bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۴۹۵
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۷ - ۱۳ دی ۱۴۰۰
رئیس شورای خارگ با اشاره به بدقولی‌های مکرر برخی مسوولان؛
داود علیزاده: پیش از این در چندین گزارش مجزا ازجمله «نیمی از سال تردد به جزیره خارگ میسر نیست»، «نارضایتی ساکنان «درّ یتیم خلیج‌فارس» از وضعیت رفاه و تردد» و «خارگ یکی از آلوده‌ترین مناطق نفتی جهان است.» در همین صفحه به مشکلات مختلف جزیره خارگ پرداخته شد.در چند ماه گذشته حتی با وعده‌های ریاست جمهوری بازهم در وضعیت جزیره خارگ تغییری ایجاد نشده است.

داود علیزاده

جزیره خارگ به‌عنوان یکی از نقاط مهم و استراتژیک کشور محسوب می‌شود و نقش آن در صادرات نفت و اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست. پیش از این در چندین گزارش مجزا ازجمله «نیمی از سال تردد به جزیره خارگ میسر نیست»، «نارضایتی ساکنان «درّ یتیم خلیج‌فارس» از وضعیت رفاه و تردد» و «خارگ یکی از آلوده‌ترین مناطق نفتی جهان است.» در همین صفحه به مشکلات مختلف جزیره خارگ پرداخته شد بااین‌حال در چند ماه گذشته حتی با وعده‌های ریاست جمهوری بازهم در وضعیت جزیره خارگ تغییری ایجاد نشده است. سرنوشت شناورهایی که وزارت نفت با دستور رئیس‌جمهور وعده‌اش را داده بود همچنان نامشخص است و در هفته‌های اخیر با وزش بادهای موسمی و نبود وسیله تردد ایمن، مردم جزیره بیش از 15 روز حتی نتوانسته‌اند به بیرون از جزیره ترددی داشته باشند. از طرف دیگر گلایه برخی شهروندان از وضعیت آب شرب، وضعیت درمانی و انتقال بیماران به خارج از جزیره و بلاتکلیفی سند املاک بهانه‌ای شد تا بامداد جنوب با یوسف وطن‌دوست، رئیس شورای اسلامی شهر خارگ گفت‌وگویی داشته باشد.


جناب وطن‌دوست اگر موافق باشید از بارندگی‌های اخیر شروع کنیم. در آمار داشتیم که جزیره خارگ 58 میلی‌متر بارندگی داشته است. آب‌گرفتگی و. هم داشتید؟

برای بارندگی در داخل جزیره مشکل خاصی نداشتیم و در حد یکی دو مورد آب‌گرفتگی جزئی بود که همکاران شهرداری سریع برطرف کردند و مشکلی از این لحاظ در جزیره نداشتیم.



در خصوص تردد به خارج از جزیره چطور؟

در خصوص تردد خارج از جزیره مستقیم به باران ارتباطی ندارد ولی متاسفانه مدتی است که بادهای موسمی خارگ شروع‌شده و باعث شده که وضعیت تردد به جزیره از قبل هم بحرانی‌تر شود. فکر می‌کنم که در یک ماه گذشته چیزی حدود 15 روز در واقع کنسلی شناورها را داشتیم، امروز (روز شنبه) ترددها برقرار است؛ اما در روز یکشنبه بنابراعلام هواشناسی هوا دوباره خراب می‌شود و ترددها کنسل خواهد شد و این جریان مدام تکرار می‌شود.


در سفر رئیس‌جمهوری وعده اختصاص دو شناور به جزیره خارگ داده شد؟ این وعده‌ها به کجا رسید؟

مشخص نیست که رئیس‌جمهوری قولی که دادند از سمت چه کسی باید پیگیری شود. گفتند: وزارت نفت شما انجام بدهید! الان حدود سه ماه از سفر آقای رئیس‌جمهور گذشته هنوز که هنوز است متاسفانه هیچ نتیجه‌ای نداشته است. هنوز تردد شناوری در این مسیر برقرار نشده و ما هم پیگیر هستیم؛ از طرفی شنیده‌ایم که آقای وزیر دستور داده برای چاتر کردن دو شناور؛ بااین‌حال ما حتی نمی‌دانیم که این دستور در چه مرحله‌ای است و کجاست؟! چراکه بچه‌های نفت در جزیره می‌گویند دستوری برای این کار به خارگ نرسیده است.


خاطرم هست که رئیس‌جمهوری در سفر به استان بوشهر؛ نماینده یا خودشان به جزیره سفری نداشتند و همین باعث کدورت خاطری برای مردم جزیره شده بود، آیا بعدش هم کسی پیگیری کرد؟

ما همچنان گلایه داریم. از آقای استاندار انتظار داشتیم که حداقل یک سفر به جزیره بیایند؛ اما هنوز نه وقت دیداری به ما داده‌اند که مشکلات خارگ را بیان کنیم و هم خودشان و هم معاونشان متاسفانه هیچ‌کدام نیامدند و در بحث پیگیری شناور؛ آب 24 ساعته و اسناد مالکیت واقعا چندین بار با مسوولین استانی آقای فرماندار و معاون عمرانی و سیاسی ... صحبت کردیم؛ چون دسترسی به آقای استاندار را که نداریم و مکاتبات زیادی هم انجام داده‌ایم از نهاد ریاست جمهوری تا وزارت نفت و راه و ... ولی متاسفانه پاسخی به ما نداده‌اند.


برخی از شهروندان جزیره خارگ از نحوه تردد به جزیره عکس‌هایی را برای من ارسال کرده بودند که نشان می‌داد شرایط غیراستاندارد و خطرناکی برای تردد دارند؟

ما در اصول اولیه هم همچنان مشکل‌داریم. شما اول احتیاج دارید به‌وسیله ای باشد که بتوانید با آن از جزیره خارج شوید. اگر وسیله مهیا شد بعد می‌توان به بحث استانداردها و ایمنی و. اش هم توجه کنید؛ اما در حال حاضر شناور برای خروج از جزیره را هم نداریم که بعد بخواهیم به کیفیت و ایمنی‌اش توجه کنیم.

حتی جواب تلفن مسوولان خارگ را هم نمی‌دهند


شناورهایی که قبلا در این خط فعال بودند، چه شدند؟

ما در ابتدایی‌ترین مسائل زندگی شهروندان خارگ با مشکل روبرو هستیم؛ یعنی بحث آب خوردن، بحث تردد، بحث درمان، اگر یک مشکل برای فردی پیش بیاید باید از جزیره خارج شود اما وسیله‌ای برای تردد نیست.


با این شرایط وضعیت کسانی که بیمار هستند چه می‌شود؟

فقط با هلی‌کوپتر فلات قاره آن‌هم در شرایط محدود و حاد می‌توان بیمار را به مراکز درمانی انتقال داد؛ چراکه در اصل فلات قاره چنین مسوولیتی ندارد. باید در شرایط خیلی خاصی باشد و جان فرد به‌شدت در خطر باشد که مسوولان قانع شوند که به‌صورت هوایی بیمار را انتقال دهند. در واقع این مسوولیت بر عهده اورژانس کشوری است. بالگرد اورژانس هم در بوشهر حضور دارد؛ اما این همه ماجرا نیست چراکه بالگرد بوشهر شب‌پر نیست و در مواقع دیگر هم در حال پوشش دیگر نقاط استان است و عملا جزیره نمی‌تواند از آن بهره بگیرد.


چندماه پیش مسوولان تامین اجتماعی و درمانی به جزیره سفر کردند و در رسانه‌ها هم بازتاب داشت که قرار است در جزیره یک مرکز درمانی تاسیس شود، بفرمایید که سرانجام آن به کجا رسید؟

خیلی از مسوولانی که به جزیره آمده‌اند قول‌های بسیاری داده‌اند. ازجمله چهار ماه پیش بود که مدیر درمان تامین اجتماعی به همراه رئیس دانشگاه علوم پزشکی و رئیس اورژانس استان به همراه برخی دیگر به جزیره آمدند و برخی قول‌هایی دادند و ما هم پیگیری کردیم. صورت‌جلسه‌هایی هم نوشته شد؛ اما از جزیره که بیرون رفتند تلفن هیچ‌کدام از مسوولان جزیره را دیگر حتی جواب هم نمی‌دهند. قرار بود در اینجا درمانگاهی تاسیس شود. گفتند که بودجه کافی ندارم. ما ساختمان سه‌طبقه را پیشنهاد دادیم که تجهیز کنند. حتی سپاه هم اعلام آمادگی کرد که آن را تجهیز کنند، اما آقای دکتر کشمیری گفتند: شنبه برسم به بوشهر صورت‌جلسه را تحویل می‌دهم. الان پس از چندین شنبه همچنان نه پاسخگوی تلفن ما هستند و نه این درمانگاه در اختیار سپاه گذاشته‌شده که آن‌ها تجهیز کنند.


سخن پایانی

در همه این سال‌ها مشکلات ما ثابت و پابرجا بوده است هرازگاهی به‌صورت مقطعی برای برخی چیزها مثل تردد مسکن‌هایی در نظر گرفته‌شده اما پس از مدتی وضع دوباره به‌صورت سابق درآمده است. امیدواریم که مسوولان به مشکلات این جزیره رسیدگی کنند؛ چراکه ما برای نیازهای اولیه همچون آب و تردد و درمان با وضعیت بحرانی روبرو هستیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: