bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۸ - ۲۵ مهر ۱۴۰۱
نشست مهر سینمای ایران در بوشهر برگزار شد؛
الهام بهروزی: سینما در استان بوشهر با اینکه هنری محبوب است اما مغفول مانده‌است؛ گواه این گفته، میزان اندک مخاطبان سینمارو به سینما به‌دلیل سالن‌های بی‌کیفیت سینمایی استان است

الهام بهروزی

سینما در استان بوشهر با اینکه هنری محبوب است اما مغفول مانده‌است؛ گواه این گفته، میزان اندک مخاطبان سینمارو به سینما به‌دلیل سالن‌های بی‌کیفیت سینمایی استان است که بارها و بارها در گزار‌ش‌ها و گفت‌وگوهای مفصلی در خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های استانی به این مساله مهم پرداخته شده است؛ ولی ظاهرا سینما در سیاست‌های فرهنگی استان در دوره‌های قبل چندان حضور و نمود پررنگی نداشته که امروز با تعطیلی سالن‌های سینما بهمن و سینما شهیدآوینی در مرکز و نبود سینماهای مجهز و استاندارد در شهرستان‌های استان مواجه هستیم.

در دولت سیزدهم ولی انگار قرار است وضع فرق کند و تکانی به هنر سینما و سینماهای استان داده شود؛ چراکه مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در همین دوره کوتاهی که مدیریت این دستگاه فرهنگ‌ساز و فرهنگ‌پرور را به‌دست گرفته، با نگاهی عادلانه به همه رشته‌های هنری، با مشاهده مهجوریت هنر سینما در استان بوشهر، ساماندهی این هنر در اولویت خود قرار داده و با هم‌اندیشی با اهالی سینمای استان در پی شناسایی چالش‌ها و مشکلات این حوزه است تا با تدبیر و یافتن راهکارهای کارشناسی‌شده، سینما را در بوشهر از انزوای نخواسته‌ای که به آن دچار شده‌است، برهاند.

بدیهی است، در زمان نگارش این گزارش، سینماهای فعال استان یکی به‌دلیل فرسودگی تعطیل است و دیگری (سینما شهید آوینی) به‌دلیل بازسازی و تجهیز سیستم سرمایشی از مدار فعالیت خارج شده که به‌زودی به چرخه فعالیت بازخواهد گشت اما آیا این بازگشت به‌روال قبل خواهد بود و باید منتظر نشست که کی و چگونه موسسات پخش فیلم به این سینما فیلم می‌دهند؟! مساله‌ای که به یکی از چالش‌های لاینحل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان متولی این سینما تبدیل شده؛ چراکه موسسات مذکور در سال‌های اخیر در فرایند پخش فیلم کمترین لطف و همکاری را با این مجموعه داشته و عموما فیلم‌های به‌روز، باکیفیت و پرمخاطب را یا با تاریخ مصرف‌شده برای اکران در این سینما واگذار می‌کنند یا فیلم‌های درجه دو و بی‌کیفیت را به آن می‌دهند؛ چون اولویت آن‌ها در پخش فیلم، سینماهایی است که زیر نظر مجموعه بزرگ بهمن سبز فعالیت می‌کنند.

با همه این تفاسیر، حال سینما در بوشهر نزار است و امید می‌رود در دولت فعلی، گام استواری برای رونق این هنر با تجهیز و بازسازی سالن‌های سینما و توسعه زیرساخت‌های آن در همه شهرستان‌ها برداشته شود. در این راستا، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در گام نخست درصدد برآمده با تجلیل از فعالان سینما در استان در قالب جشن مهر سینما، تعامل خود را با جامعه سینما پررنگ‌تر کند. این جشن شامگاه یکشنبه، 24 مهر 1401 در سالن اجتماعات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر برگزار شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر یکشنبه‌شب در این آیین در جمع هنرمندان و پیشکسوتان هنر و سینما گفت: در فرهنگ ما به هرچه گاه می‌کنید، ریشه در حق و باطل بودن و ریشه در وحیانیت خداوند و عبودیت و رستگاری انسان و شناخت حق از باطل دارد.

عبدالرحیم افروغ در ادامه با بیان اینکه در سال‌های اخیر، مساله هنر و رابطه آن با دین همواره یکی از دغدغه‌های مهم دینی، فرهنگی و اجتماعی بوده که گاه مورد توجه هنرمندان و پژوهشگران عرصه دین و هنر قرار گرفته و گاه نیز مورد بی‌مهری واقع شده است، افزود: در این میان، درباره هنر دو تصور وجود دارد؛ اول اینکه هنر هیچ ارتباطی با دین ندارد و دوم اینکه دین در ذات خود، با هنر ارتباط دارد.

وی با تاکید بر اینکه بنا بر نظر دوم می‌توان اثبات کرد که هنر از ارکان بنیادی دین است و زندگی معنوی و الهی بدون هنر ممکن نیست، تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز در اظهاراتشان اشاره کرده‌اند که نگاه به هنر اسلامی و سینمای دینی باید نگاهی بلندمدت با بهره‌گیری از ابزار هنر برای تأثیرگذاری حداکثری باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به اینکه هدف از خلقت انسان در دین این است که همه باید در آن مسیر باشند تا به آن هدف برسند، افزود: در این رویکرد هنر در مسیر امر الهی و هدف دین که توحید و هدایت و کرامت و عبادت و هر آنچه که به رسول اکرم (ص) وحی شده است، قرار می‌گیرند وهم زمان با این نگاه، پدیده هنر هم در این مسیر قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه زمانی هنر در فرهنگ ما، معنای فضیلت و کرامت دارد که در چارچوب فضیلت و کرامت انسانی حرکت کند. هنر در اصل واژه‌ای است باستانی و در ادب اوستایی و پهلوی به کار رفته است، گفت: در زبان اوستایی هُونَرَ از ترکیب هُو به معنی خوب و نیک و نیکویی، و نَر که هم به معنی توان آمده و هم به معنی دلیر، ساخته شده است.

افروغ در پایان یادآور شد: واژه هنرمند نیز به معنی اخلاقی به کار رفته است و هنرمند کسی است که واجد اوصاف عالیه و فضائل اخلاقی و توان خوب انجام دادن کار باشد. این توانِ خوب انجام دادنِ کار، فضیلتی است همراه با مهارت.

رئیس انجمن سینمای جوان استان بوشهر هم در جشن مهر سینما در استان گفت: در منشور حضرت امام خمینی (ره) هنر در مدرسه عشق نشان دهنده نقاط کور و مبهم معضل‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی و در عرفان اسلامی نیز ترسیم روشن عدالت، شرافت و انصاف است.

حمیدرضا قائد با اشاره به اینکه هنرمندان تنها زمانی می‌توانند دغدغه و امانت خود را زمین بگذارند که مطمئن باشند که مردن شان بدون اتکا به غیر تنها و تنها در چارچوب مکتب خود به حیات جاویدان رسیدند، افزود: امید است هنرمندان از منشور امام خمینی (ره) در مقوله هنر و هنرمند بخوبی الگو بگیرند و فعالیت‌های خود را براساس این منشور پیش ببرند.

رئیس امور سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در حاشیه این آیین به بامداد جنوب گفت: جشن مهر سینمای ایران به‌مناسبت بزرگداشت روز سینما (20 شهریور) برنامه‌‌ریزی شد که به‌دلیل تقارن این روز با ایام سوگواری در ماه صفر، زمان برگزاری آن موکول به مهرماه شد و عنوان جشن مهر سینمای ایران نام گرفت که در بیشتر استان‌های کشور اجرایی شد و استان بوشهر هم به‌دلیل ظرفیت سینمایی خوبی که در خود جای داده، این جشن را به‌منظور تجلیل از فعالان سینما برگزار کرد.

صادق زنده‌بودی در خصوص اهداف برگزاری این رویداد سینمایی توضیح داد: این جشن به همت سازمان امور سینمایی کشور با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با هدف پویایی، طراوت و شادابی فضای روانی هنر سینما در کشور، ایجاد حس رقابت میان سینماگران و تجلیل از فعالان واقعی سینما در استان‌ها، توجه به مقوله عدالت فرهنگی در هنر سینما و... در دولت سیزدهم برگزار شد.

وی در پایان درخصوص چگونگی انتخاب برگزیده‌های جشن مهر سینما در استان‌ها گفت: شورای سیاستگذاری جشن مهر سینما در استان بوشهر، کمیته‌ای با عنوان کمیته انتخاب برگزیده‌ها متشکل از مسوولان دستگاه‌های فرهنگی- هنری استان تشکیل داد و این هیات در بخش‌های مختلف سینما بر اساس استمرار افراد در فعالیت‌های سینمایی به‌ویژه فیلم بلند و تجربه و تخصص‌شان در این هنر، برگزیده‌های این رویداد را انتخاب و معرفی کردند.

در بخش پایانی جشن مهر سینمای استان بوشهر، برگزیده‌های این رویداد در بخش‌های مختلف به این شرح اعلام و از آن‌ها تجلیل شد: خانواده شهید هنرمند: غلامرضا کشتکار، هنرمند ایثارگر: محمد بهمنیار ، علیرضا طارمی و غلامحسین دریانورد، پیشکسوت سینما: سیدحسین صافی، داریوش غریب‌زاده، فعالان عرصه سینما: غلامحسین بارونی ( بازیگری)، ادریس عبدی‌پور (تهیه‌کنندگی)، مریم رنجبر (فیلمنامه‌نویسی)، ساعد نیک‌ذات ( فیلمبرداری)، کریم فائقیان (تدوین)، امیر رستافرد (جلوه‌های ویژه بصری)، حسن شبانکاره ( صدابرداری)، جواد رمضانی (انیمیشن)، اسما مظفری (چهره‌پردازی)، مژده غضنفری (مدیر آموزشگاه آزاد سینمایی منتخب) و عزیز جمالی (سینمادار).

از میان این برگزیدگان، سیدحسین صافی، مستندساز و سینماگر پیشکسوت بوشهری به‌عنوان نماینده استان بوشهر در جشن مهر سینمای کشور معرفی شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: