب: کنگره علمی پژوهشی علامه بلادی بوشهری (ره) یکی از رویدادهای معتبری است که به میزبانی استان بوشهر در زمینه دین‌شناسی برگزار می‌شود. بی‌شک مزین شدن این رویداد به‌نام یکی از روحانیون نقش موثری را در احیای تاریخ روحانیت در جنوب کشور ایفا می‌کند.

بامداد جنوب: کنگره علمی پژوهشی علامه بلادی بوشهری (ره) یکی از رویدادهای معتبری است که به میزبانی استان بوشهر در زمینه دین‌شناسی برگزار می‌شود. بی‌شک مزین شدن این رویداد به‌نام یکی از روحانیون نقش موثری را در احیای تاریخ روحانیت در جنوب کشور ایفا می‌کند.

آیت‌الله سید‌عبدالله مجتهد بلادی‌بوشهری‌بهبهانی به سال ۱۲۹۱ هجری قمری در خانواده‌ای اهل علم و تقوی در شهر مقدس نجف اشرف دیده به جهان گشود. این عالم پس از تکمیل تحصیلات خود در نجف و گرفتن مجوز اجتهاد، در سال ۱۳۲۶ قمری در گرماگرم جنبش مشروطیت در ایران، از نجف اشرف به بوشهر بازگشت و خیلی زود جذب این جنبش شد.

وی با وقوع جنگ جهانی اول، مبارزه سختی را با انگلیس آغاز کرد و پس از به قدرت رسیدن رضاخان پهلوی، به صف مخالفان وی پیوست و چندین رساله کوتاه و بلند به زبان‌های فارسی و عربی درباره اعمال ضد اسلامی رضاشاه منتشر ساخت. رئیسعلی دلواری برای برخی فعالیت‌های مبارزاتی‌اش علیه استعمار انگلیس از علامه بلادی فتوا می‌گرفت. با سقوط رضاشاه، آیت الله بلادی به ارشاد و هدایت مردم ادامه داد و سرانجام در ۲۳ محرم الحرام سال ۱۳۷۳ هجری قمری/۲۱ مهر ۱۳۳۱ هجری شمسی در سن ۸۱ سالگی دارفانی را وداع گفت. این عالم در حیات پربرکت خود ۸۴ کتاب و رساله در موضوعات مختلف به رشته تحریر درآورد.

با توجه به اهمیت و جایگاه علامه بلادی در حوزه دین و سیاست کنگره‌ای علمی پژوهشی به‌نام ایشان به میزبانی بوشهر راه‌اندازی شد که هفتمین دوره این کنگره از روز گذشته (چهارشنبه، 17 آذرماه) در این آیینی آغاز به کار کرد.

دبیر هفتمین کنگره علمی پژوهشی علامه بلادی بوشهری (ره) در این آیین گفت: حدود ۳۰۰ اثر به دبیرخانه‌های این کنگره فرستاده شده است. آثار ارسالی در دو مرحله ارزیابی شده است که از بین آنها ۲۲ اثر به‌عنوان برتر و ۳۰ اثر نیز به‌عنوان شایسته تجلیل انتخاب‌شده است.

حجت‌الاسلام یوسف جمالی در ادامه با بیان اینکه با توجه به شرایط کرونایی برگزاری آیین اختتامیه هفتمین کنگره علمی پژوهشی علامه بلادی بوشهری به‌صورت مجازی پیش‌بینی شد، افزود: حجت‌الاسلام بهجت‌پور، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور، آیت‌الله صفایی بوشهری نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه بوشهر و آیت‌الله حسینی بوشهری نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری از سخنرانان این کنگره هستند.

وی در پایان با اشاره به اینکه طلاب، روحانیون، دانشجویان و دیگر علاقه‌مندان می‌توانند از طریق نشانی مجازی به‌صورت زنده در این برنامه حضورداشته باشند، تصریح کرد: در این مراسم از پوستر کتاب «تسانیف العلما» اثر جدید آیت‌الله صفایی‌بوشهری امام‌جمعه بوشهر رونمایی شد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با ارتباط ویدئوکنفرانسی با هفتمین کنگره علمی پژوهشی علامه بلادی بوشهری (ره) گفت: فهم عمیق دین و دین‌شناسی مسوولیتی است که متوجه طلبه و فضلاست.

آیت‌الله سید هاشم حسینی‌بوشهری با بیان اینکه عرصه مطالعات طلاب و فضلا نباید تک‌بعدی باشد و باید متناسب با انتظار جامعه و همچنین به‌دنبال رسیدن به کمال اخلاقی مطلوب باشد، افزود: داشتن بینش لازم در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی امری ضروری است. طلبه‌ها و بزرگان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی باید تبلیغ همه‌جانبه در رابطه با دین و پژوهش گسترده داشته باشند.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت طلاب و دانشجویان بهره‌گیری شود، تصریح کرد: طلابی که در مدارس تحصیل می‌کنند رسالت بزرگی بر دوش دارند که باید هم‌زمان با رشد از سوی استادان بزرگ، به مقوله تربیت نیز اهتمام جدی داشته باشند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در ارتباط با بزرگانی همچون علامه بلادی‌ها و مجتهد اهرمی‌ها نباید تنها به آنان افتخار کرد؛ بلکه باید جای آنها را گرفت تا آیندگان نیز به طلبه‌های امروزی افتخار کنند، یادآور شد: طلبه‌ای که دوری از مسوولیت‌پذیری دارد، نمی‌تواند رسالت علما و بزرگان دین را عهده‌دار شود. علما باید همواره برای فراگیری علم در تلاش و کوشش باشند تا بتوانند نقش پیشوایی در جامعه ایفا کنند.

حسینی‌بوشهری با بیان اینکه پژوهش نباید مهمان ناخوانده آموزش باشد بلکه باید با آموزش درهم‌تنیده باشند، گفت: انسان باید همواره انگیزه‌ای برای رشد و قدم برداشتن در عرصه‌های علمی داشته باشد. جامعه شیعه هیچ‌وقت در طول تاریخ از لحاظ کمیت و قدرت سیاسی و اجتماعی قدرت امروز را نداشته و به برکت انقلاب هیچ‌وقت نیز به‌اندازه امروز در دنیا شناخته‌شده و مورد تجلیل و احترام آحاد مسلمانان نبوده است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه با‌وجود این، جامعه شیعه هیچ‌وقت نیز به‌اندازه امروز دشمن نداشته؛ چراکه امروز از نظر مکاتب سیاسی اجتماعی جبهه بزرگی مقابل خود دارد، گفت: جهان تشییع هم دوستان و هم دشمنان فراوانی دارد و همچنین بار مسوولیت بزرگ بر دوش حوزه‌های علمیه است.

نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری در پایان با بیان اینکه گذشتگان استان بوشهر در بهبوهه اشغال بیگانگان از حرکت باز نایستادند و با فرمان جهاد در کنار شهید رئیسعلی دلواری ایستادند، خاطرنشان کرد: نوشته‌های طلاب و فضلا در کنگره علامه بلادی نشان از همین مسوولیت‌پذیری و نشانگر تحولی شگرف در حوزه‌های علمیه و به‌ویژه استان بوشهر است.

مدیرحوزه علمیه خواهران هم در این آیین گفت: راز ماندگاری علامه بلادی بوشهری دغدغه‌مندی وی در حوزه‌های مختلف است به گونه‌ای که بی‌مهابا با ورود در عرصه‌ها نقش‌آفرینی می‌کرد.

حجت الاسلام عبدالکریم بهجت‌پور با بیان اینکه انگیزه بالا برای میدان ترسیم شده، وجود شور، شوریدگی و انگیزه‌مندی از دیگر ویژگی‌های بازر شخصیت بزرگی چون علامه بلادی است، تصریح کرد: جامعیت شخصیت علامه بلادی از دیگر ویژگیهای بارز وی و برگرفته از حوزه‌های دانشی وی است که در سایه دغدغه‌مندی خود به این مهم دست پیدا کرده بود.

وی با اشاره به اینکه مراجعه مجدد به دانش و نگرش علامه بلادی مبتنی بر نیازی است که جامعه به وجود این شخصیت بزرگ احساس می‌کند، افزود: عالمان فقید دین باید زنده و متولد شوند که یکی از این عالمان علامه بلادی است که نقش خود را شناخته و بخوبی آن را ایفا کرده و امروز جامعه نیاز مبرم به نقش آنان دارد.

مدیر حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه علامه بلادی در زمان حیات خود با همه دانشش مجبور شد به‌خاطر شرایط بد ایجاد شده در بوشهر به فارس عظیمت کند و در اولین فرصت دوباره برای ایفای رسالت خطیر خوند به بوشهر بازگشت، گفت: طلبه‌ها برای حرکت به سمت و سوی علامه بلادی باید فعالیت خود را مبتنی با نگاه و درایت این عالم فرزانه عملی کنند.

بهجت‌پور با تاکید بر اینکه امروز وظیفه روحانیت است تا به‌مثابه یک جامعه رشید داشته‌ها و ارث محصول ایثارگری و فداکاری تلاش گذشتگان را نگهداری کنند، ادامه داد: امروز طلبه‌ها و دانشمندان حوزه دین مسوولیت بسیار بزرگی دارند و در این عرصه با تعریف و ثناگویی یکدیگر راه به جایی نمی‌برند.

وی در پایان گفت: برای ترویج شجره طیبه، مکتب و مذهب اثنی‌عشری باید به‌خوبی تلاش کرد، چراکه در غیر این صورت باید در انتظار اتقاق‌های نامیمون و نامبارک بود.


نام:
ایمیل:
* نظر: