bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۷۵۳
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۳ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
خبری که هیچ ارزش خبری برای استان بوشهر ندارد؛
حسین قاسمی: روز گذشته خبری در فضای رسانه‌ای استان منتشر شد که بیش از آنکه خوشحال‌کننده باشد، باعث نگرانی بود. استانداری بوشهر در خبری که با شوق و ذوق تمام منتشر کرده آورده بود که « ۱۰۰ درصد از مجموع ۱۵ هزار نامه‌ مردمی در سفر رئیس‌جمهور به این استان رسیدگی شد»!

حسین قاسمی

روز گذشته خبری در فضای رسانه‌ای استان منتشر شد که بیش از آنکه خوشحال‌کننده باشد، باعث نگرانی بود. استانداری بوشهر در خبری که با شوق و ذوق تمام منتشر کرده آورده بود که « ۱۰۰ درصد از مجموع ۱۵ هزار نامه‌ مردمی در سفر رئیس‌جمهور به این استان رسیدگی شد»!.

مسوول این حوزه در استانداری بوشهر در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا گفته بود: «در ششمین سفر استانی رئیس‌جمهور و هیات دولت سیزدهم که شانزدهم مهرماه سال ۱۴۰۰ به استان بوشهر انجام شد ۱۵ هزار نامه مردمی دریافت و درمدت پنج روز با ۲۰۰ نفر نیرو ساماندهی و ثبت سامانه سامد شد و پس از آن برای رسیدگی در اختیار دستگاه‌های مرتبط قرار گرفت. ۱۴ هزار و ۸۵۴ نامه حاوی درخواست‌های مختلف، ۸۵ مورد شکایت، ۲۷ مورد انتقاد و ۲۲ مورد ارائه ایده و نظر بوده است که ۳۷ درصد از مجموع نامه‌ها پاسخ مثبت و ۴۰ درصد آن‌ها نیز مشاوره و راهکار دریافت کرده‌اند و ۱۲ درصد موارد نیز در دست بررسی و اقدام است. ۲ درصد از نامه‌های دریافت شده به‌دلیل نداشتن نشانی لازم بایگانی شده است و ۹ درصد موارد نیز از دستگاه مربوط پاسخ منفی دریافت کرده‌اند که یا حاوی درخواست‌های غیر قانونی بوده یا تحقق آن‌ها امکان‌پذیر نبوده است».

در حالی استانداری بوشهر با شوق از رسیدگی به نامه‌های ارائه‌شده به آقای رئیسی در سفر استانی‌اش خبر می‌دهد که در هشت ماه پس از برگزاری این سفر هنوز هیچ یک از وعده‌های آن محقق نشده است. در سفر رئیس‌جمهور به بوشهر در حوزه‌های صنعت، بخش راه، آموزش عالی و عمومی، فرهنگی ورزشی، بهداشت و درمان و آب و فاضلاب مصوبات مختلفی داده شد که قرار بود اعتباری نزدیک به پنج هزار میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شود.

در تاریخ 11 اسفند رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در سخنانی از محقق شدن 850 میلیارد تومانی (چیزی کمتر از 20درصد) منابع مالی این سفر خبر داده بود. علی درویشی در این زمینه گفته بود که از مجموع اعتبار سفر رئیس‌جمهور به استان بوشهر تعهدات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در قالب بودجه عمومی هزار و ۸۸۱ میلیارد تومان است که از این میزان هزار و ۱۳۴ میلیارد تومان مربوط به سال‌جاری است که با توجه به مبلغ تخصیص یافته ۷۳ درصد آن محقق شده است.

به گفته وی، ششمین سفر استانی رئیس‌جمهور به استان بوشهر ۹۳ مصوبه داشت که با پیگیری‌های انجام‌شده از چهارم آبان‌ماه سال جاری تاکنون به وزارتخانه‌ها ابلاغ و این میزان اعتبار در یک بازه زمانی چهارماهه در چهار مرحله به استان بوشهر ابلاغ شده است.

درویشی با بیان اینکه این حجم از اعتبارات سفر رئیس‌جمهور هم تخصیص و هم واریز شده است، افزود: انتظار می‌رود با تخصیص این میزان اعتبار از اعتبارات سفر رئیس‌جمهور تحرک اساسی در حوزه عملکردی دستگاه‌های اجرایی شاهد باشیم.

همانگونه که درویشی هم گفته است، با این اعتبارات انتظار تحرک در حوزه عملکردی دستگاه‌ها می‌رود و نه در حوزه رونق اقتصادی استان! کما اینکه میان مصوبات سفر و وعده‌های رئیس‌جمهور تفاوت بسیاری وجود دارد. به‌عنوان مثال مردم استان بوشهر سه وعده اساسی و اصلی را از رئیس دولت انتظار داشتند، راه‌آهن، اشتغال نیروهای بومی و مدیران بومی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و در نهایت نیز افزایش منابع مالی استان از محل درآمد پتروشیمی‌ها و سایر صنایع آلاینده در استان.

متاسفانه از این سه وعده اساسی هیچ یک از این وعده‌ها نه‌تنها محقق نشده بلکه حرف رئیس‌جمهور بر زمین هم ماند. متاسفانه ناتوانی مدیران کل در پیگیری امور از یک‌سو و ناآشنایی شخص نماینده دولت با امورات وزارت کشوری و قوانین و مسائل مرتبط با آن باعث‌شده تا استان بوشهر یکی از بزرگ‌ترین متضررهای این سفر باشد.

در حالی که اگر مطالب و موارد مطروحه در سفر رئیس‌جمهور به استان در قالب رایزنی‌های فشرده با نهاد ریاست‌جمهوری و به شکل حضوری و با رعایت اصول پروتکلی پیگیری می‌شد و از شخص رئیس‌جمهور خواسته می‌شد تا در این مورد به شکل مستقیم ورود کرده و مسائل را رسیدگی کند مساله متفاوت بود. این گزارش در حالی نوشته می‌شود که از زمان سفر رئیس‌جمهور حتی کلنگ یک مجتمع اقتصادیِ اشتغالزا هم در استان زده نشده است!

متاسفانه در حالی که معاون امور مالی استانداری حالی برای پیگیری مسائل ندارد و اصلا کسی تا به امروز خبری از نامبرده ندارد، به همان نامه‌ها هم که رسیدگی شد باز جای شکرش باقی است!


نام:
ایمیل:
* نظر: